EN Česky

Vznik události: 12. 6. 2017, 14:37 h.
Popis události: nezajištěná jízda vlaku Os 8610 na Přivolávací návěst směrem na traťovou kolej obsazenou vlakem Ex 1359.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Česká Třebová – Praha Libeň, železniční stanice Český Brod, odjezdové návěstidlo L5 v km 377,134.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 8610);
LEO Express, a. s. (dopravce vlaku Ex 1359).
Následky: 0 usmrcených, 0 zraněných;
celková škoda 0 Kč.
Bezprostřední příčina: odjezd vlaku Os 8610 na Přivolávací návěst po výpravčím nesprávně postavené vlakové cestě směrem na 1. traťovou kolej, kde již stál vlak Ex 1359.
Přispívající faktor: strojvedoucí vlaku Os 8610 nebyl zpraven rozkazem s informací, na kterou traťovou kolej má ze žst. Český Brod odjet;
nebyly zrušeny nouzové závěry výhybek č. 40 a č. 42 postavených v přímém směru po předchozí jízdě vlaku;
užívání jednotné rizikové stránky a potvrzovací sekvence „asdf“ pro Přivolávací návěst a jiná varovná hlášení bez jakéhokoliv dalšího upozornění na závažnost situace.
Zásadní příčina:

nedodržení technologických postupů provozovatele dráhy při stavění vlakové cesty (výpravčí stavěl cestovým způsobem vlakovou cestu pro vlak Os 8610 z 5. staniční koleje na 0. traťovou kolej, a přes upozornění rizikovou stránkou na nesprávnou polohu výhybek č. 40 a č. 42 a na nezavedenou blokovou podmínku Uv-0T, kdy
stávající poloha výhybek č. 40 a č. 42 pod závěrem po předchozí jízdě vlaku neumožňovala jízdu z 5. staniční koleje na 0. traťovou kolej, zadal potvrzovací sekvenci „asdf“, a jejím potvrzením rozsvítil na návěstidle L5 Přivolávací návěst dovolující jízdu vlaku).

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření směřujícího k realizaci níže uvedených bezpečnostních doporučení:
barevně rozlišit nebo zvýraznit na monitoru s reliéfem kolejiště obdobných (i budoucích) zabezpečovacích zařízení skutečnost nebo prvek, který není pod kontrolou zabezpečovacího zařízení v souladu s informací na rizikové stránce za situace, kdy zadáním potvrzovací sekvence nebude splněno zadání obsluhy, požadavek nebude zabezpečovacím zařízením akceptován a zamýšlená jízdní cesta nebude postavena dle zadání obsluhy do zadávacího počítače staničního zabezpečovacího zařízení;
při zpracování Rozkazu o výluce pro výluky na více dní v závislosti na možnostech zabezpečovacího zařízení vždy provádět takové technické a administrativní úpravy, aby byla minimalizována povinnost obsluhy zabezpečovacího zařízení uskutečňovat jízdy na Přivolávací návěst.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'