Vznik události: | 8. 7. 2017, 20.53 h a 20.58 h. |
Popis události: | rážka vlaků Nex 69101 a Pn 52297 s kameny odlétajícími z protijedoucího vlaku Nex 60202. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Přerov – Nedakonice, km 170,440 v traťovém úseku Hulín – Říkovice, 2. traťová kolej a km 177,0 v traťovém úseku Říkovice – Přerov, 2. traťová kolej.. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Nex 60202); IDS Cargo, a. s. (dopravce vlaků Nex 69101 a Pn 52297). |
Následky: | 1 lehce zraněný; celková škoda 430 921 Kč. |
Bezprostřední příčina: | vypadávání kamení z pootevřených segmentových výsypných klapek za jízdy drážních vozidel řady Faccs po předchozí přepravě štěrku. |
Přispívající faktor: | nevyčištění a převzetí nevyčištěných drážních vozidel řady Faccs k další přepravě držitelem ČD Cargo od předchozího přepravce.. |
Zásadní příčina: |
• za jízdy vlaku samovolně se otevírající segmentové výsypné klapky drážních vozidel; |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • přijetí vlastního opatření směřující ke všem držitelům železničních vozidel řady Faccs, které zajistí, že: ◦ nejpozději do 30. 6. 2019 budou prokazatelně vykonány mimořádné kontroly zaměřené na posouzení stavu pojistek výsypných pák segmentových klapek u všech tažených drážních vozidel řady Faccs295.2 a Faccs407.0 (výrobci „Vagónka Studénka, národní podnik, a Vagónka Poprad, národný podnik“) a řad příbuzných tažených drážních vozidel, u kterých je použit stejný systém pojistek výsypných pák segmentových klapek, kdy bude porovnán skutečný stav pojistek s výrobní dokumentací a podle zjištění budou tyto pojistky uvedeny do plně funkčního stavu, shodného s výrobní dokumentací; ◦ neprodleně bude zapracována do náplní pravidelných technických kontrol a revizí drážních vozidel řady Faccs kontrola a posouzení funkčnosti a stavu pojistek výsypných pák segmentových klapek, a to porovnáním jejich skutečného stavu s výrobní dokumentací, a tato náplň bude fakticky prováděna, pakliže takovou náplň držitel železničního vozidla dosud nemá nebo podle ní nepostupuje; ◦ pro všechna převážená prázdná drážní vozidla řady Faccs budou stanovena taková dostatečně účinná opatření, aby již nemohlo znovu docházet k vyskakování pojistek výsypných pák segmentových klapek a tím k jejich samovolnému otevírání; • předání výše uvedených bezpečnostních doporučení všem držitelům a provozovatelům tažených drážních vozidel řady Faccs295.2 a Faccs407.0 výrobců „Vagónka Studénka, národní podnik, a Vagónka Poprad, národný podnik“ mimo Českou republiku prostřednictvím Sítě národních bezpečnostních orgánů při Evropské železniční agentuře. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |