Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

Střet vlaku a automobilu u Kojetic na Moravě

05. 03. 2010 – 

Dnes v 8.23 hodin se mezi zastávkou Šebkovice a stanicí Kojetice na Moravě srazil osobní vlak Jemnice - Okříšky s nákladním automobilem. K nehodě došlo na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými světly, která byla v době nehody v činnosti. Při něhodě byl lehce zraněn strojvedoucí vlaku a těžce řidič nákladního automobilu. Řidič automobilu na následky zranění zemřel. Následkem nehody došlo k vykolejení vlaku. Předběžně odhadnutá škoda činí 1 250 000 Kč (vlak 750 000, trať 300 000, auto 200 000). Škoda na trati doposud není vyčíslena. Provoz obnoven v 17.15. Vlaky se pohybují v okolí nehody rychlostí 20 km/h.

 

Střet vlaku s mužem u Kosovy Hory

04. 03. 2010 – 

Dnes v 7.53 se mezi zastávkou Kosova Hora a stanicí Štětkovice na železničním přejezdu střetl osobní vlak jedoucí ze Sedlčan do Olbramovic s mužem (1963). Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Těžce zraněný muž, obyvatel azylového domu, byl odvezen záchrannou službou. Provoz na trati byl obnoven v 10.10 hodin.

 

Tragédie na železnici pokračují, v únoru zahynulo dalších 18 osob

01. 03. 2010 – 

Během letošního února vlaky v České republice srazily a usmrtily 14 osob; další 4 lidé zahynuli při 31 nehodách na železničních přejezdech. Tato čísla jsou podobná jako v lednu, kdy na kolejích vyhaslo 21 životů (14 při sražení člověka vlakem, 7 na železničních přejezdech). Celkem tak od začátku roku zahynulo na železnici 39 osob, což je v porovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o více než jednu třetinu (v lednu a v únoru 2009 evidujeme 29 usmrcených osob).

 

Nehoda na přejezdu u Řehlovic

24. 02. 2010 – 

Dnes v 9.40 hodin se mezi stanicí Řehlovice a zastávkou Brozánky střetl nákladní vlak s osobním automobilem značky Peugeot. Vozidlo vlak hrnul cca 300m. Záchranná služba odvezla spolujezdce, který při nehodě utrpěl zranění hlavy. Ke střetu došlo na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými světly, která byla v době nehody v provozu. Příčina tak nebude na straně železnice. Celková škoda činí 100 000 Kč (50 auto, 50 vlak). Provoz na trati byl obnoven v 12.25 hodin.

 

Nehoda na přejezdu v Českých Budějovicích

22. 02. 2010 – 

Dnes v 9.50 hodin se v Českých Budějovicích střetl rychlík Junák jedoucí z Plzně do Brna s osobním automobilem. Vlak se s vozem střetl na železničním přejezdu zabezečeném výstražnými světly, která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě došlo ke zranění řidiče (1971) osobního vozu Fiat. Podle statistik se jedná už o 59. nehodu na železničním přejezdu od začátku roku. Odhadovaná škoda činí 285 tisíc Kč. Škoda na vlaku je odhadnuta na 230 tisíc, na trati 5 tisíc a na vozidle 50 tisíc Kč. Provoz na trati byl obnoven v 11.40 hodin.

 

50. nehoda na přejezdu v roce 2010

09. 02. 2010 – 

Ve 14.20 hodin se mezi zastávkou Hlušovice a stanicí Olomouc hlavní nádraží střetnul osobní vlak Uničov-Olomouc s dodávkovým automobilem. Při nehodě byli zraněni 3 lidé v automobilu (2x lehké, 1x těžké zranění). Škoda činí 501 tisíc korun (350 automobil, 150 vlak, 1 trať - ulomený výstražný kříž). Provoz bude obnoven zřejmě po 18. hodině. Nehoda se stala na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži, rozhledové podmínky na přejezdu vyhovující (tzn. přejezd je přehledný). Příčina tedy nebude na straně železnice. Jedná se o 50. nehodu na železničním přejezdu v letošním roce.

 

Nehoda na přejezdu u Mirošova

09. 02. 2010 – 

Dnes ve 12.55 mezi zastávkami Mirošov město a Příkosice zastávka došlo ke střetu osobního vlaku s osobním automobilem. Nehoda se stala na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Předběžně odhadnutá škoda na vlaku je 40, na autě 20 tisíc korun. Provoz byl obnoven ve 14.40.

 

Rok 2010: již 10 mrtvých na železničních přejezdech

07. 02. 2010 – 

Dnes ve 12.17 hodin zahynul na železničním přejezdu nedaleko Kostelce nad Orlicí řidič osobního automobilu, který vjel na železniční přejezd přímo před přijíždějící vlak. Jedná se již o 10. usmrcenou osobu a o 46. střetnutí na železničním přejezdu v letošním roce, což představuje výrazný nárůst oproti dřívějším statistikám (v roce 2009 se v době od 1. 1. do 7. 2. odehrálo na přejezdech 25 střetnutí, při kterých zahynuli 3 lidé). V počtu mrtvých tedy letos zaznamenáváme nárůst na více než 300 procent stavu loňského roku, kdy na přejezdech zahynulo při 227 nehodách 37 osob a dalších 87 osob bylo zraněno.

 

Další nehoda na přejezdu

04. 02. 2010 – 

Ve 12.55 se v Chrastavě na Liberecku střetnul osobní vlak jedoucí ze Žitavy do Liberce s osobním automobilem. Nehoda se obešla bez zranění. Škoda na vlaku činí 70 tisíc, na automobilu 50 tisíc korun. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném výstražnou světelnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Příčina tedy nebude na straně železnice. Provoz na trati byl obnoven v 15.55 hodin. Jak DI informovala včera, počet nehod na přejezdech letos dramaticky stoupá. Například včera se odehrálo hned 5 nehod na přejezdech, což je rekord od roku 2003, kdy DI vznikla (nikdy před tím jsme neměli 5 střetnutí během jednoho dne). DI proto žádá řidiče, aby se chovali odpovědně (ne kvůli zákonu, ale kvůli vlastnímu zdraví).

 

Rok 2010: počet nehod na přejezdech prudce stoupá

03. 02. 2010 – 

3. únor 2010: během dopoledne 4 nehody na přejezdech

Během ledna 2010 se na železničních přejezdech v ČR odehrálo 36 střetnutí vlaků s uživateli pozemní komunikace, při kterých zahynulo 7 osob a dalších 12 osob bylo zraněno. Smutný rekord padl v pondělí 18. ledna, kdy na přejezdech vyhasly hned 3 lidské životy.

 

29. 1. 2010 Střetnutí na přejezdu v Kolíně: zranění a vysoká škoda

29. 01. 2010 – 

Ve 4.20 hodin se na železničním přejezdu v Kolíně střetnul osobní vlak z Kolína do Ledečka s kamionem převážejícím automobily. Při nehodě byl lehce zraněn řidič kamionu a vlak vykolejil. Škoda na vlaku činí 3 miliony korun, na trati 500 tisíc a na kamionu a jeho nákladu 2 miliony korun. Přejezd je zabezpečen výstražnou signalizací bez závor a podle všeho byla světla v době nehody v činnosti. Příčina nehody tedy zřejmě nebude na straně železnice. Provoz na trati bude obnoven nejdříve zítra - během odstraňování následků došlo k zavátí tratě, takže se čeká na sněhovou frézu.

 

28. 1. 2010 Nehoda na přejezdu u Hustopečí

28. 01. 2010 – 

V 10.26 hodin se mezi stanicemi Šakvice a Hustopeče u Brna střetnul motorový osobní vlak s osobním automobilem. Při nehodě byl lehce zraněn řidič automobilu (1978), spolujezdec (1978) utrpěl těžké zranění. Škoda na automobilu činí 50, na vlaku 50 a na zařízení dráhy (uražený výstražný kříž) 2 tisíce korun. Provoz byl obnoven ve 13.00 hodin. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem (se značkou Stůj, dej přednost v jízdě!). Rozhledové poměry na přejezdu jsou vynikající; příčina nehody není na straně železnice.

 

28. 1. 2010 Smrt na přejezdu u Chocně

28. 01. 2010 – 

V 8.33 hodin se mezi stanicí Újezd u Chocně a zastávkou Plchůvky střetnul nákladní vlak s osobním automobilem. Při nehodě byl usmrcen řidič automobilu (1975). Škoda na automobilu činí 150 a na lokomotivě také 150 tisíc korun. Provoz byl obnoven ve 13.36 hodin. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem; rozhledové poměry na přejezdu jsou v souladu s normou, tudíž řidič měl dostatečný výhled na trať, po níž se blížil vlak. Příčina tedy není na straně železnice.

 

21. nehoda na přejezdu

20. 01. 2010 – 

V 16.25 hodin se mezi stanicemi Bělčice a zastávkou Slavětín u Březnice střetl osobní vlak Strakonice-Březnice s osobním automobilem. Nehoda se obešla bez zranění, škoda na vlaku činí 5 a na automobilu  100 tisíc korun. Přejezd, na kterém došlo k nehodě, je zabezpečen pouze výstražnými kříži, je tedy pouze a jen na řidiči automobilu, aby se přesvědčil, zda může koleje bezpečně přejet. Jedná se letos o 21. nehodu na přejezdu. Při těch předchozích zahynulo již 5 osob, dalších 7 osob utrpělo zranění (po jedné letošní nehodě dodatečně zemřel muž, čili dříve zveřejněný počet 4 mrtví a 8 zraněných již neplatí).

 

Nehod na přejezdech letos přibývá

20. 01. 2010 – 

V 6.11 hodin se na přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži mezi stanicemi Sobotka a Libošovice střetnul osobní vlak jedoucí ze Mšena do Staré Paky s osobním automobilem. Nehoda se obešla bez zranění, škoda na vlaku činí 20, na automobilu 100 tisíc, provoz byl obnoven 8.45.

Jedná se o 20. nehodu na železničním přejezdu v letošním roce; v průměru tedy připadá jedna nehoda na jeden den. V letošním roce již na přejezdech vyhasly 4 lidské životy a dalších 8 osob utrpělo zranění, přitom u žádné nehody se nedá hovořit o byť jen částečné příčině na straně železnice.

 

 

Nahoru