Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

‹‹   Předchozí   10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20   Následující   ››

Dvě střetnutí na přejezdech na Plzeňsku

11. 10. 2011 – 

Dvě nehody na železničních přejezdech na Plzeňsku dnes ráno zastavily provoz na tratích z Plzeň – Klatovy a Plzeň – Domažlice

 

Střetnutí na přejezdu v Protivíně

27. 09. 2011 – 

Dnes v 13.35 hodin se v Protivíně střetl osobní vlak (Plzeň – Brno) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl zraněn řidič a spolujezdkyně z osobního automobilu (oba 1941) a vznikla škoda 105 000 Kč (15 000 auto, 90 vlak).

 

Střetnutí na přejezdu v Českých Budějovicích

15. 09. 2011 – 

Dnes v 8.13 hodin se v Českých Budějovicích (u odbočky Rožnov) střetl na železničním přejezdu osobní vlak (České Budějovice – Linz Hbf.) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla podle šetření na místě mimořádné události v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič osobního automobilu (1954) a škoda byla vyčíslena na 420 000 Kč (250 000 Kč vlak, 100 000 trať, 70 000 automobil). Provoz obnoven v 11.00 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu v Jimlíně

03. 09. 2011 – 

Dnes v 15.51 se v obci Jimlín střetl na železničním přejezdu osobní vlak (Most – Rakovník) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl těžce zraněn řidič automobilu a lehce jeden cestující z vlaku. Následkem střetnutí došlo k vykolejení vlaku. Škoda byla odhadnuta na 420 000 Kč (100 tis. automobil, 300 tis. vlak, 20 tis. Trať). Provoz na trati byl obnoven v 19.00.

 

V Praze-Čakovicích se na přejezdu střetl vlak s kamionem

19. 08. 2011 – 

Dnes v 18.05 se v Praze-Čakovicích střetl osobní vlak (Mladá Boleslav – Praha-Vršovice) s kamionem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor). Dle předběžných informací bylo zabezpečovací zařízení železničního přejezdu v době nehody v činnosti. To bude potvrzeno až komisionálním přezkoušením zabezpečovacího zařízení. Při nehodě byl zraněn strojvedoucí a strojvedoucí v zácviku z osobního vlaku. Nikomu ze čtyřiceti cestujících ve vlaku se nic nestalo. Následkem střetnutí došlo k vykolejení vlaku, který zastavil až sto metrů za železničním přejezdem. Škoda byla odhadnuta na 4 000 030 Kč (3,2 mil. na vlaku, 800 tis. kamion, 30 tis. trať). Dle aktuálních informací budou odklizovací práce pokračovat až do pozdních nočních hodin.

 

Při střetnutí na přejezdu ve Strážnici se zranili tři lidé

02. 08. 2011 – 

Dnes v 12.40 se ve Strážnici střetl osobní vlak (Hodonín – Javorník nad Veličkou) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Při nehodě byli zraněni tři lidé z osobního automobilu (dvě děti a řidička). Škoda byla na místě mimořádné události odhadnuta na 940 000 Kč (400 tis. vlak, 40 tis. trať, 500 tis. auto). Provoz na trati byl obnoven v 15.45 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu v Záhorovicích

28. 07. 2011 – 

Dnes v 13.43 se v Záhorovicích střetl nákladní vlak s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič (1988) osobního automobilu. Lokomotiva, která není po střetnutí schopná jízdy, bude muset být odtažena. Škoda byla odhadnuta na 130 000 Kč (50 dráha, 80 automobil). Provoz na trati byl obnoven v 17.55.

 

Při střetnutí na přejezdu vykolejil osobní vlak

20. 07. 2011 – 

Dnes v 11.47 došlo u obce Lom u Mostu ke střetnutí osobního vlaku (Teplice v Čechách – Litvínov) s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Při nehodě došlo k vykolejení osobního vlaku. Škoda byla odhadnuta na 3 060 000 Kč (500 tis. vlak, 60 tis. trať, 2,5 mil. automobil). Dle informací Drážní inspekce nebyl při nehodě nikdo zraněn. Provoz na trati byl obnoven v 17.00 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu mezi Rudnou a Zbuzany

15. 07. 2011 – 

Dnes v 19.35 hodin se mezi stanicí Rudná u Prahy a zastávkou Zbuzany (u Jinočan) střetl osobní vlak (Nučice - Praha-Smíchov) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném „pouze“výstražnými kříži, které byly doplněny dopravní značkou "STOP". Při nehodě byl usmrcen řidič (1964) a spolujezdkyně (1999) z osobního automobilu. Škoda byla odhadnuta na 270 000 Kč (200 tis. vlak, 70 tis. auto). V době střetnutí ve vlaku nebyli žádní cestující.Provoz byl obnoven v 23.59 hodin.

 

2 mrtví na přejezdu v Opavě

06. 07. 2011 – 

V 7.08 hodin se na přejezdu v Opavě (Palhanecká ulice) střetnul nákladní vlak s osobním automobilem. Při nehodě zahynul řidič automobilu (muž 1966) a spolujezdkyně sedící za ním (žena 1950); spolujezdkyně na sedadle vedle řidiče (žena 1946) byla s těžkým zraněním transportována vrtulníkem do nemocnice v Ostravě. Předběžná škoda na nákladním vlaku činí 50 tisíc Kč, na osobním automobilu 50 tis. Kč. Doprava na trati Opava-Krnov je přerušena cca do 11 hodin. Podle svědeckých výpovědí řidič automobilu předjížděl automobily stojící před přejezdem (světla bez závor, světla blikala).

 

Muž zahynul při střetnutí na přejezdu u Pržna

21. 06. 2011 – 

dnes v 14.11 se mezi stanicemi Pržno a Frýdlant nad Ostravicí střetl osobní vlak (Ostrava – Kojetín) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném „pouze“ výstražnými kříží, které byly doplněny dopravní značkou „STOP“. Při nehodě byl usmrcen řidič (1946) osobního automobilu. Škoda na automobilu byla vyčíslena na 200 000 Kč. Škoda na vlaku ani na trati nevznikla. Provoz na trati byl obnoven v 17.35 hodin.

 

U Chrástu zůstal uvězněn mezi závorami autobus

18. 06. 2011 – 

Dnes v 10.58 se u Chrástu u Plzně střetl vlak (Praha – Mnichov) s autobusem na železničním přejezdu. Nehoda se udála na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací se závorami, která byla dle prozatímního šetření na místě nehody v činnosti. Podle dostupných informací zůstal autobus uvězněn mezi závorami a díky duchapřítomnému řidiči se cestující z autobusu včas dostali do bezpečí mimo železniční přejezd. Při nehodě byl lehce zraněn řidič autobusu a jeden cestující z vlaku. Škoda na vlaku byla odhadnuta na 300 000 Kč a na autobusu 100 000 Kč. Provoz v obou traťových kolejích byl obnoven v 16.10 hodin.

 

Žena zemřela při střetnutí na přejezdu ve Včelné

16. 06. 2011 – 

V noci 15. 6. se v 22.44 hodin v obci Včelná na Českobudějovicku střetl osobní vlak (České Budějovice – Horní Dvořiště) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla dle šetření na místě mimořádné události v činnosti. Při nehodě zahynula řidička (1980) osobního automobilu a vznikla škoda 290 000 Kč (200 tis. vlak, 90 tis. Auto). Drážní inspekce bude v rámci šetření příčin a okolností mimořádné události přítomna u komisionálního přezkoušení přejezdového zabezpečovacího zařízení, aby vyloučila možnou technickou závadu na zabezpečení přejezdu. Trať byla uvolněna ve 2.00 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu u zastávky Spytihněv

08. 06. 2011 – 

Dnes ve 12.05 hodin u zastávky Spytihněv došlo ke střetnutí rychlíku (Olomouc – Brno) s kamionem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací se závorami, která byla dle předběžného zjištění na místě mimořádné události v činnosti. Správná funkce zabezpečovacího zařízení přejezdu však bude dále ověřena ze záznamového zařízení, které podrobně zaznamenává všechny činnosti přejezdu před nehodou. Následkem nehody byl vlak vykolejen a byla poškozena budova zastávky Spytihněv. Při nehodě nebyl nikdo zraněn. Škoda byla odhadnuta na 7 milionů korun (trať 5 mil., vlak 1,5 mil., auto 0,5 mil.). Provoz po jedné koleji byl obnoven v 20.25 hodin.

 

Řidič automobilu zemřel při střetnutí na přejezdu u Horusic

06. 04. 2011 – 

Dnes ve 14.26 hodin mezi stanicemi Horusice a Dynín došlo ke střetnutí vlaku (Praha – České Budějovice) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Ke střetnutí došlo při rychlosti okolo 100 km/h a vlak se podařilo rychlobrzdou zastavit až po 430 m. Při nehodě byl usmrcen řidič (1973) osobního automobilu. Škoda byla vyčíslena na 405 000 Kč (150 tis. vlak, 5 tis, trať, 200 tis. auto). Provoz na trati byl obnoven v 18.45.

 
‹‹   Předchozí   10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20   Následující   ››

 

Nahoru