Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

Další nehoda na přejezdu mezi Velkými a Malými Hošticemi

02. 04. 2011 – 

Dnes v 0.03 hodin se mezi Velkými a Malými Hošticemi střetl osobní vlak (Hlučín – Opava východ) s osobním automobilem na železničním přejezdu. Nehoda se udála na stejném přejezdu jako nehoda z 30. 3. 2011, při které bylo zraněno 26 osob (o nehodě jsme informovali). Železniční přejezd je v současné době zabezpečen pouze výstražnými kříži a strojvedoucí jsou povinní před přejezdem dávat zvukovou návěst "Pozor". Dle prvotního šetření Drážní inspekce byla přijatá opatření na poškozeném železničním přejezdu dostatečná. Při nehodě byli lehce zranění tři lidé z osobního automobilu. Nikdo z 25 cestujících ve vlaku zraněn nebyl. Škoda byla vyčíslena na 100 000 Kč (20 tis. auto, 80 tis. vlak). Provoz byl obnoven v 2.25 hodin.

 

Lidé na přejezdech umírali pouze v Olomouckém kraji

01. 04. 2011 – 

V prvním čtvrtletí roku 2011 zemřeli při nehodách na železničních přejezdech tři lidé, což je neméně od roku 2008.

 

26 zraněných při střetnutí na přejezdu

30. 03. 2011 – 

Dnes ve 13.02 hodin se mezi zastávkami Velké a Malé Hoštice srazil osobní vlak (Hlučín – Opava východ) s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě bylo lehce zraněno 25 cestujících z osobního vlaku a vlakvedoucí. Dle informací Drážní inspekce cestovalo v době nehody ve vlaku přibližně 120 cestujících. Následkem nehody byl vlak vykolejen. Škoda byla na vlaku a trati byla vyčíslena na 690 000 Kč (500 tis. vlak, 190 tis. trať). Škoda na nákladním automobilu vyčíslena prozatím nebyla. Provoz na trati je zastaven.

 

Střetnutí na přejezdu u Zlína

16. 03. 2011 – 

Dnes v 16.05 se mezi stanicí Zlín-Malenovice a zastávkou Zlín-Louky střetl osobní vlak (Otrokovice – Zlín-Střed) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byla zraněna řidička (1954) osobního automobilu. Škoda byla odhadnuta na 160 000 Kč (10 tisíc trať, 100 tisíc vlak, 50 tisíc automobil). Provoz na trati byl přerušen do 18.30 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu u Prostějova

16. 03. 2011 – 

Dnes v 14.08 se mezi zastávkou Vrahovice a stanicí Prostějov hlavní nádraží střetl osobní vlak (Olomouc hl. n. - Nezamyslice) s osobním automobilem Škoda Fabie. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič (1982) osobního automobilu. Škoda byla vyčíslena na 270 000 Kč (150 tis. auto, 100 tis. vlak, 20 tis. trať). Provoz na trati byl obnoven v 16.55 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu u Srbska

25. 02. 2011 – 

Dnes v 10.30 se u stanice Srbsko střetl na železničním přejedu osobní vlak (Nürnberg Hbf - Praha hl. n.) s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě utrpěl strojvedoucí osobního vlaku šok a byl ošetřen rychlou záchrannou službou. Škoda byla odhadnuta na 3 100 000 kč (2,1 mil. vlak, 1 mil. nákladní automobil). Provoz na trati byl plně obnoven v 15.37 hodin.

 

Čtyři zranění při střetnutích na přejezdech

23. 02. 2011 – 

Dnes se udála v Jihočeském kraji dvě střetnutí na přejezdu, při kterých byli zraněni celkem čtyři lidé a škoda byla celkem odhadnuta na 1 510 000 Kč. Následkem těchto nehod byla na dotčených tratích přerušena doprava minimálně na 5 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu s vypnutou signalizací

19. 01. 2011 – 

Dnes v 10.30 se mezi zastávkou Troubsko a stanicí Brno-Horní Heršpice střetl osobní vlak (Jihlava - Brno) s dodávkou. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla v době nehody z důvodu údržby zabezpečovacího zařízení vypnuta. Na trati byl z tohoto důvodu zaveden zvláštní režim a vlaky musely jezdit přes přejezd dle daných pokynů a rozhledových poměrů. Strojvedoucímu se podařilo vlak zastavit až 174 metrů za přejezdem. Podle dosavadního šetření je pravděpodobné, že příčina bude na straně železnice. Při nehodě byl zraněn řidič dodávky. Škoda byla vyčíslena na 70 000 Kč (30 vlak, 40 automobil).

 

Na dráhách zahynulo nejvíce lidí za poslední čtyři roky

05. 01. 2011 – 

Podle předběžných statistik Drážní inspekce za rok 2010 zemřelo na dráhách v České republice 248 osob, což je nejvíce od roku 2006. V porovnání s rokem 2009 došlo k nárůstu počtu usmrcených osob o 12 %. Zároveň narostl počet mimořádných událostí, kterých se v roce 2010 stalo 4 412, o 5 %. Při těchto nehodách bylo zraněno 641 osob.

 

Střetnutí na přejezdu u obce Hříběcí

03. 01. 2011 – 

První nehoda na železničním přejezdu v roce 2011 se stala dnes v 7.25 před zastávkou Hříběcí (ze směru Horní Cerekev), kde se střetl osobní vlak (Počátky-Žirovnice – Pelhřimov) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl zraněn řidič osobního automobilu. Nikomu z pěti cestujících, kteří cestovali ve vlaku, se nic nestalo. Škoda byla odhadnuta na 212 000 Kč (200 000 vlak, 12 000 automobil). Provoz byl plně obnoven ve 10.00.

 

Střetnutí na přejezdu u Stráže nad Nisou

28. 12. 2010 – 

Dnes v 11.26 hodin se u zastávky Stráž nad Nisou střetl osobní vlak (Frýdlant v Čechách – Liberec) s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl zraněn řidič nákladního automobilu, strojvedoucí a jeden cestující. Následkem střetnutí došlo k vykolejení vlaku. Škoda byla odhadnuta na 5 850 000 Kč (5 mil. vlak, 100 tis. trať, 750 tis. automobil). V době nehody cestovalo ve vlaku 60 cestujících. Provoz na trati byl obnoven v 23.05 hodin.

 

Nehoda na železničním přejezdu v Třebechovicích pod Orebem

14. 12. 2010 – 

Dnes v 12.40 se v Třebechovicích pod Orebem střetl vlak (Vamberk-Hradec Kralove hl.n) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla době nehody v činnosti. Při střetnutí byl usmrcen řidič (1990) osobního automobilu. Škoda byla odhadnuta na 550 000 Kč (525 tis. dráha, 25 tis. auto).

 

Střetnutí na přejezdu se závorami v Libici nad Cidlinou

12. 12. 2010 – 

Dnes v 15.55 hodin se u stanice Libice nad Cidlinou (směr Poděbrady) střetl vlak (Kolín – Rumburk) s mužem na železničním přejezdu. Nehoda se udála na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla doplněna závorami a byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl těžce zraněn muž (1964), který byl následně letecky transportován do nemocnice.

 

Usmrcený chodec na přejezdu v Kaznějově

10. 12. 2010 – 

Dnes v 10. 39 se u stanice Kaznějov (směr Plasy, přejezd v centru obce Kaznějov) střetl rychlíkový vlak (Plzeň – Most) s chodcem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla doplněna závorami a v době nehodu byla v činnosti. Při nehodě byl chodec usmrcen. Provoz na trati byl obnoven v 12.30.

 

U Bartoňova zahynul na přejezdu řidič automobilu

06. 12. 2010 – 

Dnes v 14.22 se na železničním přejezdu mezi zastávkami Bohutín a Bartoňov střetl osobní vlak (Šumperk – Mikulovice) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič (1979) osobního automobilu. Škoda byla vyčíslena na 195 000 Kč (150 tis. vlak, 40 tis. auto, 5 tis. trať).

 

 

Nahoru