Statistika nehod na přejezdech za 1. pololetí 2003

Drážní inspekce zaznamenala za prvních šest měsíců letošního roku výrazný nárůst počtu dopravních nehod na železničních přejezdech. Od ledna do června 2003 došlo k 144 případům střetnutí silničních a drážních vozidel na úrovňových přejezdech, při nichž zahynulo 30 osob (to je více mrtvých, než za celý loňský rok) a 65 osob utrpělo újmu na zdraví. Až na jednu výjimku byly všechny tyto nehody plně zaviněny řidiči silničních vozidel, kteří nedovoleným vjetím na koleje několikrát porušili zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Drážní inspekce zaznamenala za prvních šest měsíců letošního roku výrazný nárůst počtu dopravních nehod na železničních přejezdech. Od ledna do června 2003 došlo k 144 případům střetnutí silničních a drážních vozidel na úrovňových přejezdech, při nichž zahynulo 30 osob (to je více mrtvých, než za celý loňský rok) a 65 osob utrpělo újmu na zdraví. Až na jednu výjimku byly všechny tyto nehody plně zaviněny řidiči silničních vozidel, kteří nedovoleným vjetím na koleje několikrát porušili zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Zatímco ve druhém pololetí 2002 připadal v průměru na deset střetnutí na přejezdu jeden mrtvý, v prvních šesti měsících umírá člověk již při každé páté nehodě. Pokud se zásadním způsobem nezmění chování řidičů a nezvrátí se tak nepříznivý vývoj situace, lze předpokládat, že podobná čísla Drážní inspekce zaznamená také ve druhém pololetí.

200408171219_prej1pol03.jpg

Připomeňme, že zákon o provozu na pozemních komunikací mj. stanoví, že před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může křížení kolejí se silnicí bezpečně přejet. Vozidla mají přes trať přejíždět v tom pořadí, v jakém ke přejezdu přijela. Ve vzdálenosti 50 metrů před přejezdem a při přejíždění kolejí smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině; pokud na zabezpečovacím zařízením svítí bílé přerušované světlo, zvyšuje se tato rychlost na 50 kilometrů v hodině. V případě, že vozidlo zastaví na železničním přejezdu, musí jej řidič odstranit mimo trať. Je-li to nemožné, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni. Pokud je před železničním přejezdem umístěna značka Stůj, dej přednost v jízdě, musí řidič zastavit své vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať. Na přejezdu a v jeho těsné blízkosti se nesmí otáčet a couvat, před přejezdem a na něm se pak nesmí předjíždět. Ve vzdálenosti 15 metrů od křížení kolejí se nesmí zastavit a stát (vyjma případů, kdy se blíží vlak). Řidiči u železničního přejezdu také nesmějí použít dálková světla, přičemž zákon zakazuje i použití potkávacích světel v případě, že by mohla ohrozit protijedoucí řidiče.

Řidič dále nesmí vjíždět na železniční přejezd, je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení, sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory. Vjezd na koleje je zakázán i v případě, kdy je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto však neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení. Řidič nesmí vjet na přejezd, dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem; rovněž nemůže vjet na koleje, pokud situace za železničním přejezdem nedovoluje řidiči automobilu jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

V Praze dne 6. srpna 2003

Mgr. Jan Kučera, v. r.
tiskový mluvčí Drážní inspekce

Nahoru