EN Česky

Vznik události: 8. 7. 2017, 20.53 h a 20.58 h.
Popis události: rážka vlaků Nex 69101 a Pn 52297 s kameny odlétajícími z protijedoucího vlaku Nex 60202.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Přerov Nedakonice, km 170,440 v traťovém úseku Hulín – Říkovice, 2. traťová kolej a km 177,0 v traťovém úseku Říkovice – Přerov, 2. traťová kolej..
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Nex 60202);
IDS Cargo, a. s. (dopravce vlaků Nex 69101 a Pn 52297).
Následky: 1 lehce zraněný;
celková škoda 430 921 Kč.
Bezprostřední příčina: vypadávání kamení z pootevřených segmentových výsypných klapek za jízdy drážních vozidel řady Faccs po předchozí přepravě štěrku.
Přispívající faktor: nevyčištění a převzetí nevyčištěných drážních vozidel řady Faccs k další přepravě držitelem ČD Cargo od předchozího přepravce..
Zásadní příčina:

za jízdy vlaku samovolně se otevírající segmentové výsypné klapky drážních vozidel;
špatný a bezpečnost ohrožující technický stav pojistek ovládacích pák segmentových výsypných klapek, který neodpovídal výrobní dokumentaci.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření směřující ke všem držitelům železničních vozidel řady Faccs, které zajistí, že:
nejpozději do 30. 6. 2019 budou prokazatelně vykonány mimořádné kontroly zaměřené na posouzení stavu pojistek výsypných pák segmentových klapek u všech tažených drážních vozidel řady Faccs295.2 a Faccs407.0 (výrobci „Vagónka Studénka, národní podnik, a Vagónka Poprad, národný podnik“) a řad příbuzných tažených drážních vozidel, u kterých je použit stejný systém pojistek výsypných pák segmentových klapek, kdy bude porovnán skutečný stav pojistek s výrobní dokumentací a podle zjištění budou tyto pojistky uvedeny do plně
funkčního stavu, shodného s výrobní dokumentací;
neprodleně bude zapracována do náplní pravidelných technických kontrol a revizí drážních vozidel řady Faccs kontrola a posouzení funkčnosti a stavu pojistek výsypných pák segmentových klapek, a to porovnáním jejich
skutečného stavu s výrobní dokumentací, a tato náplň bude fakticky prováděna, pakliže takovou náplň držitel železničního vozidla dosud nemá nebo podle ní nepostupuje;
pro všechna převážená prázdná drážní vozidla řady Faccs budou stanovena taková dostatečně účinná opatření, aby již nemohlo znovu docházet k vyskakování pojistek výsypných pák segmentových klapek a tím k jejich samovolnému otevírání;
předání výše uvedených bezpečnostních doporučení všem držitelům a provozovatelům tažených drážních vozidel řady Faccs295.2 a Faccs407.0 výrobců „Vagónka Studénka, národní podnik, a Vagónka Poprad, národný podnik“ mimo Českou republiku prostřednictvím Sítě národních bezpečnostních orgánů při Evropské železniční agentuře.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'