Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

4 zranění na přejezdu u Slavkova

26. 06. 2010 – 

Dnes v 11.10 hodin se mezi zastávkou Křižanovice a stanicí Slavkov u Brna střetnul osobní vlak jedoucí z Uherského Hradiště do Brna s osobním automobilem. Při nehodě byli zraněny 4 lidé v automobilu - muž, žena a 2 děti. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném výstražnou signalizací bez závor, která byla v době nehody v činnosti. Škoda na vlaku činí 120 tisíc korun, na automobilu zatím není vyčíslena. Provoz na dvoukolejné trati je omezen, vlaky mezi  Bučovicemi a Slavkovem u Brna jezdí po jedné koleji.

 

Jedna mrtvá a čtyři zranění na přejezdu u Moravského Berouna

19. 06. 2010 – 

Dnes v 13. 47 se mezi stanicemi Domášov nad Bystřicí a Moravský Beroun střetl vlak (Olomouc - Krnov) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byla usmrcena žena (matka - 1975) sedící za sedadlem spolujezdce a řidič (1973) spolu se třemi dětmi byli zraněni. U strojvedoucího byla provedena zkouška na alkohol s negativním výsledkem. Zkouška na alkohol u řidiče (1973) bude provedena až v nemocnici, kam byl převezen se zraněními. Na místě nehody zasahovala i letecká záchranná služba z Olomouce. Hmotná škoda byla odhadnuta na 230 000 Kč. Provoz na silnici byl řízen policií a provoz na trati byl obnoven v 18.17 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu u zastávky Nový Malín

13. 06. 2010 – 

Dnes v 11.03 hodin se mezi zastávkami Nový Malín a Hrabišín střetl osobní vlak (Uničov - Šumperk) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl zraněn řidič (1959) osobního automobilu. Odhadnutá hmotná škoda je ve výši 1 110 000 Kč (1 000 000 vlak, 60 000 trať, 50 000 auto). Ve vlaku v době nehody cestovalo 6 cestujících a dva zaměstnanci dopravce, kteří při nehodě nebyli zraněni. U řidiče osobního automobilu byl orientační dechovou zkouškou zjištěn pozitivní výsledek testu na alkohol. Provoz obnoven v 13.55.

 

Jeden mrtvý a tři zranění během pěti minut na Valašsku

10. 06. 2010 – 

V průběhu pěti minut se včera na Valašsku udály dvě nehody na železničních přejezdech. V 19.09 hodin se na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor) střetl osobní vlak s dítětem, které přejíždělo přes přejezd na koloběžce. Vlak jedoucí mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm dítě zachytil a odhodil na vedlejší kolej, po které se blížil vlak na trase Valašské Meziříčí – Ostrava. Dítě při nehodě utrpělo zranění hlavy a bylo převezeno do nemocnice. Provoz na trati byl obnoven v 21.25.

Druhá nehoda se stala v 19.14 mezi stanicí Branky na Moravě a zastávkou Police u Valašského Meziříčí. Zde se na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor) střetl osobní automobil Opel s vlakem jedoucím z Kojetína do Valašského Meziříčí. Při nehodě zahynul nezletilý řidič osobního automobilu a dva mladiství spolujezdci byli vážně zraněni a transportováni do nemocnice. Odhadnutá hmotná škoda této nehody je 130 000 Kč (vlak 100 tis., auto 20 tis., trať 10 tis.). Provoz na trati byl obnoven v 22.20. V obou případech bylo zabezpečovací zařízení v činnosti.

 

Střetnutí na přejezdu u Chlumčan u Dobřan

04. 06. 2010 – 

Dnes v 7.30 hodin se mezi stanicí Chlumčany u Dobřan a Přeštice-Zastávka srazil spěšný vlak (Plzeň hl. n. - Klatovy) s osobním automobilem Renault. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič automobilu. Vzniklá škoda na vlaku je odhadnuta na 200 000 Kč. Vůz byl totálně zdemolován.

 

Srážka vlaku s osobním automobilem u Šluknova

17. 05. 2010 – 

Dnes v 9.59 se mezi stanicí Šluknov a zastávkou Šluknov zastávka střetl osobní vlak (Děčín hlavní nádraží - Dolní Poustevna) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič osobního automobilu a vznikla hmotná škoda, která je odhadnuta na 260 000 Kč (200 tis. vlak, 60 tis. automobil). Provoz na trati byl přerušen od 9.59 do 12.20 hodin.

 

Střetnutí na železničním přejezdu u Trutnova

13. 05. 2010 – 

Dnes ve 13.52 hodin se na železničním přejezdu mezi zastávkou Vlčice a stanicí Trutnov hlavní nádraží střetl spěšný vlak (Chlumec nad Cidlinou - Trutnov hlavní nádraží) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl zraněn řidič (1947) automobilu. Vzniklá škoda je odhadnuta na 113 000 (50 vlak, 13 trať, 50 auto). Provoz na trati byl obnoven v 16.25.

 

Černý pátek na železničních přejezdech (přechodech)

08. 05. 2010 – 

V pátek 7. května se udály dvě tragické nehody na železničních přejezdech (přechodech), při nichž zahynuli dva lidé a jeden člověk byl těžce zraněn.
První nehoda se stala v 17.20 hodin na železničním přejezdu mezi stanicemi Studenec a Pozďatín, kde se střetl osobní vlak (Studenec - Křížanov) s osobním automobilem značky Ford s přívěsným vozíkem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži, které byly doplňěny dopravní značkou „STOP“. Rozhledové poměry na přejezdu byly v pořádku. Při střetnutí byl usmrcen řidič automobilu (1964) a vážně zraněn spolujezdec (1976), který byl letecky transportován do nemocnice. Vzniklá škoda je odhadnuta na 220 000 Kč (120 tis. vlak, 100 tis. auto). Doprava na trati byla přerušena do 21:50 hodin.
Další tragická nehoda se udála krátce před půlnocí (23.05) mezi zastávkou Ropice zastávka a stanicí Český Těšín. Na železničním přechodu se zde střetl rychlík jedoucí z Košic do Chebu s cyklistou, který nehodu nepřežil. Železniční přechod byl zabezpečen světelnou výstražnou signalizací, která byla doplněna závorami. Zabezpečovací zařízení bylo v době nehody v činnosti. Provoz na trati byl přerušen do 2.13 hodin.

 

Tatra převážející hnojivo se střetla s vlakem

22. 04. 2010 – 

Dnes v 12.34 hodin se na železničním přejezdu u zastávky Poříčí nad Sázavou střetl osobní vlak (Praha – Čerčany) s nákladním automobilem Tatra naloženým dusičnanem amonným (ledek amonný). Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při střetnutí byl zraněn řidič nákladního automobilu a šet dětí utrpělo vlivem nehody šok a bylo převezeno na pozorování. Při nehodě se vysypalo část nákladu a vykolejila lokomotiva a první vůz vlaku. V průběhu odpoledne probíhaly odklízecí práce a nakolejení vlaku.Provoz na trati byl obnoven v 20.15.

 

Nekontrolované ujetí drezíny směrem do Polska

19. 04. 2010 – 

Dnes ve 13.30 došlo ve stanici Meziměstí k ujetí drezíny (MUV 69) směrem do Polska. Drezína během nekontrolované jízdy dojela 700 metrů za polskou hranici a projela tři železniční přejezdy. První přejezd je zabezpečen světelnou signalicí se závorami, která byla v době průjezdu v činnosti. Druhý přejezd, který je zabezepečen pouze světelnou signalizací (bez závor) již výstrahu nesignalizoval. V třetím případě se jednalo o přejezd zabezpečen pouze výstražnými kříži. Vozidlo bylo nalezeno bez strojvedoucího, který vypadl v průběhu jízdy. Strojvedoucí (1956) byl nalezen mrtev vedle trati. Předběžnou příčinou smrti je zástava srdce. Provoz na trati byl obnoven v 16.15 hodin.

 

První čtvrtletí na dráhách je nejtragičtější za poslední 4 roky

12. 04. 2010 – 

Při 1 200 mimořádných událostech na dráhách letos zahynulo 68 osob a 156 jich bylo zraněno. Za poslední čtyři roky se jedná o absolutně největší počet mimořádných událostí a zároveň absolutně nejvyšší počet usmrcených osob na dráhách železničních, tramvajových, trolejbusových, speciálních (metro) a dráze lanové v průběhu prvních tří měsíců roku. Oproti předcházejícím letům došlo k nárůstu obětí až o 39 % a navýšení počtu vzniklých mimořádných událostí až o 20 %.

 

Střet nákladního automobilu s vlakem v Karlových Varech

25. 03. 2010 – 

Dnes v 13.18 hodin se mezi zastávkou Karlovy Vary-Dvory a stanicí Chodov střetl soupravový vlak (bez cestujících) jedoucí do stanice Nové Sedlo u Lokte, odkud měl vyjet na svou pravidelnou trasu do Lokte-předměstí, s nákladním automobilem Tatra. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Ve vlaku jel pouze strojvedoucí a strojvedoucí v přípravě, kteří byli při nehodě zraněni a následně převezeni do nemocnice. Řidič nákladního vozu vyvázl z nehody bez zranění. Při střetu došlo k vykolejení motorového vlaku a poškození stožáru trakčního vedení. Nákladní vůz zůstal po nehodě převrácený na bok. Předběžný odhad škody činí na vlaku 1 700 00 Kč, trati 400 000 Kč a na automobilu 800 000 Kč. Provoz na trati byl přerušen do 18.33 hodin.

 

Nehoda na přejezdu v Okříškách

07. 03. 2010 – 

Dnes v 10.07 hodin se ve stanici Okříšky střetl osobní vlak Jihlava – Brno s osobním automobilem Škoda Felicia Combi. Nehoda se stala na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými světly, která byla v době nehody v činnosti. Vůz při nehodě narazil do boku vlaku, a tak odpovědnost bude mimo železnici. Při střetu byla těžce zraněna řidička (1976) automobilu a lehce spolujezdec (1971). Škoda na vozidle činí 40 000 Kč a na vlaku 10 000Kč. Vlak se podařilo zastavit až 117,5 m za železničním přejezdem. Zkouška na alkohol byla u strojvůdce negativní. Provoz na trati byl do 13.30 přerušen a nahrazen náhradní autobusovou dopravou.

 

Střet vlaku s mužem ve stanici Rájec-Jestřebí

05. 03. 2010 – 

Dnes ve 12.28 se na přejezdu ve stanici Rájec-Jestřebí střetnul rychlík jedoucí z Prahy do Brna s mužem (1923), který byl při nehodě usmrcen. Nehoda se stala na želzničním přejezdu zabezpečeném výstražnou signalizací se závorami. Zabezpečovací zařízení bylo v době nehody v činnosti a závory byly dole. Rychlost vlaku před střetnutím byla 120 km/h a strojvedoucímu se podařilo vlak zastavit až po 650 metrech. Provoz na trati byl převeden na vedlejší kolej a nebyl přerušen. Škoda na vlaku činí 5 000 Kč.

 

Střet vlaku a automobilu u Kojetic na Moravě

05. 03. 2010 – 

Dnes v 8.23 hodin se mezi zastávkou Šebkovice a stanicí Kojetice na Moravě srazil osobní vlak Jemnice - Okříšky s nákladním automobilem. K nehodě došlo na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými světly, která byla v době nehody v činnosti. Při něhodě byl lehce zraněn strojvedoucí vlaku a těžce řidič nákladního automobilu. Řidič automobilu na následky zranění zemřel. Následkem nehody došlo k vykolejení vlaku. Předběžně odhadnutá škoda činí 1 250 000 Kč (vlak 750 000, trať 300 000, auto 200 000). Škoda na trati doposud není vyčíslena. Provoz obnoven v 17.15. Vlaky se pohybují v okolí nehody rychlostí 20 km/h.

 

 

Nahoru