Osobní vlaky z Olomouce do Drahanovic a z Prostějova do Červenky se mají podle jízdního řádu křižovat v Senici na Hané, avšak podle nyní dostupných informací byl prvnímu z vlaků dovolen dispečerkou odjezd ze Senice na Hané bez nutnosti čekání na protijedoucí osobní vlak; dispečerka si vzápětí svou chybu uvědomila a vlaky dálkové zastavila.
I když je šetření celé události teprve na začátku, zdá se, že stejně jako u tragické srážky vlaků ve středu 2. února 2011 ve Vodňanech na Strakonicku se jedná o selhání lidského činitele, jehož chování nekontroluje žádná technika. Drážní inspekce již na základě výsledků šetření příčin a okolností podobné nehody v roce 2007 vydala bezpečnostní doporučení zavést na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy taková technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání, a tím i vznik mimořádné události. Do dnešního dne však žádné takové zařízení nebylo provozovatelem dráhy uvedeno do provozu.
Drážní inspekce je státní instituce, která odborně zjišťuje příčiny mimořádných událostí (nehod) a vykonává preventivní státní dozor na dráhách. Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Drážní inspekce se při své činnosti řídí zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, příslušnými prováděcími vyhláškami a Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES.
V Praze dne 25. února 2011
Mgr. Jan Kučera, v. r.
náměstek generálního inspektora Drážní inspekce