Železniční přejezdy

Nehody na železničních přejezdech

V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Problematice přejezdů se mimo webu DI věnují také stránky www.prejezdy.eu.

Drážní inspekce ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič - postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Film je vyroben celkem v 8 variantách, distribuce probíhá na DVD. Na internetu Drážní inspekce nabízí ke stažení základní českou (avi, 54,57 MB) a slovenskou (avi, 53,18 MB) verzi.

Tiskové zprávy týkající se nehod na přejezdech:

1 2 3 4 5 6 10 20   Následující   ››

V roce 2021 zemřelo na dráhách nejméně osob za posledních 19 let

04. 01. 2022 – 

I když v loňském roce vzrostl počet mimořádných událostí na dráhách o čtyři procenta, počet usmrcených osob klesl o 16 procent. Rok 2021 se tak dle statistik Drážní inspekce stal rokem s nejméně mrtvými osobami na dráhách od vzniku Drážní inspekce, tedy od roku 2003.

 

Střetnutí na přejezdu v Rožné na Žďársku

29. 12. 2021 – 

Dnes 29. 12. 2021 v 5.42 hodin se v Rožné na Žďársku střetl osobní vlak jedoucí z Nového Města na Moravě do Tišnova s nákladním automobilem a vykolejil. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor. Při nehodě byl zraněn řidič nákladního automobilu a jedna cestující. Na místě mimořádné události byla škoda odhadnuta na 32,5 milionu korun (30 milionů vlak, 2 miliony nákladní automobil, 500 tisíc trať). Drážní inspekce na místě provádí šetření příčin a okolností vzniku této mimořádné události.

 

Střetnutí na přejezdu u Jablonného nad Orlicí

09. 12. 2021 – 

Dnes 9. 12. 2021 v 7.56 hodin se mezi Jablonným nad Orlicí a Verměřovicemi na Orlickoústecku střetl osobní vlak Os 7153 jedoucí z Ústí nad Orlicí do Moravského Karlova s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací doplněnou závorovými břevny. Při nehodě byla jedna osoba zraněna a celková škoda na místě mimořádné události byla vyčíslena na 13 700 000 Kč (12 mil. vlak, 1 mil. trať, 700 tisíc nákladní automobil). V době vzniku mimořádné události cestovalo ve vlaku 8 cestujících. Drážní inspekce na místě provádí šetření příčin a okolností vzniku této mimořádné události.

 

Střetnutí na přejezdu u Mysliboře na Telčsku

28. 10. 2021 – 

Dnes 28. 10. 2021 v 7.25 hodin se u obce Mysliboř na Telčsku střetl spěšný vlak Sp 1901 jedoucí z Havlíčkova Brodu do Slavonic s automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Při střetnutí byl usmrcen řidič automobilu. Škody na místě mimořádné události byly odhadnuty na 520 000 Kč (450 000 vlak, 70 000 automobil). Drážní inspekce na místě provádí šetření příčin a okolností vzniku této mimořádné události.

 

Střetnutí na přejezdu v Kunovicích

18. 09. 2020 – 

Dnes 18. 9. 2020 v 13.17 hodin v Kunovicích na Uherskohradišťsku se střetl spěšný vlak jedoucí z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště s traktorem s vlečkou s cisternou. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. V důsledku střetnutí dva vozy spěšného vlaku vykolejily. Při nehodě bylo celkem zraněno 5 osob (4x cestující, 1x vlakvedoucí). Škoda na vlaku byla vyčíslena na 400 000 Kč a na trati na 50 000 Kč. Provoz na trati je stále přerušen. Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti této mimořádné události.

 

Střetnutí na přejezdu v Ivančicích

02. 09. 2020 – 

Dnes 2. 9. 20120 v 8.12 hodin se v Ivančicích střetl osobní vlak jedoucí z Moravské Bránice do Ivančic s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem, který je doplněn dopravní značkou „Stop“. Při střetnutí zemřela řidička osobního automobilu. Předběžně byla škoda na vlaku vyčíslena na 50 000 Kč. Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti mimořádné události.

 

Ujetí a vykolejení vozů v Mstěticích u Prahy

14. 08. 2020 – 

Dnes 14. 8. 2020 v 9.04 hodin na vlečce ve Mstěticích ujelo 32 odstavených vozů, které při své jízdě projely přes železniční přejezd zabezpečený světelnou signalizací a závorami bez pozitivní signalizace. Železniční přejezd nebyl v době průjezdů ujetých vozů ve výstraze a nevaroval řidiče, že se blíží vlak a došlo ke střetnutí s automobilem. Následně sedm z ujetých vozů přes výkolejku vykolejilo. V důsledku mimořádné události byl poškozen sloup trakčního vedení a stavědlo. Škoda byla vyčíslena na více než 2,5 milionu korun (2,2 milionu trať, 350 tisic drážní vozidla). Drážní inspekce zahájila šetření mimořádné události.

 

Střetnutí na přejezdu na Pelhřimovsku

05. 08. 2020 – 

Dnes 5. 8. 2020 v 8.23 hodin se v obci Prostý u Počátek na Pelhřimovsku střetl nákladní vlak s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Při mimořádné události byla usmrcena řidička osobního automobilu. Celkově byly škody vyčísleny na 220 000 Kč.  Drážní inspekce bude šetřit příčiny a okolnosti mimořádné události. Provoz na trati byl obnoven v 12.30 hodin.

 

Střetnutí na přejezdu u Borohrádku

21. 07. 2020 – 

Dnes 21. 7. 2020 v 16.44 hodin se u Borohrádku na Rychnovsku střetl osobní vlak Sp 1797 jedoucí z Hradce Králové do Čermné nad Orlicí s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Při nehodě byl usmrcen řidič osobního automobilu a spolujezdec. Nikomu ve vlaku se nic nestalo. Škoda na vlaku byla vyčíslena na 350 tisíc korun a na osobním automobilu na 180 tisíc. Drážní inspekce provádí šetření na místě mimořádné události. Na základě přeměření rozhledových poměrů v předmětném kvadrantu bylo zjištěno, že rozhledové poměry pro řidiče automobilu jedoucího v daném směru, vyhověly. Provoz na trati je přerušen.

 

Střetnutí na přejezdu na Blanensku

15. 07. 2020 – 

Dnes 15. 7. 2020 v 7:55 hodin se u Velkých Opatovic na Blanensku střetl osobní vlak s dodávkou. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. Dle informací z místa mimořádné události v důsledku střetnutí osobní vlak vykolejil. Při střetnutí byl lehce zraněn řidič osobního automobilu. Škody byly celkově odhadnuty na 260 000 Kč (vlak – 150, dodávka – 100 a trať – 10 tisíc). Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti mimořádné události v místě jejího vzniku. Provoz na trati je zastaven.

 

Každá třetí nehoda na přejezdu je smrtelná – prázdniny jsou rizikové

01. 07. 2020 – 

Zatímco v první polovině roku 2019 umírali lidé při každém sedmém střetnutí na železničním přejezdu, tak v letošním roce je smrtelná již každá třetí nehoda.

 

Střetnutí na přejezdu u Čelákovic

23. 06. 2020 – 

Dnes 23. 6. 2020 v 10.12 hodin se mezi Brandýsem nad Labem a Čelákovicemi střetl osobní vlak jedoucí z Neratovic do Čelákovic s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. V důsledku střetnutí zemřel spolujezdec z osobního automobilu a řidič byl s vážnými zraněními transportován do nemocnice. V době nehody cestovalo ve vlaku cca 12 cestujících, přičemž nikdo nebyl zraněn. Škody na místě nehody byly odhadnuty na 100 tisíc na vlaku a 100 tisíc na osobním automobilu. Provoz na trati byl obnoven v 13.45 hodin.  Drážní inspekce provádí šetření mimořádné události v místě jejího vzniku.

 

Střetnutí na přejezdu u Struhařova na Benešovsku

14. 06. 2020 – 

Dnes 14. 6. 2020 v 6.40 hodin se mezi Struhařovem a Dobříčkovem střetl osobní vlak s autobusem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor. V důsledku střetnutí osobní vlak vykolejil. Celkem bylo zraněno 12 osob (autobus - řidič + 5 cestujících, vlak - strojvedoucí + 5 cestujících). Na základě šetření na místě byla doplněna celková škoda. Škoda byla celkově odhadnuta na 3.7 milionu korun (2.6 mil vlak, 800 tisíc autobus, 300 tisíc trať). Dle šetření Drážní inspekce na místě mimořádné události bylo přejezdové zabezpečovací zařízení v době nehody v činnosti.  Drážní inspekce bude šetřit příčiny a okolnosti mimořádné události v místě jejího vzniku.

 

Střetnutí na přejezdu u Horních Tošanovic

16. 05. 2020 – 

Dnes 16. 5. 2020 v 13.29 hodin se mezi Hnojníkem a Horními Tošanovicemi na Frýdeckomístecku střetl osobní vlak jedoucí z Českého Těšína do Frýdku-Místku s osobním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. V důsledku střetnutí osobní vlak vykolejil jednou nápravou. Při nehodě byla zraněna řidička osobního automobilu a vlakvedoucí osobního vlaku. Na místě nehody byly předběžně odhadnuty škody na 1,9 milionu korun (800 auto, 750 vlak, 350 trať). Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti mimořádné události v místě jejího vzniku.

 

Vyjádření Drážní inspekce k mimořádné události na přejezdu v žst. Praha-Uhříněves

18. 03. 2020 – 

Drážní inspekce považuje za nutné se vyjádřit k zavádějícím informacím týkajícím se mimořádné události ze dne 6. 9. 2019 na železničním přejezdu P5674 v žst. Praha-Uhříněves, které se v nedávných dnech objevily v médiích, konkrétně, že řidič jízdní soupravy vjel na železniční přejezd v době, kdy se zvedala závorová břevna, která během velmi krátkého času přešla zpět do dolní polohy, a to za neustálé výstrahy dávané dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení. Tato informace není pravdivá. Z více podkladů, ze kterých vychází Drážní inspekce při šetření této mimořádné události (záznam staničního zabezpečovacího zařízení, záznam přejezdového zabezpečovacího zařízení, záznam tachografu nákladního automobilu), vyplývá, že se takto nehodový děj neodehrál.

 
1 2 3 4 5 6 10 20   Následující   ››

 

Nahoru