krátké zprávy

Upozornění pro provozovatele

02. 11. 2009 – 

V souvislosti se zahájením provozu Datových schránek upozorňujeme provozovatele, že DI má t. č. jednu datovou schránku, na níž se zasílá veškerá korespondence (včetně té určené pro územní inspektoráty, jimž budou dokumenty přeposlány vnitřním systémem DI).

 

Smrt na přejezdu u Lysé nad Labem

30. 10. 2009 – 

Dnes ve 14.56 hodin se na železničním přejezdu se světly (bez závor) mezi zastávkou Čelákovice-Jiřina a stanicí Lysá nad Labem střetl osobní  vlak jedoucí z Prahy (Masarykova nádraží) do Lysé nad Labem s osobním automobilem. Při nehodě zemřela řidička (1933) osobního automobilu, škoda byla předběžně odhadnuta na 655 tisíc korun (vlak 600, trať 35, automobil 25 tisíc korun). Provoz byl již částečně obnoven (po jedné koleji). Přejezdové zabezpečovací zařízení bylo v době nehody v činnosti.

 

Datová schránka DI

30. 10. 2009 – 

Drážní inspekce má od 30. 10. 2009 aktivní Datovou schránku. DI upozorňuje, že zpráva obsahující osobní údaje zaměstnanců musí mít v systému Datové schránky příznak: „Do vlastních rukou". Bližší informace o elektronické komunikaci s DI najdete v sekci elektronická komunikace v záložce "o Drážní inspekci".

 

Mrtvý řidič na přejezdu v Kovčíně

15. 10. 2009 – 

Usmrcený řidič (1948) a těžce zraněná spolujezdkyně - to jsou následky nehody na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor mezi zastávkami Nekvasovy a Kovčín (nedaleko Nepomuku), kde se dnes v 11.16 hodin střetl rychlík Jakub Krčín jedoucí z Plzně do Brna s osobním automobilem. Při nehodě vznikla škoda 170 tisíc korun - lokomotiva vlaku 10 tisíc, zabezpečovací zařízení přejezdu 100 tisíc (automobil urazil celý výstražník), automobil Fiat 60 tisíc korun. Doprava na trati byla přerušena do 12.45 hodin, kdy byla zprovozněna jedna kolej; ve 13.30 hodin začaly jezdit vlaky i po koleji, po níž jel rychlík.

Drážní inspekce však upozorňuje řidiče, že na přejezdu chybí výstražník, který automobil urazil, proto se do doby opravy musí před přejezdem řidiči chovat tak, jako kdyby se jednalo o přejezd zabezpečený pouze výstražnými kříži (strojvedoucí vlaků budou místem projíždět max. 10kilometrovou rychlostí a budou houkat). Další tipy pro bezpečné přejetí kolejí naleznou řidiči na webu DI ve filmu Řidič, postrach přejezdů, který je volně ke stažení.

Podle svědků byla v době nehody výstražná světla v činnosti a nic nenasvědčuje tomu, že by zabezpečovací zařízení mělo nějakou závadu. Následně budou ještě prověřena data z přejezdového zařízení.

 

Další střetnutí na Pardubicku

07. 10. 2009 – 

Dnes opět došlo v Pardubickém kraji ke střetnutí automobilu s vlakem. Stalo se tak v 9.22 hodin na trati mezi stanicemi Kostelec u Heřmanova Městce a Heřmanův Městec, kde se osobní vlak jedoucí z Prachovic do Přelouče střetnul na přejezdu vybaveném výstražnou světelnou signalizací bez závor s osobním automobilem. Při nehodě byl zraněn spolujezdec v automobilu, škoda byla odhadnuta na 43 tisíc korun (30 vlak, 3 trať, 10 automobil). Provoz byl obnoven v 11.35 hodin. Podle svědků byla v době nehody výstražná světla v činnosti, při následné prohlídce zabezpečovacího zařízení nebyla nalezena žádná závada. Ještě během odpoledne byla komisionálně prověřena činnost zabezpečovacího zařízení, která poruchu zařízení zcela vyloučila.

 

Nehoda ve Slatiňanech - 2 mrtví

06. 10. 2009 – 

Řidič automobilu a jeho spolujezdec zahynuli v 6.59 hodin ve Slatiňanech na Chrudimsku při střetnutí s osobním vlakem jedoucím z Pardubic do Žďárce u Skutče. K nehodě došlo na přejezdu zabezpečeném výstražnými světly (bez závor). Ve vlaku nebyl nikdo zraněn. Škoda byla odhadnuta na 333 tisíc korun (100 tisíc lokomotiva, 30 tisíc zabezpečovací zařízení dráhy, 3 tisíce trať, 200 tisíc automobil). Provoz byl obnoven v 11.20 hodin. Ihned po nehodě byla prověřena funkčnost zabezpečovacího zařízení - 2 x proběhla simulace situace a prohlížely se i záznamy z dnešního rána. Od okamžiku, kdy světla začala blikat, do chvíle, kdy se vlak objevil na přejezdu, uplynulo 40 sekund. Z tohoto důvodu můžeme pochybení zabezpečovacího zařízení vyloučit.

 

Mrtvý řidič auta a škoda 8,5 milionu při srážce auta s nákladním vlakem na Českokrumlovsku

15. 09. 2009 – 

Smrt řidiče, vykolejejení nákladního vlaku, škodu v řádech milionů korun a delší přerušení provozu si dnes ve 14.42 hodin vyžádala srážka nákladního vlaku s osobním autem na přejezdu se světly bez závor v Omlenicích na Českokrumlovku. Vlak po střetu vykolejil (lokomotiva a šest vozů, z toho pět dvojdílných), předběžná škoda byla vyčíslena 4 miliony korun na vlaku, 950 tisíc korun na zabezpečovacím zařízení, 40 tisíc na autě Fiat Punto a škoda cca 3,5 milionu korun vznikla také na železničním svršku. Signalizace na přejezdu byla v činnosti, zavinění tedy s největší pravděpodobností nebude na straně železnice. Provoz na trati se podaří obnovit nejdříve během středu.

 

Srážka vlaků mezi Ramzovou a Horní Lipovou: 8 zraněných

01. 09. 2009 – 

Nejméně 8 zraněných si vyžádala srážka vlaků dnes v 16.10 hodin mezi Ramzovou a Horní Lipovou na Jesenicku. Souprava osobního vlaku jedoucího z Jeseníku do Šumperku jela na trať vyprostit uvázlý osobní vlak jedoucí z Šumperku do Mikulovic, ale před porouchaným osobním vlakem nezastavila. Došlo ke srážce, která si vyžádala zranění nejméně 7 cestujícících a strojvedoucího pomocného (vyprošťovacího) vlaku. Škoda byla vyčíslena na 1 milion korun. Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy. Není zřejmé, zda se jednalo o selhání lidského činitele nebo technickou závadu.

 

Vykolejený vlak na Benešovsku ujel dva kilometry

18. 08. 2009 – 

Dnes v 7.41 hodin v Tomicích na Benešovku na výhybce vykolejil poslední vůz osobního vlaku jedoucího z Benešova u Prahy do Tábora. Šetření na místě následně ukázalo, že k prvotnímu vykolejení došlo už cca 2 km před stanicí, v traťovém úseku mezi Bystřicí u Benešova a Tomicemi. Vlak s vykolejeným vozem dojel až do stanice, kde došlo k poškození výhybky. Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, ale podle předběžných výsledků šetření mohlo k vykojení dojít důsledkem lomu kolejnice. Vyloučena však není ani technická závada. Škoda byla předběžně vyčíslena 30 tisíc korun na vlaku, 50 tisíc na železničním svršku a 50 tisíc korun na zabezpečovacím zařízení.

 

Vykolejení osobního vlaku v Řevnicích způsobilo miliónovou škodu

05. 08. 2009 – 

Ve středu 5. 8. v 11.17 hodin v Řevnicích vykolejily poslední dva vozy osobního vlaku jedoucího z Prahy do Karlštejna. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, vznikla při ní ale vysoká škoda 650 tisíc korun na vlaku a 500 tisíc korun na poškozené trati, návěstidlu a trakčním vedení. Provoz byl obnoven po jedné koleji od 13.00 hodin. Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, dosud není zřejmé, zda se jednalo o technickou závadu nebo o selhání lidského činitele.

 

Srážka nákladního vlaku s odstavenými vozy v Táboře

05. 08. 2009 – 

Ve středu 5. srpna v 0.57 hodin najel v Táboře nákladní vlak jedoucí směrem od Českých Budějovic na 4 odstavené osobní vozy na kusé koleji poté, co nezastavil u cestového návěstidla s návěstí zakazující jízdu. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, ale dva z těchto vozů vykolejily. Škoda byla vyčíslena 800 tisíc na vozech, 60 tisíc na poškozeném trakčním vedení a 10 tisíc korun na trati. Provoz na trati nebyl přerušen. Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, ale s největší pravděpodobností se jednalo o selhání lidského činitele. Definitivní výsledek nicméně potvrdí až odborné expertízy.

 

Střetnutí na přejezdu u Hodonína: přejezd neodpovídá bezpečnostním požadavkům

01. 07. 2009 – 

Ve středu 1. července 2009 v 10.23 hodin se u Hodonína střetl nákladní automobil s mezinárodním vlakem EuroCity, jedoucím z Bratislavy do Prahy odklonem přes Holíč a Hodonín. K nehodě došlo na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými kříži, nacházejícím se mezi Hodonínem a státní hranicí se Slovenskem. Při nehodě nebyl nikdo usmrcen ani zraněn, škoda je předběžně vyčíslena na 200 tisíc korun na automobilu a 100 tisíc korun na vlaku a zařízení dráhy. Provoz byl přerušen od 10.23 hodin, Drážní inspekce vydala souhlas s odklízením následků nehody a obnovování provozu ve 13.15 hodin. Při šetření na místě nehody bylo zjištěno, že přejezd z hlediska rozhledových poměrů nevyhovuje bezpečnostním požadavkům, a Drážní inspekce prověřuje, zda to ovlivnilo vznik nehody.

 

Vlak EC 174 v Rájci-Jestřebí couval bez přítomnosti strojvedoucího

29. 06. 2009 – 

Bez zranění se obešlo couvání soupravy mezinárodního vlaku EC 174 Jan Jesenius jedoucího z Budapešti do Hamburku v sobotu 27. června v Rájci-Jestřebí, který ve stanici zastavil z důvodu poruchy na lokomotivě. Když se souprava dala do pohybu, byl strojvedoucí v dopravní kanceláři. Analýza rychloměru potvrdila, že souprava začala couvat v 11.51 hodin, během pěti minut couvání ujela vzdálenost celkem 895 metrů a dosáhla rychlosti 19 km/h (souprava zůstala celá stát v obvodu stanice, první sunutý 376 metrů za odjezdovým návěstidlem). Po telefonické výzvě průvodčího zastavil vlakvedoucí soupravu záchrannou brzdou v 11.56 hodin. Jakmile výpravčí zjistil, že souprava couvá, pohotově přestavil výhybky na první traťovou kolej, aby nemohlo dojít ke srážce s nákladním vlakem, který se po druhé traťové koleji blížil od Blanska (průjezd v Blansku v 11.55 hodin).
Komisionální prohlídka vyloučila technickou závadu na lokomotivě. Příčinou mimořádné události bylo s největší pravděpodobností selhání lidského činitele a porušení bezpečnostních předpisů. Drážní inspekce zjišťuje míru pochybení zúčastněných zaměstnanců.

 

Společná preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce na přejezdech

23. 06. 2009 – 

Překračování nejvyšší povolené rychlosti, nerespektování značky Stůj, dej přednost v jízdě a nedovolené předjíždění, to jsou hlavní přestupky řidičů zjištěné při společné preventivní akci Policie ČR a Drážní inspekce, která ve dnech 18. a 22. června proběhla na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku. Při kontrole několika desítek řidičů bylo zjištěno celkem 16 překročení nejvyšší povolené rychlosti, z toho 5 x o více než 30 km/h, 4 x nerespektování značky Stůj, dej přednost v jízdě a 2 x nedovolené předjíždění na přejezdu. Od začátku roku do 22. června Drážní inspekce na železničních přejezdech eviduje už 93 nehod, při kterých zahynulo 14 osob a dalších 39 osob bylo zraněno.

 

Škoda 2 miliony korun po vykolejení vlaku v Olomouci

22. 06. 2009 – 

Škodu 2 miliony korun a přerušení provozu na železničním koridoru mezi Grygovem a Olomoucí si vyžádalo vykolejení nákladního vlaku společnosti OKD, Doprava, a. s., v 0.42 hodin v Olomouci. Při vjíždění do stanice vykolejily tři z celkem třinácti prázdných cisternových vozů. Nehoda se obešla bez zranění. Provoz na trati byl úplně přerušen do 10.20 hodin. Na stanovení přičiny nehody je dosud brzy, vyloučena není technická závada na železničním svršku nebo na některém z vozů. V úterý 23. 6. proběhlo stažení dat z rychloměru lokomotivy a v pátek 26. 6. proběhne komisionální prohlídka vykolejených vozů. Následně se budou analyzovat veškeré získané údaje, vč. dat získaných při měření železničního svršku.

 

Nahoru