Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

Vlak tlačil osobní automobil 350 metrů

29. 07. 2010 – 

Dnes v 10.19 hodin se mezi zastávkou Mokré Lazce a stanicí Štítina střetl vlak (Ostrava-Svinov – Jeseník) s osobním autem Škoda Fabia. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací, která byla v době nehody v činnosti. Vlak tlačil vozidlo přibližně 350 metrů. Řidič (1984) byl se zraněními odvezen do nemocnice v Opavě. Ve vlaku nebyl nikdo zraněn. Hmotná škoda byla odhadnuta na 430 000 Kč (vlak 250, dráha 60, vozidlo 90). Provoz na trati obnoven v 13.26 hodin.

 

3 mrtví na přejezdu v Písku-Dobešicích

06. 07. 2010 – 

V 17.55 hodin se na přejezdu u zastávky Písek-Dobešice střetl rychlík z Prahy do Českých Budějovic s osobním automobilem, v němž zahynuly 3 osoby (řidič 1972, spolujezdci 1978 a 1987). Škoda na automobilu činí 70 tisíc korun, na vlaku 130 tisíc Kč. Provoz na trati byl přerušen do 21.50 hodin. Přejezd je zabezpečen výstražnou světelnou signalizací, která byla v době nehody v činnosti.

 

Muž podlezl závory, vlak mu ujel ruku

02. 07. 2010 – 

Dnes v 8.20 hodin ráno podlezl muž (1977) závory mezi zastávkou Světice a stanicí Říčany a zachytil ho osobní vlak jedoucí ze Strančic do Prahy. Nehoda skončila zraněním muže (ujetá ruka), provoz obnoven v 10.45 hodin. V době nehody byly závory dole a výstražná signalizace fungovala, příčina nehody tedy opět nebude na straně železnice.

 

Rok 2010: již více mrtvých na přejezdech než za celý rok 2007

01. 07. 2010 – 

Počet usmrcených na železničních přejezdech v letošním roce je o 100 % větší než za stejné období roku 2009 a dokonce o 357 % vyšší oproti prvnímu pololetí roku 2007. Letos už bylo na železničních přejezdech zraněno 56 lidí, čímž došlo k překonání počtu zraněných z roku 2007 (53) a přiblížení se k maximu z roku 2008 (58). Drážní inspekce eviduje za rok 2010 již 144 nehod na železničních přejezdech, což odpovídá nárůstu o 41 % (102) oproti roku 2009. Ve srovnání s předchozími lety 2008 a 2007 došlo k navýšení počtu mimořádných událostí ve stejném období na železničních přejezdech o 29 % (112), respektive o 26 % (114). K navýšení v porovnání s rokem 2009 (38) došlo i v počtu zraněných, kterých je letos o 47 % více (56).

 

Střetnutí na přejezdu mezi Jablůnkou a Vsetínem

30. 06. 2010 – 

Dnes v 7.35 hodin se mezi stanicemi Jablůnka a Vsetín střetl osobní vlak (Hranice na Moravě – Horní Lideč) s mužem (1965). Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Muž byl na místě usmrcen. Škoda na vlaku je odhadnuta na 10 000 Kč. Provoz na trati byl obnoven v 9.49 hodin.

 

Smrt cyklisty na železničním přejezdu u Liberce

29. 06. 2010 – 

Dnes v 7.36 se mezi stanicí Liberec a zastávkou Machnín střetl osobní vlak jedoucí z Liberce do Hrádku nad Nisou s cyklistou. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Vlak se podařilo zastavit až 300 metrů za železničním přejezdem. Cyklista na místě nehody zraněním podlehl. Škoda na vlaku činí 1 500 Kč. Provoz byl obnoven v 10.35 hodin.

 

Přejezd u Žďáru nad Sázavou: 1 mrtvý, 1 zraněný

27. 06. 2010 – 

Dnes v 9.22 hodin se mezi Veselíčkem a Ždárem nad Sázavou střetl osobní vlak jedoucí z Tišnova do Žďáru nad Sázavou s osobním automobilem, v němž zahynul jeho řidič (muž 1951) a spolujezdkyně (1955) byla zraněna. Škoda na vlaku činí 240 tisíc korun, na automobilu 120 tisíc korun. Provoz byl obnoven ve 12.15 hodin.

 

4 zranění na přejezdu u Slavkova

26. 06. 2010 – 

Dnes v 11.10 hodin se mezi zastávkou Křižanovice a stanicí Slavkov u Brna střetnul osobní vlak jedoucí z Uherského Hradiště do Brna s osobním automobilem. Při nehodě byli zraněny 4 lidé v automobilu - muž, žena a 2 děti. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném výstražnou signalizací bez závor, která byla v době nehody v činnosti. Škoda na vlaku činí 120 tisíc korun, na automobilu zatím není vyčíslena. Provoz na dvoukolejné trati je omezen, vlaky mezi  Bučovicemi a Slavkovem u Brna jezdí po jedné koleji.

 

Jedna mrtvá a čtyři zranění na přejezdu u Moravského Berouna

19. 06. 2010 – 

Dnes v 13. 47 se mezi stanicemi Domášov nad Bystřicí a Moravský Beroun střetl vlak (Olomouc - Krnov) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byla usmrcena žena (matka - 1975) sedící za sedadlem spolujezdce a řidič (1973) spolu se třemi dětmi byli zraněni. U strojvedoucího byla provedena zkouška na alkohol s negativním výsledkem. Zkouška na alkohol u řidiče (1973) bude provedena až v nemocnici, kam byl převezen se zraněními. Na místě nehody zasahovala i letecká záchranná služba z Olomouce. Hmotná škoda byla odhadnuta na 230 000 Kč. Provoz na silnici byl řízen policií a provoz na trati byl obnoven v 18.17 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu u zastávky Nový Malín

13. 06. 2010 – 

Dnes v 11.03 hodin se mezi zastávkami Nový Malín a Hrabišín střetl osobní vlak (Uničov - Šumperk) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl zraněn řidič (1959) osobního automobilu. Odhadnutá hmotná škoda je ve výši 1 110 000 Kč (1 000 000 vlak, 60 000 trať, 50 000 auto). Ve vlaku v době nehody cestovalo 6 cestujících a dva zaměstnanci dopravce, kteří při nehodě nebyli zraněni. U řidiče osobního automobilu byl orientační dechovou zkouškou zjištěn pozitivní výsledek testu na alkohol. Provoz obnoven v 13.55.

 

Jeden mrtvý a tři zranění během pěti minut na Valašsku

10. 06. 2010 – 

V průběhu pěti minut se včera na Valašsku udály dvě nehody na železničních přejezdech. V 19.09 hodin se na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor) střetl osobní vlak s dítětem, které přejíždělo přes přejezd na koloběžce. Vlak jedoucí mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm dítě zachytil a odhodil na vedlejší kolej, po které se blížil vlak na trase Valašské Meziříčí – Ostrava. Dítě při nehodě utrpělo zranění hlavy a bylo převezeno do nemocnice. Provoz na trati byl obnoven v 21.25.

Druhá nehoda se stala v 19.14 mezi stanicí Branky na Moravě a zastávkou Police u Valašského Meziříčí. Zde se na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor) střetl osobní automobil Opel s vlakem jedoucím z Kojetína do Valašského Meziříčí. Při nehodě zahynul nezletilý řidič osobního automobilu a dva mladiství spolujezdci byli vážně zraněni a transportováni do nemocnice. Odhadnutá hmotná škoda této nehody je 130 000 Kč (vlak 100 tis., auto 20 tis., trať 10 tis.). Provoz na trati byl obnoven v 22.20. V obou případech bylo zabezpečovací zařízení v činnosti.

 

Střetnutí na přejezdu u Chlumčan u Dobřan

04. 06. 2010 – 

Dnes v 7.30 hodin se mezi stanicí Chlumčany u Dobřan a Přeštice-Zastávka srazil spěšný vlak (Plzeň hl. n. - Klatovy) s osobním automobilem Renault. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič automobilu. Vzniklá škoda na vlaku je odhadnuta na 200 000 Kč. Vůz byl totálně zdemolován.

 

Srážka vlaku s osobním automobilem u Šluknova

17. 05. 2010 – 

Dnes v 9.59 se mezi stanicí Šluknov a zastávkou Šluknov zastávka střetl osobní vlak (Děčín hlavní nádraží - Dolní Poustevna) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl usmrcen řidič osobního automobilu a vznikla hmotná škoda, která je odhadnuta na 260 000 Kč (200 tis. vlak, 60 tis. automobil). Provoz na trati byl přerušen od 9.59 do 12.20 hodin.

 

Střetnutí na železničním přejezdu u Trutnova

13. 05. 2010 – 

Dnes ve 13.52 hodin se na železničním přejezdu mezi zastávkou Vlčice a stanicí Trutnov hlavní nádraží střetl spěšný vlak (Chlumec nad Cidlinou - Trutnov hlavní nádraží) s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v době nehody v činnosti. Při nehodě byl zraněn řidič (1947) automobilu. Vzniklá škoda je odhadnuta na 113 000 (50 vlak, 13 trať, 50 auto). Provoz na trati byl obnoven v 16.25.

 

Černý pátek na železničních přejezdech (přechodech)

08. 05. 2010 – 

V pátek 7. května se udály dvě tragické nehody na železničních přejezdech (přechodech), při nichž zahynuli dva lidé a jeden člověk byl těžce zraněn.
První nehoda se stala v 17.20 hodin na železničním přejezdu mezi stanicemi Studenec a Pozďatín, kde se střetl osobní vlak (Studenec - Křížanov) s osobním automobilem značky Ford s přívěsným vozíkem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži, které byly doplňěny dopravní značkou „STOP“. Rozhledové poměry na přejezdu byly v pořádku. Při střetnutí byl usmrcen řidič automobilu (1964) a vážně zraněn spolujezdec (1976), který byl letecky transportován do nemocnice. Vzniklá škoda je odhadnuta na 220 000 Kč (120 tis. vlak, 100 tis. auto). Doprava na trati byla přerušena do 21:50 hodin.
Další tragická nehoda se udála krátce před půlnocí (23.05) mezi zastávkou Ropice zastávka a stanicí Český Těšín. Na železničním přechodu se zde střetl rychlík jedoucí z Košic do Chebu s cyklistou, který nehodu nepřežil. Železniční přechod byl zabezpečen světelnou výstražnou signalizací, která byla doplněna závorami. Zabezpečovací zařízení bylo v době nehody v činnosti. Provoz na trati byl přerušen do 2.13 hodin.

 

 

Nahoru