krátké zprávy

Srážka nákladního vlaku s odstavenými vozy v Táboře

05. 08. 2009 – 

Ve středu 5. srpna v 0.57 hodin najel v Táboře nákladní vlak jedoucí směrem od Českých Budějovic na 4 odstavené osobní vozy na kusé koleji poté, co nezastavil u cestového návěstidla s návěstí zakazující jízdu. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, ale dva z těchto vozů vykolejily. Škoda byla vyčíslena 800 tisíc na vozech, 60 tisíc na poškozeném trakčním vedení a 10 tisíc korun na trati. Provoz na trati nebyl přerušen. Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, ale s největší pravděpodobností se jednalo o selhání lidského činitele. Definitivní výsledek nicméně potvrdí až odborné expertízy.

 

Střetnutí na přejezdu u Hodonína: přejezd neodpovídá bezpečnostním požadavkům

01. 07. 2009 – 

Ve středu 1. července 2009 v 10.23 hodin se u Hodonína střetl nákladní automobil s mezinárodním vlakem EuroCity, jedoucím z Bratislavy do Prahy odklonem přes Holíč a Hodonín. K nehodě došlo na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými kříži, nacházejícím se mezi Hodonínem a státní hranicí se Slovenskem. Při nehodě nebyl nikdo usmrcen ani zraněn, škoda je předběžně vyčíslena na 200 tisíc korun na automobilu a 100 tisíc korun na vlaku a zařízení dráhy. Provoz byl přerušen od 10.23 hodin, Drážní inspekce vydala souhlas s odklízením následků nehody a obnovování provozu ve 13.15 hodin. Při šetření na místě nehody bylo zjištěno, že přejezd z hlediska rozhledových poměrů nevyhovuje bezpečnostním požadavkům, a Drážní inspekce prověřuje, zda to ovlivnilo vznik nehody.

 

Vlak EC 174 v Rájci-Jestřebí couval bez přítomnosti strojvedoucího

29. 06. 2009 – 

Bez zranění se obešlo couvání soupravy mezinárodního vlaku EC 174 Jan Jesenius jedoucího z Budapešti do Hamburku v sobotu 27. června v Rájci-Jestřebí, který ve stanici zastavil z důvodu poruchy na lokomotivě. Když se souprava dala do pohybu, byl strojvedoucí v dopravní kanceláři. Analýza rychloměru potvrdila, že souprava začala couvat v 11.51 hodin, během pěti minut couvání ujela vzdálenost celkem 895 metrů a dosáhla rychlosti 19 km/h (souprava zůstala celá stát v obvodu stanice, první sunutý 376 metrů za odjezdovým návěstidlem). Po telefonické výzvě průvodčího zastavil vlakvedoucí soupravu záchrannou brzdou v 11.56 hodin. Jakmile výpravčí zjistil, že souprava couvá, pohotově přestavil výhybky na první traťovou kolej, aby nemohlo dojít ke srážce s nákladním vlakem, který se po druhé traťové koleji blížil od Blanska (průjezd v Blansku v 11.55 hodin).
Komisionální prohlídka vyloučila technickou závadu na lokomotivě. Příčinou mimořádné události bylo s největší pravděpodobností selhání lidského činitele a porušení bezpečnostních předpisů. Drážní inspekce zjišťuje míru pochybení zúčastněných zaměstnanců.

 

Společná preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce na přejezdech

23. 06. 2009 – 

Překračování nejvyšší povolené rychlosti, nerespektování značky Stůj, dej přednost v jízdě a nedovolené předjíždění, to jsou hlavní přestupky řidičů zjištěné při společné preventivní akci Policie ČR a Drážní inspekce, která ve dnech 18. a 22. června proběhla na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku. Při kontrole několika desítek řidičů bylo zjištěno celkem 16 překročení nejvyšší povolené rychlosti, z toho 5 x o více než 30 km/h, 4 x nerespektování značky Stůj, dej přednost v jízdě a 2 x nedovolené předjíždění na přejezdu. Od začátku roku do 22. června Drážní inspekce na železničních přejezdech eviduje už 93 nehod, při kterých zahynulo 14 osob a dalších 39 osob bylo zraněno.

 

Škoda 2 miliony korun po vykolejení vlaku v Olomouci

22. 06. 2009 – 

Škodu 2 miliony korun a přerušení provozu na železničním koridoru mezi Grygovem a Olomoucí si vyžádalo vykolejení nákladního vlaku společnosti OKD, Doprava, a. s., v 0.42 hodin v Olomouci. Při vjíždění do stanice vykolejily tři z celkem třinácti prázdných cisternových vozů. Nehoda se obešla bez zranění. Provoz na trati byl úplně přerušen do 10.20 hodin. Na stanovení přičiny nehody je dosud brzy, vyloučena není technická závada na železničním svršku nebo na některém z vozů. V úterý 23. 6. proběhlo stažení dat z rychloměru lokomotivy a v pátek 26. 6. proběhne komisionální prohlídka vykolejených vozů. Následně se budou analyzovat veškeré získané údaje, vč. dat získaných při měření železničního svršku.

 

Tochovice na Příbramsku: mrtvý chlapec a dívka na přejezdu

10. 06. 2009 – 

Smrt 11letého chlapce a 18leté dívky si dnes ve 13.15 hodin vyžádalo střetnutí na železničním přejezdu v Tochovicích na Příbramsku. Motorový osobní vlak jedoucí z Březnice do Příbrami se s automobilem Škoda Fabia střetl na přejezdu s nedávno instalovanou světelnou signalizací bez závor v rychlosti přibližně 60 km/h a vykolejil, řidička utrpěla těžké zranění a byla převezena do nemocnice,  kde na jeho následky zahynula, chlapec byl usmrcen na místě. Výše škody byla předběžně vyčíslena 50 tisíc korun na vlaku, 300 tisíc korun na automobilu a dalších 5 tisíc korun vzniklo na trati. Podle předběžného šetření Drážní inspekce byla signalizace na přejezdu v činnosti, zavinění tedy zřejmě nebude na straně železnice.

 

Zranění strojvedoucího a řidiče autojeřábu v Ledči nad Sázavou

03. 06. 2009 – 

Zranění strojvedoucího a řídiče autojeřábu si dnes ve 12.08 hodin vyžádalo střetnutí na železničním přejezdu v Ledči nad Sázavou na Havlíčkobrodsku. Ke střetu motorového osobního vlaku jedoucího ze Světlé nad Sázavou do Čerčan došlo na přejezdu s výstražnými kříži a značkou STOP, obě zranění jsou lehká. Škoda byla vyčíslena 300 tisíc korun na vlaku a 60 tisíc korun na autojeřábu, provoz se podařilo obnovit v 15.30 hodin. Příčina nehody s největší pravděpodobností nebude na straně železnice.

 

Preventivní akce "Držte se!"

21. 05. 2009 – 

Drážní inspekce je partnerem preventivní akce "Držte se!", která se koná v pondělí 25. 5. 2009 na zkušebním okruhu u Velimi. Jedná se o osvětovou preventivní akci určenou novinářům a zástupcům médií, kteří budou moci shlédnout simulace nebezpečných situací vyplývajících z nezodpovědného chování v okolí železnice. Akce je určena pouze akreditovaným zájemcům - bližší informace naleznete na internetových stránkách Českých drah (www.cd.cz).

 

Vykolejení a srážka dvou tramvají v Brně

12. 05. 2009 – 

Lehké zranění řidiče tramvaje a jedné cestující si vyžádalo vykolejení a následná srážka tramvaje s protijedoucí tramvají dnes v 8.21 hodin v Brně na křižovatce ulic Francouzská a Vranovská. Při jízdě přes výhybku vykolejil poslední podvozek přívěsného vozu tramvaje linky č. 3 a tento vůz svým levým bokem narazil do protijedoucí tramvaje linky č. 9. Při nehodě byla lehce zraněna jedna cestující v tramvaji č. 3 a řidič tramvaje linky č. 9 a škoda na tramvajích byla vyčíslena na 150 tisíc korun. Zatím nelze určit, zda je příčinou vykolejení technická závada na tramvaji, svršku nebo k ní došlo důsledkem selhání lidského činitele. Vše bude zřejmé až po provedení komisionální prohlídky tramvaje a rozboru rychloměrného proužku. Provoz byl obnoven v 10.10 hodin. Fotografie z této nehody.

 

Smrt na přejezdu v Mutěnicích na Hodonínsku: řidič ovlivněn návykovou látkou

17. 04. 2009 – 

V pátek 17. dubna 2009 v 10:01 hodin se v Mutěnicích na Hodonínsku střetl motorový osobní vlak jedoucí z Hodonína do Zaječí s osobním automobilem. K nehodě došlo na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými kříži. Z místa nehody byli odvezeni dva tězce zranění spolujezdci z osobního automobilu, z nichž jeden posléze zemřel. Řidič automobilu byl zraněn lehce. Škoda je předběžně vyčíslena na 80 tisíc korun na vlaku a na 80 tisíc korun na automobilu. Na trati škoda nevznikla, provoz byl přerušen od 10:01 do 12:50 hodin. Drážní inspekce na místě nehody prověřuje, zda byly ze strany železnice dodrženy všechny platné předpisy. Orientační test řidiče automobilu na ovlivnění návykovými látkami je pozitivní.

 

Vykolejení vlaku v Brně, škoda téměř milion korun

01. 04. 2009 – 

Škodu 990 tisíc korun si dnes v 7.02 hodin vyžádalo vykolejení sunuté soupravy určené na vlak EC 71 Gustav Mahler do Vídně v Brně hlavním nádraží. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, provoz na trati po vedlejších kolejích nebyl přerušen.

 

Vykolejení osobního vlaku na spadlé skále na Šumpersku

31. 03. 2009 – 

Vykolejení, škodu min. 400 tisíc korun a delší přerušení provozu si v pondělí v 18.48 hodin mezi Vysokými Žibřidovicemi a Hanušovicemi zastávkou vyžádal střet motorového osobního vlaku se skálou. Vlak jedoucí ze Starého města pod Sněžníkem do Hanušovic v rychlosti cca 40 km/h vykolejil na kusu skály o rozměrech 2 x 1,3 metru. Nehoda se obešla bez zranění, škoda na motorovém vozu byla předběžně vyčíslena na 300 tisíc korun a na trati 100 tisíc korun. K obnovení provozu dojde až během úterý.

 

Srážka lokomotivy a rychlíku v Praze-Vršovicích

14. 03. 2009 – 

Dnes v 18.14 hodin se v Praze-Vršovicích srazila posunující lokomotiva s rychlíkem Macocha jedoucím z Brna do Prahy. Lokomotiva narazila do boku čtvrtého vozu rychlíku, který právě vjížděl do stanice. Srážka se obešla bez zranění. Vykolejil třetí a čtvrtý vůz rychlíku i posunující lokomotiva.
Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, s největší pravděpodobností se ale jednalo o selhání lidského činitele. Podle předběžného šetření lokomotiva do jízdní cesty rychlíku vjela bez povolení (na návěst "posun zakázán"). Drážní inspekce bude prověřovat technický stav lokomotivy, další informace budou zřejmé až po provedení všech odborných expertíz. Nehoda si vyžádala škodu 1,5 milionu na rychlíku a lokomotivě a 0,5 milionu na železničním svršku.

 

Střetnutí na přejezdu v Kaplici na Českokrumlovsku: škoda 2,6 milionu korun

28. 01. 2009 – 

Škodu 2,6 milionu korun si vyžádala nehoda na železničním přejezdu se světly bez závor v Kaplici na Českokrumlovsku, kde se dnes v 5.10 hodin střetnul osobní vlak jedoucí z Horního Dvořiště do Českých Budějovic s kamionem. Nehoda se obešla bez zranění, výše škody byla předběžně vyčíslena 1 milion korun na vlaku, 1,3 milionu korun na kamionu, 130 tisíc korun na poškozeném výstražníku přejezdu, 120 tisíc korun na trakčním vedení a škoda dalších 50 tisíc korun vznikla také na trati.
Podle dosavadních informací kamion na přejezdu uvízl. Řidič měl vypovědět, že na přejezd vjel v době, kdy signalizace ještě nebyla v činnosti a snažil se ještě varovat strojvedoucího. Zastavit vlak se ovšem strojvedoucímu přes veškerou snahu už nepodařilo. V době střetnutí byla signalizace na přejezdu v činnosti, zavinění tedy zřejmě nebude na straně železnice. Fotografie z této nehody

 

 

Střetnutí na přejezdu v Libuni na Jičínsku: zraněn řidič traktoru

16. 01. 2009 – 

Zranění řidiče traktoru a vykolejení lokomotivy nákladního vlaku si dnes v 11.05 hodin vyžádalo střetnutí na železničním přejezdu v Libuni na Jičínsku. K nehodě nákladního vlaku s traktorem došlo na železničním přejezdu s výstražnými křízi a značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" u Libuně zastávky. Výše škody byla vyčíslena 510 tisíc korun na vlaku, 250 tisíc korun na traktoru Zetor a drobná škoda ve výši 5 tisíc korun vznikla také na poškozeném nástupišti zastávky. Provoz na trati Hradec Králové - Turnov bude obnoven po nakolejení lokomotivy nehodovým vlakem z České Třebové.

 

Nahoru