Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

‹‹   Předchozí   10 20 22 23 24 25 26 27 28   Následující   ››

Lidem přecházejícím koleje u Kladna hrozí nebezpečí

05. 08. 2005 – 

Drážní inspekce vydala v souladu se Směrnicí evropského parlamentu a rady 2004/49/ES bezpečnostní doporučení týkající se železnice nedaleko zastávky Kladno-Rozdělov na trati Praha-Chomutov. V kilometru cca 30,8 se nachází místo, kde lidé běžně přecházejí koleje, z obou stran k němu vede místní komunikace a u kolejí je umístěna tabulka s nápisem "Přechod a přejezd trati pouze na vlastní nebezpečí."

 

Při nehodě na přejezdu zemřela žena

12. 03. 2005 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo v sobotu 12. března ve 14.06 hodin se na železničním přejezdu u zastávky v Mutěnicích. Motorový osobní vlak jedoucí z Hodonína do Zaječí se na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla podle všeho v činnosti, střetl s dodávkou. Při nehodě byl lehce zraněn řidič automobilu (1960), jeho žena (1957) při převozu do nemocnice zranění podlehla. V automobilu cestovala ještě jedna žena (1980), která byla rovněž lehce zraněna. Nikdo z desítky cestujících ve vlaku ani členové vlakového doprovodu zraněni nebyli.

 

Nákladní vlak vykolejil, škoda odhadnuta na 9 miliónů korun

10. 02. 2005 – 

Drážní inspekce šetří nehodu, k níž došlo ve čtvrtek 10. února ve 3.58 hodin v železniční stanici Zábřeh na Moravě (trať Praha-Olomouc-Ostrava). Nákladní vlak vjíždějící do stanice vykolejil a zničil část kolejiště stanice. V současné době je silně omezena jízda vlaků přes stanici, průjezdná je pouze jedna kolej.

 

Statistika nehod na přejezdech za rok 2004

14. 01. 2005 – 

Drážní inspekce zaznamenala v roce 2004 velký počet nehod na železničních přejezdech. V uplynulém roce došlo celkem ke 288 srážkám, při kterých zemřelo 57 osob a dalších 128 bylo zraněno. Až na jednu výjimku byly všechny tyto mimořádné události způsobeny výhradně účastníky silničního provozu nedovoleným vjezdem na železniční přejezd v důsledku porušení zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. V jednom případě nesou část viny, i když ne významnou, na nehodě zaměstnanci ČD, kteří překročili o 12 kilometrů v hodině maximální povolenou rychlost vlaku.

 

U Prostějova zahynulo 5 vojáků, zabezpečovací zařízení na přejezdu však fungovalo

09. 12. 2004 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo ve čtvrtek 9. prosince ve 12.05 hodin u železniční zastávky Vrahovice nedaleko Prostějova. Rychlík jedoucí z Olomouce do Brna se na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla podle všeho v činnosti, střetl s vojenským automobilem Tatra.

 

Dnešek na přejezdech: 1 mrtvý a 3 zranění, důvodem je opět nekázeň řidičů

19. 10. 2004 – 

Drážní inspekce od dnešního rána do 18. hodiny večer zaznamenala čtyři nehody na železničních přejezdech, při nichž zemřel člověk a další 3 osoby byly zraněny. I když šetření všech těchto nešťastných událostí nebylo dosud ukončeno, s největší pravděpodobností bude vždy vina na straně řidiče automobilů.

 

Další smrt na přejezdu, železnice opět bez viny

07. 10. 2004 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo dnes ve 14.09 hodin poblíž železniční stanice Nesovice na trati Brno-Uherské Hradiště. Rychlík jedoucí z Brna do Bylnice se na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla podle všeho v činnosti, střetl s osobním automobilem felicie.

 

Nehoda na přejezdu: Mrtvý řidič a alkohol u strojvedoucího

29. 09. 2004 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo dnes v 8.33 hodin v železniční stanici Lískovec u Frýdku-Místku na trati Ostrava-Valašské Meziříčí. Montážní vůz trakčního vedení se na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor), která byla v činnosti, střetl s malotraktorem.

 

Další mrtvý na přejezdu

22. 09. 2004 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo dnes odpoledne ve 13.30 hodin mezi stanicemi Písek a Čížová v jižních Čechách. Osobní vlak jedoucí z Protivína do Zdic narazil na železničním přejezdu se světelným výstražným zařízením (bez závor) do osobního automobilu s rakouskou poznávací značkou.

 

Srážka na přejezdu na Táborsku

19. 08. 2004 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo dnes dopoledne v 10.27 hodin mezi zastávkami Černovice u Tábora a Křeč na úzkorozchodné jednokolejné trati Jindřichův Hradec-Obrataň. Osobní vlak jedoucí z Jindřichova Hradce do Obrataně narazil na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými kříži do nákladního automobilu.

 

Mrtvých na přejezdech je stále dost

16. 07. 2004 – 

Podle statistik Drážní inspekce zemřelo během prvního pololetí letošního roku při 132 střetech na železničních přejezdech celkem 15 osob a dalších 52 bylo zraněno. Tato čísla jsou sice nižší než údaje z loňského roku (v roce 2003 jsme za období leden-červen zaznamenali 144 případy, 30 mrtvých a 65 zraněných osob), nicméně vývoj do budoucna není příznivý: Jen za prvních 15 dnů v červenci zahynulo při 14 střetech 6 lidí a další 4 osoby utrpěly újmu na zdraví.

 

Za nehody na přejezdech mohou řidiči automobilů

15. 06. 2004 – 

Nerespektování výstražného světelného znamení na železničním přejezdu a překračování povolené rychlosti až o 100 kilometrů v hodině - to jsou nejzávažnější přestupky, které v uplynulých dnech zjistila Policie České republiky v rámci celostátní akce zaměřené právě na chování řidičů automobilů před železničními přejezdy.

 

Mrtvých na přejezdech neubývá, jen v březnu na nich zemřelo 7 osob

09. 04. 2004 – 

Podle statistik Drážní inspekce se letošní nehodovost na železničních přejezdech vyvíjí stejně tragicky jako v loňském roce. Zatímco letos v lednu a v únoru zemřeli na přejezdech dva lidé, v březnu se počet mrtvých zvýšil na 7. Celkem se během prvního čtvrtletí letošního roku odehrálo na přejezdech v České republice 64 nehod, při nichž zahynulo 9 osob a dalších 20 bylo zraněno. Tato čísla jsou srovnatelná s údaji loňského tragického roku, kdy za první tři měsíce při 69 nehodách na přejezdech zahynulo 13 osob a 22 utrpělo újmu na zdraví.

 

U Studence se srazila sanitka s vlakem

24. 02. 2004 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo dnes v 11.21 hodin v železniční stanici Studenec na Vysočině. Sanitka bez zapnutého výstražného majáku vjela na přejezd vybaveným světelným zabezpečovacím zařízením, které bylo v činnosti, přímo před přijíždějící nákladní vlak. Strojvedoucí nemohl nehodě zabránit, a to i přesto, že se vlak teprve rozjížděl ze stanice (pohyboval se rychlostí zhruba 20 kilometrů v hodině), soupravu deseti vozů vážící 350 tun se mu podařilo zastavit po 56 metrech.

 

Nehodu u Omic způsobil nejspíš řidič automobilu

17. 02. 2004 – 

Drážní inspekce vyšetřuje nehodu, k níž došlo dnes odpoledne ve 14.55 hodin u zastávky Omice na Brněnsku. Nákladní automobil vjel na přejezd zabezpečený výstražnými kříži přímo před přijíždějící motorový spěšný vlak jedoucí z Jihlavy do Brna, a to i přes to, že strojvedoucí dával výstražné znamení (houkal).

 
‹‹   Předchozí   10 20 22 23 24 25 26 27 28   Následující   ››

 

Nahoru