Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

Nehoda na přejezdu u Mirošova

09. 02. 2010 – 

Dnes ve 12.55 mezi zastávkami Mirošov město a Příkosice zastávka došlo ke střetu osobního vlaku s osobním automobilem. Nehoda se stala na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Předběžně odhadnutá škoda na vlaku je 40, na autě 20 tisíc korun. Provoz byl obnoven ve 14.40.

 

Rok 2010: již 10 mrtvých na železničních přejezdech

07. 02. 2010 – 

Dnes ve 12.17 hodin zahynul na železničním přejezdu nedaleko Kostelce nad Orlicí řidič osobního automobilu, který vjel na železniční přejezd přímo před přijíždějící vlak. Jedná se již o 10. usmrcenou osobu a o 46. střetnutí na železničním přejezdu v letošním roce, což představuje výrazný nárůst oproti dřívějším statistikám (v roce 2009 se v době od 1. 1. do 7. 2. odehrálo na přejezdech 25 střetnutí, při kterých zahynuli 3 lidé). V počtu mrtvých tedy letos zaznamenáváme nárůst na více než 300 procent stavu loňského roku, kdy na přejezdech zahynulo při 227 nehodách 37 osob a dalších 87 osob bylo zraněno.

 

Další nehoda na přejezdu

04. 02. 2010 – 

Ve 12.55 se v Chrastavě na Liberecku střetnul osobní vlak jedoucí ze Žitavy do Liberce s osobním automobilem. Nehoda se obešla bez zranění. Škoda na vlaku činí 70 tisíc, na automobilu 50 tisíc korun. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném výstražnou světelnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Příčina tedy nebude na straně železnice. Provoz na trati byl obnoven v 15.55 hodin. Jak DI informovala včera, počet nehod na přejezdech letos dramaticky stoupá. Například včera se odehrálo hned 5 nehod na přejezdech, což je rekord od roku 2003, kdy DI vznikla (nikdy před tím jsme neměli 5 střetnutí během jednoho dne). DI proto žádá řidiče, aby se chovali odpovědně (ne kvůli zákonu, ale kvůli vlastnímu zdraví).

 

Rok 2010: počet nehod na přejezdech prudce stoupá

03. 02. 2010 – 

3. únor 2010: během dopoledne 4 nehody na přejezdech

Během ledna 2010 se na železničních přejezdech v ČR odehrálo 36 střetnutí vlaků s uživateli pozemní komunikace, při kterých zahynulo 7 osob a dalších 12 osob bylo zraněno. Smutný rekord padl v pondělí 18. ledna, kdy na přejezdech vyhasly hned 3 lidské životy.

 

29. 1. 2010 Střetnutí na přejezdu v Kolíně: zranění a vysoká škoda

29. 01. 2010 – 

Ve 4.20 hodin se na železničním přejezdu v Kolíně střetnul osobní vlak z Kolína do Ledečka s kamionem převážejícím automobily. Při nehodě byl lehce zraněn řidič kamionu a vlak vykolejil. Škoda na vlaku činí 3 miliony korun, na trati 500 tisíc a na kamionu a jeho nákladu 2 miliony korun. Přejezd je zabezpečen výstražnou signalizací bez závor a podle všeho byla světla v době nehody v činnosti. Příčina nehody tedy zřejmě nebude na straně železnice. Provoz na trati bude obnoven nejdříve zítra - během odstraňování následků došlo k zavátí tratě, takže se čeká na sněhovou frézu.

 

28. 1. 2010 Nehoda na přejezdu u Hustopečí

28. 01. 2010 – 

V 10.26 hodin se mezi stanicemi Šakvice a Hustopeče u Brna střetnul motorový osobní vlak s osobním automobilem. Při nehodě byl lehce zraněn řidič automobilu (1978), spolujezdec (1978) utrpěl těžké zranění. Škoda na automobilu činí 50, na vlaku 50 a na zařízení dráhy (uražený výstražný kříž) 2 tisíce korun. Provoz byl obnoven ve 13.00 hodin. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem (se značkou Stůj, dej přednost v jízdě!). Rozhledové poměry na přejezdu jsou vynikající; příčina nehody není na straně železnice.

 

28. 1. 2010 Smrt na přejezdu u Chocně

28. 01. 2010 – 

V 8.33 hodin se mezi stanicí Újezd u Chocně a zastávkou Plchůvky střetnul nákladní vlak s osobním automobilem. Při nehodě byl usmrcen řidič automobilu (1975). Škoda na automobilu činí 150 a na lokomotivě také 150 tisíc korun. Provoz byl obnoven ve 13.36 hodin. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem; rozhledové poměry na přejezdu jsou v souladu s normou, tudíž řidič měl dostatečný výhled na trať, po níž se blížil vlak. Příčina tedy není na straně železnice.

 

21. nehoda na přejezdu

20. 01. 2010 – 

V 16.25 hodin se mezi stanicemi Bělčice a zastávkou Slavětín u Březnice střetl osobní vlak Strakonice-Březnice s osobním automobilem. Nehoda se obešla bez zranění, škoda na vlaku činí 5 a na automobilu  100 tisíc korun. Přejezd, na kterém došlo k nehodě, je zabezpečen pouze výstražnými kříži, je tedy pouze a jen na řidiči automobilu, aby se přesvědčil, zda může koleje bezpečně přejet. Jedná se letos o 21. nehodu na přejezdu. Při těch předchozích zahynulo již 5 osob, dalších 7 osob utrpělo zranění (po jedné letošní nehodě dodatečně zemřel muž, čili dříve zveřejněný počet 4 mrtví a 8 zraněných již neplatí).

 

Nehod na přejezdech letos přibývá

20. 01. 2010 – 

V 6.11 hodin se na přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži mezi stanicemi Sobotka a Libošovice střetnul osobní vlak jedoucí ze Mšena do Staré Paky s osobním automobilem. Nehoda se obešla bez zranění, škoda na vlaku činí 20, na automobilu 100 tisíc, provoz byl obnoven 8.45.

Jedná se o 20. nehodu na železničním přejezdu v letošním roce; v průměru tedy připadá jedna nehoda na jeden den. V letošním roce již na přejezdech vyhasly 4 lidské životy a dalších 8 osob utrpělo zranění, přitom u žádné nehody se nedá hovořit o byť jen částečné příčině na straně železnice.

 

Nehoda na přejezdu v Karlových Varech

20. 01. 2010 – 

V 5.16 hodin se na přejezdu v Karlových Varech střetnul osobní vlak jedoucí z Karlových Varů do Bečova nad Teplou s osobním automobilem. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném výstražnou signalizací se závorami a obešla se bez zranění. Podnapilý řidič přerazil břevno spuštěných závor a vjel na koleje. Přijíždějící vlak automobil odhodil tak, že naboural služební automobil Policie ČR, která stála na druhé straně přejezdu. Škoda na vlaku činí 100, na kolejích 7, na automobilu 20 a na služebním automobilu policie 35 tisíc korun. Příčina nehody není evidentně na straně železnice. Provoz byl obnoven v 6.45 hodin.

 

Pondělí 18. ledna: tři nehody na přejezdech, 2 mrtví, 1 zraněný (zatím)

18. 01. 2010 – 

Hned tři nehody na železničních přejezdech ochromily vlakovou dopravu v České republice v pondělí 18. ledna. Všechny nehody se přitom udály na přejezdech zabezpečeném výstražnou světelnou signalizací bez závor, tedy na přejezdech, kde podle dlouhodobých statistik řidiči nejvíce riskují.

 

Střetnutí na přejezdu v Jindřichově Hradci

18. 01. 2010 – 

V 16.14 hodin se na přejezdu zabezepčeném světelnou signalizací (bez závor) v Jindřichově Hradci střetl osobní vlak jedoucí z Veselí nad Lužnicí do Počátek-Žirovnice s osobním automobilem. Nehoda se obešla bez zranění. Provoz na trati byl přerušen do 17.30 hodin. V tento okamžik nic nenasvědčuje tomu, že by signalizace nefungovala; nicméně tato skutečnost bude ještě prověřena.

 

2 mrtví na přejezdu u Troubska

18. 01. 2010 – 

Ve 13.58 hodin se na přejezdu zabezpečeném výstražnými světly bez závor v Troubsku na Brněnsku střetl osobní vlak jedoucí z Brna do Jihlavy s osobním autem. Podle prvotních informací jsou na místě 2 mrtví. Odhad škody na vlaku činí 50 tisíc Kč, další škody dosud nejsou odhadnuty. Strojvedoucí vypověděl, že asi 10 metrů před železničním přejezdem spatřil osobní automobil, který mu vjel přímo před čelo motorového vozu. I přes použití rychlobrzdy vlak ujel ještě dalších 263 metrů, než zastavil. Alkohol u strojvedoucího je negativní. Přejezd nevykazuje žádné známky poruchy, není důvod předpokládat jeho špatnou funkci. Nicméně i přes to bude provedena jeho komisionální zkouška.

 

Statistika mimořádných událostí na dráhách za rok 2009

18. 01. 2010 – 

Podle předběžných statistik Drážní inspekce při 4211 mimořádných událostech na dráhách v České republice v roce 2009 zahynulo 219 osob a dalších 717 bylo zraněno. To je sice nejmenší počet mimořádných událostí od roku 2004 (s výjimkou roku 2008) a usmrcených osob od roku 2003, avšak statistiky DI na rok 2009 se ještě mohou změnit v souvislosti s vývojem zdravotního stavu postižených osob (počet zraněných je nejvyšší od roku 2003 s výjimkou roku 2008, kdy na našich dráhách bylo zraněno 829 osob).

 

Nehoda na přejezdu u Třeboně

14. 01. 2010 – 

Ve 12.10 hodin se na železničním přejezdu mezi stanicemi Lomnice nad Lužnicí a Třeboň střetnul osobní vlak jedoucí z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic s osobním automobilem. Při nehodě byl zraněn řidič osobního automobilu (těžce) a spolujezdec. Škoda na automobilu činí 10 tisíc korun, na vlaku 1,3 mil. Kč (jedná se o vlak Regionova, který byl nedávno uveden do provozu). V době nehody byla výstražná světla na přejezdu v činnosti; zřejmě tedy nepůjde o chybu na straně železnice. Provoz byl obnoven v 15.52 hodin.

 

 

Nahoru