EN Česky

Vznik události: 10. 6. 2017, 9.12.49 h.
Popis události: Posunový díl (montážní vůz trakčního vedení) přijížděl po vyloučené 2. staniční koleji od žst. Úvaly k výhybce č. 45 žst. Český Brod, jel nezamýšleně odbočným směrem a vjel do provozované 0. staniční koleje, čímž ohrozil postavenou vlakovou cestu protijedoucího vlaku Os 9320.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Česká Třebová – Praha Libeň, železniční stanice Český Brod, staniční kolej č. 2, výhybka č. 45, km 377,795.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 9320);
MONZAS, s. r. o. (cizí právní subjekt provádějící práce na výhybce č. 45);
STRABAG Rail, a. s., (cizí právní subjekt provádějící práce na výhybce č. 45).
Následky: k újmě na zdraví nedošlo, škoda nevznikla.
Bezprostřední příčina: nezamýšlená jízda montážního vozu trakčního vedení přes výhybku č. 45 přestavenou do nesprávného (odbočného) směru.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nedovolené ruční přestavení výhybky č. 45 žst. Český Brod pracovníky stavby při prováděných pracích do nesprávného (odbočného) směru a její ponechání v této poloze v době pojíždění výhybky montážním vozem trakčního vedení;
nezjištění nesprávně postavené posunové cesty do odbočného směru výhybky č. 45 žst. Český Brod strojvedoucím montážního vozu trakčního vedení;
neinformování vedoucího výlukových prací o zahájení odpojování elektromotorického přestavníku výhybky č. 45 žst. Český Brod zaměstnancem správy sdělovací a zabezpečovací techniky;
neoprávněné delegování sjednávání posunu na strojvedoucí posunových dílů ze strany zaměstnance pro řízení sledu a akceptace tohoto postupu traťovým dispečerem;
absence technického opatření zajišťujícího přímou boční ochranu provozované koleje po odpojení elektromotorického přestavníku výhybky č. 45 (ambulantní výměnový zámek), včetně nezajištění bezpečnosti provozování dráhy náhradním způsobem přítomným odborně způsobilým zaměstnancem správy sdělovací
a zabezpečovací techniky při možném ohrožení, vyplývajícím z charakteru demontážních prací na zabezpečovacím zařízení výhybky č. 45 žst. Český Brod.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Drážnímu úřadu:
• přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace všech Drážní inspekcí již dříve vydaných bezpečnostních doporučení určených ke zvyšování úrovně bezpečnosti nebo předcházení vzniku mimořádných událostí na železničních přejezdech, aby při rekonstrukcích a modernizacích tratí, železničních přejezdů, už bylo projektováno, instalováno a schvalováno pouze přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné závorovými břevny;

• přijetí opatření, které zajistí doplnění železničního přejezdu P2969 zabezpečeného v současné době světelným zabezpečovacím zařízením o závorová břevna, která z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na světelnou signalizaci železničního přejezdu ve výstraze.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'