Vznik události: | 18.3.2022 16:10 |
Popis události: | vykolejení prvního drážního vozidla za jízdy sunutého posunového dílu, následný pád vedoucího posunu ze stupačky, jeho střet s drážním vozidlem, následná srážka s odstaveným drážním vozidlem, jeho vykolejení a srážka se zarážedlem. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, železniční stanice Obrnice, dopravní plocha mezi výhybkami č. 214 a č. 216, km 232,985. Místo srážky s odstaveným drážním vozidlem se nacházelo v km 233,182 na SK č. 102. |
Zúčastněni: | Správa železnic, státní organizace (provozovatel dráhy); ORLEN Unipetrol Doprava s.r.o. (dopravce posunového dílu). |
Následky: | 1 usmrcený; celková škoda 445 046 Kč. |
Bezprostřední příčina: |
• ztráta svislé kolové síly pravého kola přední nápravy prvního sunutého drážního vozidla a následné vyšplhání na temeno kolejnice. Drážní inspekce se v rámci vyšetřování zabývala následujícími faktory, včetně působení jejich vzájemné interakce: 1. dynamické odstředivé síly působící při rozjezdu posunového dílu v levostranném oblouku a svislé kolové síly působící na drážní vozidlo s rozloženým nákladem, kdy se poměr hmotností na nápravu blížil mezní hodnotě: 2. odchylky v geometrických parametrech koleje v okolí bodu vykolejení ve: Míru působení jednotlivých faktorů na vznik MU, u kterých byl zjištěn stav blížící se mezním hodnotám, případně u kterých byly zjištěny odchylky, nebylo možné prokazatelným způsobem stanovit. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu přijetí opatření, které zajistí u: ◦ provozovatele dráhy Správy železnic, státní organizace: opravu, doplnění a upřesnění části vnitřního předpisu „Zajišťování diagnostiky železničního svršku a spodku měřicími prostředky s kontinuálním záznamem“ pro výpočet syntetického signálu „Zborcení koleje syntetické“; ◦ dopravce ORLEN Unipetrol Doprava s.r.o. v rámci smluvní spolupráce s logistickou společností M+L LOGISTIK, s.r.o. a odesílatelem společností ORLEN Unipetrol RPA s.r.o.: doplnění vnitřního předpisu odesílatele RPA „Pracovní postup č. 1B - Pracovní postup pro skladování, nakládku a přeskladnění“ o technologické postupy uvedené v Nakládací směrnici UIC, v části 3.3 „Rozložení nákladu“, o uspořádání nákladu v kontejneru tak, aby nedocházelo k jeho nerovnoměrnému rozložení a překročení povolených mezních hodnot včetně grafického znázornění. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |