SEDMÝ ROK ČINNOSTI DRÁŽNÍ INSPEKCE
Drážní inspekce je správní úřad a svou činnost zahájila 1. ledna 2003 ustanovením zákona č. 77/2002 Sb. jako organizace nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Z pohledu Evropské unie je Drážní inspekce vnímána jako národní vyšetřovací orgán.
Prvořadým úkolem Drážní inspekce je zjišťování příčin a okolností mimořádných událostí s cílem zabránit jejich opakování. Ačkoliv v roce 2009 nepatrně narostl počet mimořádných událostí na 4 198, tak usmrcených osob (221) na dráhách bylo nejméně od roku 2003. Drážní inspekce v rámci předcházení vzniku mimořádných událostí dává provozovatelům bezpečnostní doporučení, která jsou závazná a na základě kterých jsou provozovatelé povinni přijmout vlastní opatření. Od roku 2006 Drážní inspekce vydala 92 bezpečnostních doporučení.
Drážní inspekce v roce 2009 provedla 1419 preventivních státních dozorů. Systematickou a důslednou kontrolou vedla provozovatele drah a drážní dopravy ke zvyšování bezpečnosti provozu. V roce 2009 kladla Drážní inspekce opět hlavní důraz na namátkové státní dozory (753), které jsou stěžejní při odhalování potenciálních rizik a nedostatků v reálném provozu. Kromě výkonu preventivních státních dozorů věnovala v roce 2009
Drážní inspekce zvýšenou pozornost tématickým státním dozorům zaměřeným na železniční přejezdy, viditelnost návěstidel a návěstí, kontrolu rychlosti tramvají. Drážní inspekce neustále vyhodnocuje poznatky z provedených státních dozorů a podle toho svou činnost optimalizuje tak, aby vedle rutinní prevence cíleně kontrolovala rizikové jevy. Během roku 2009 Drážní inspekce provedla státní dozor na 529 železničních přejezdech, při nichž zjistila 137 nedostatků, což odpovídá nárůstu podílu počtu zjištěných nedostatků na jednom železničním přejezdu oproti předchozímu roku o 200 %.
Drážní inspekce v roce 2009 pokračovala v preventivních kampaních započatých v předchozích letech: Řidič – postrach přejezdů, HURÁ na cesty, série dvanácti motivů preventivní kampaně z roku 2007. V průběhu roku 2009 byl oficiálně představen film z dílny Drážní inspekce Hazardéry železnice zabíjí. K prezentaci tohoto filmu využívala své webové stránky, na kterých je film volně ke stažení, a také s ním byla veřejnost seznámena na preventivních akcích, kterých se Drážní inspekce účastnila: Preventivní vlak nebo Týden mobility. Drážní inspekce se stala partnerem akce Držte se! na železničním zkušebním okruhu ve Velimi, která byla zaměřena na simulaci reálných situací zapříčiněných nezodpovědným chováním v okolí železnice a byla určena především pro novináře, jenž získané informace dále šířili mezi laickou i odbornou veřejnost.
V roce 2009 patřila Drážní inspekce ČR ke špičce mezi evropskými nezávislými vyšetřovacími orgány. V zájmu prohlubování odbornosti se zúčastnila vysoce ceněných odborných seminářů zaměřených na problematiku bezpečnostně orientovaného šetření nehod pořádaných Kanadským vyšetřovacím orgánem (TSB) přímo v Kanadě, kam byla Drážní inspekce jako jedna z mála zahraničních účastníků pozvána. Drážní inspekce pokračovala v činnosti pracovních skupin v rámci Evropské železniční agentury (ERA). Spolupracovala na přípravě nové celoevropské databáze nehod ERAIL, do které byly převzaty některé unikátní prvky databáze Drážní inspekce. V roce 2009 byla Drážní inspekce mezi zeměmi zařazených do projektu, jehož cílem je ověření nově vytvořené klasifikace příčin mimořádných událostí.
Rok 2009 byl na Drážní inspekci velice náročný i po stránce vnitřní činnosti. V tomto roce padlo finální rozhodnutí ohledně pozice generálního inspektora Drážní inspekce. Staronový generální inspektor Mgr. Roman Šigut byl s účinností od 1. května 2009 vládou opět jmenován do funkce generálního inspektora Drážní inspekce. Jmenování proběhlo na základě původního výběrového řízení z roku 2007, kdy byl jako nejvhodnější kandidát na post generálního inspektora doporučen právě Mgr. Roman Šigut.
V návaznosti na již dokončené etapy proběhla další fáze elektronizace administrativy, především zavedením elektronického vedení docházky, byla spuštěna elektronická databáze státních dozorů a probíhal vývoj a přípravy na spuštění Centrální spisové služby. Nová databáze státních dozorů byla vrchními inspektory sice rozporuplně přijata, ale její zavedení přineslo snížení pracnosti, zlepšení přehlednosti, lepší dostupnost statistických dat a analýzy trendů a usnadnilo spolupráci a výměnu informací mezi zaměstnanci Drážní inspekce. Rok 2009 byl opět poznamenán velkou fluktuací zaměstnanců Drážní inspekce.
Tentokrát se na zvýšené fluktuaci podepsala destabilizace, způsobená ohlášením snížení systemizace od 1. 1. 2010 o dva zaměstnance a připravovaným záměrem na zrušení, respektive sloučení Drážní inspekce. Ke změnám docházelo jak na klíčových pozicích ve vedení Drážní inspekce, tak na postech vrchních inspektorů. Drážní inspekce se v průběhu celého roku vypořádávala s nedostatkem zaměstnanců, což se projevovalo na jejich extrémním vytížení. V oblasti personální měla Drážní inspekce systemizaci pouhých 55 zaměstnanců, ale ani v roce 2009 se ji nepodařilo 100 % naplnit během celého roku, a to především z platových důvodů. Všech 55 míst se po zdlouhavém a náročném výběru kvalifikovaných lidí podařilo obsadit a za odešlé zaměstnance získat odpovídající náhradu, a tím ulehčit práci dlouhodobě přetížených zaměstnanců, aby následně o 2 místa Drážní inspekce počátkem roku 2010 přišla, přestože by měla mít vzhledem k rozsahu agendy naopak až o 9 zaměstnanců více.
Ve druhé polovině roku 2009 se na Ministerstvu dopravy připravoval projekt na zrušení, respektive sloučení Drážní inspekce s Ústavem pro odborně technické zjišťování příčin leteckých nehod. Cílem projektu měla být údajná úspora zaměstnanců ve státní správě. Vznik podobného projektu byl pro Drážní inspekci šokující a především nebylo jasné, proč byly vybrány zrovna tyto organizační složky a proč se má bourat instituce, která svou širokou působností a specifickými podmínkami České republiky, kterými jsou jedna z nejhustší železniční sítě na světě, enormní počet stanic, přejezdů, drážních vozidel, při systemizaci pouhých 55 zaměstnanců zvládá všechny povinnosti, které jí ukládá zákon a svou činností a metodikou inspiruje celou Evropu. Navíc nově vzniklá instituce by, alespoň dle předloženého konceptu, šetřila pouze závažné nehody, kterých je každý rok méně než 10 zejména kvůli legislativnímu požadavku na velmi vysokou škodu, a další nehody (především srážky a vykolejení) či ohrožení, která by za změněných podmínek mohla vést ke vzniku závažné nehody, by se z kapacitních důvodů vůbec neřešila, čímž by se Česká republika dobrovolně vzdala nezávislého šetření a spoléhala by se na objektivnost šetření zainteresovaných provozovatelů, avšak zároveň by tím porušila přístupové závazky vůči Evropské unii. Výroční zpráva Drážní inspekce za rok 2009 ke stažení