EN Česky

Vznik události: 18.3.2022 16:10
Popis události: vykolejení prvního drážního vozidla za jízdy sunutého posunového dílu, následný pád vedoucího posunu ze stupačky, jeho střet s drážním vozidlem, následná srážka s odstaveným drážním vozidlem, jeho vykolejení a srážka se zarážedlem.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, železniční stanice Obrnice, dopravní plocha mezi výhybkami č. 214 a č. 216, km 232,985. Místo srážky s odstaveným drážním vozidlem se nacházelo v km 233,182 na SK č. 102.
Zúčastněni: Správa železnic, státní organizace (provozovatel dráhy);
ORLEN Unipetrol Doprava s.r.o. (dopravce posunového dílu).
Následky: 1 usmrcený;
celková škoda 445 046 Kč.
Bezprostřední příčina:

• ztráta svislé kolové síly pravého kola přední nápravy prvního sunutého drážního vozidla a následné vyšplhání na temeno kolejnice.

Drážní inspekce se v rámci vyšetřování zabývala následujícími faktory, včetně působení jejich vzájemné interakce:

1. dynamické odstředivé síly působící při rozjezdu posunového dílu v levostranném oblouku a svislé kolové síly působící na drážní vozidlo s rozloženým nákladem, kdy se poměr hmotností na nápravu blížil mezní hodnotě:
• umístěním kontejneru v zadní části dvouosého drážního vozidla a tím způsobené odlehčení přední nápravy drážního vozidla;
• umístěním nákladu v zadní části kontejneru a tím způsobené další odlehčení přední nápravy drážního vozidla;
• umístěním nákladu v levé části kontejneru a tím způsobené odlehčení pravého kola přední nápravy drážního vozidla.

2. odchylky v geometrických parametrech koleje v okolí bodu vykolejení ve:
• zborcení koleje (překračující mez IL);
• směru pravého kolejnicového pásu (bez překročení mezí);
• výšce pravého kolejnicového pásu (bez překročení mezí);
• výšce levého kolejnicového pásu (překročení meze AL).

Míru působení jednotlivých faktorů na vznik MU, u kterých byl zjištěn stav blížící se mezním hodnotám, případně u kterých byly zjištěny odchylky, nebylo možné prokazatelným způsobem stanovit.

Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu:
• v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu přijetí opatření, které zajistí u:
◦ provozovatele dráhy Správy železnic, státní organizace:
opravu, doplnění a upřesnění části vnitřního předpisu „Zajišťování diagnostiky železničního svršku a spodku měřicími prostředky s kontinuálním záznamem“ pro výpočet syntetického signálu „Zborcení koleje syntetické“;  
◦ dopravce ORLEN Unipetrol Doprava s.r.o. v rámci smluvní spolupráce s logistickou společností M+L LOGISTIK, s.r.o. a odesílatelem společností ORLEN Unipetrol RPA s.r.o.:
doplnění vnitřního předpisu odesílatele RPA „Pracovní postup č. 1B - Pracovní postup pro skladování, nakládku a přeskladnění“ o technologické postupy uvedené v Nakládací směrnici UIC, v části 3.3 „Rozložení nákladu“, o uspořádání nákladu v kontejneru tak, aby nedocházelo k jeho nerovnoměrnému rozložení a překročení povolených mezních hodnot včetně grafického znázornění.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události




'