EN Česky

Vznik události: 9. 9. 2020, 7:08 h.
Popis události: nedovolená jízda vlaku Os 17544 za úroveň hlavního (odjezdového)
návěstidla L2 s návěstí „Stůj“, vjetí do postavené vlakové cesty pro protijedoucí vlak Služ 55025, následná srážka a vykolejení vlaku Os 17544.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie regionální, železniční stanice Kdyně, hlavní (odjezdové) návěstidlo L2, staniční kolej č. 2, km 19,371. Místo srážky se nacházelo ve výhybce č. 5, km 19,439.
Zúčastněni: Správa železnic, státní organizace (provozovatel dráhy);
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 17544);
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Služ 55025).
Následky: 20 zraněných;
celková škoda 5 528 750 Kč.
Bezprostřední příčina: nezastavení vlaku Os 17544 před návěstí „Stůj“ hlavního (odjezdového) návěstidla L2 žst. Kdyně v důsledku nesprávné obsluhy brzdových zařízení a nepoužití pískovacího zařízení osobou řídící drážní vozidlo vlaku Os 17544, a tím nezajištění opětovného odvalování kol po předcházejícím nastalém smyku kol hnacího drážního vozidla.
Přispívající faktor:  • snížení součinitele adhezního tření potřebného pro rozjezd nebo zastavení vlaků na SK č. 2 žst. Kdyně nánosem rozježděných zbytků nežádoucí vegetace na temenech hlav obou kolejnicových pásů, při spolupůsobení atmosférické vlhkosti  v době vzniku MU, zapříčiněné jejím včasným neošetřením;
• překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 20 km·h-1 nerespektováním návěsti „Rychlost 40 km/h a opakování návěsti Výstraha“ hlavního (vjezdového) návěstidla L žst. Kdyně osobou řídící drážní vozidlo vlaku Os 17544.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu: 
• v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu u hnacích drážních vozidel řady 810 a u všech dalších v úvahu přicházejících drážních vozidlech posoudit a případně nařídit provedení úpravy zapojení ovládání stávajících pískovacích zařízení tak, aby bylo uvedeno v činnost, a to bez nutnosti jeho obsluhy osobou řídící drážní vozidlo, vždy při zavedení rychločinného brzdění (snížení tlaku vzduchu v hlavním potrubí průběžné samočinné tlakové brzdy pod 3 bary), kdy je současně příslušnými ovládacími prvky drážního vozidla zapnuto řízení a navolen směr jízdy, a to bez ohledu na rychlost vozidla (při smyku brzděného dvojkolí je indikovaná rychlost vozidla menší než skutečná nebo rovna 0);
• v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu přijetí opatření, které zajistí u provozovatele dráhy Správa železnic, státní organizace, změnu technologických postupů vztahujících se k údržbě staničních a traťových kolejí tak, aby aplikování postřiku pro hubení nežádoucí vegetace bylo sice přijímáno v jistém předstihu jako doposud, avšak tento předstih reagoval na skutečný stav vegetace na jednotlivých tratích. Ke stanovení nejzazší meze zásahu k provedení postřiku tak, aby nedocházelo k přerůstání temen hlav kolejnicových pásů nežádoucí vegetací, doporučujeme využití efektivnější kontrolní činnosti, na které se budou podílet jak zaměstnanci přímo v provozu při provádění pravidelných obchůzek tratí, tak i vedoucí zaměstnanci provozovatele dráhy při provádění pravidelných kontrol.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události



'