Vznik události: | 14.07.2021 17:23 |
Popis události: | nedovolená jízda vlaku Os 9344 za návěstidlo s návěstí zakazující jízdu s narušením postavené vlakové cesty pro vlak R 924. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, železniční stanice Poříčany, odjezdové návěstidlo L6, km 371,398. |
Zúčastněni: | Správa železnic, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 9344 a vlaku R 924). |
Následky: | bez újmy na zdraví osob; celková škoda 3 425 Kč. |
Bezprostřední příčina: | nerespektování návěsti „Stůj“ hlavního (odjezdového) návěstidla L6 v žst. Poříčany strojvedoucím vlaku Os 9344, který nedovoleně uvedl vlak do pohybu, aniž by návěst dovolující jízdu vlaku byla na odjezdovém návěstidle platném pro jeho kolej. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • systematicky evidovat v průkazech způsobilosti, vztahujících se k drážním vozidlům, softwarové verze systémů, které mají vliv na řízení a zabezpečení jízdy drážního vozidla; • přijetí opatření, které zajistí u dopravců povinnost evidovat softwarové verze systémů drážního vozidla, které mají vliv na řízení a zabezpečení jízdy drážního vozidla. Pro jednotlivé verze softwaru evidovat změny ve funkcích a v případě významnějších změn těchto funkcí, které mají vliv na indikaci, obsluhu a provoz vozidla, provést prokazatelné školení obsluhujících a udržujících zaměstnanců; • přijetí opatření, které zajistí, aby vlastníci a provozovatelé drah při rekonstrukcích infrastruktury v maximální možné míře zachovávali přenos kódu vlakového zabezpečovače typu LS (v původním rozsahu) až do zavedení výhradního provozu pod dohledem vlakového zabezpečovače ETCS; • přijetí opatření, které zajistí, aby vlastníci a provozovatelé drah v maximální možné míře rozšiřovali traťovou část systému ETCS. Minimálně na síti TEN-T pak DI doporučuje co nejdříve a co nejsouvisleji implementovat ETCS L2 umožňující mód Full supervision (plný dohled) a tento plný dohled v maximální možné míře využívat tak, aby i výchozí vlaky míjely odjezdová návěstidla dopraven již v tomto režimu; • přijetí opatření, které zajistí, aby dopravci v maximální možné míře zkrátili dobu vybavování příslušných drážních vozidel palubními částmi systému ETCS (zkrátili tzv. migrační období). |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |