EN Česky

Vznik události: 4. 2. 2014, 6.28.42 h.
Popis události: srážka řídícího drážního vozidla vlaku Sp 1661 s překážkou na dopravní cestě dráhy (třemi vzrostlými stromy) mezi Jindřichovem ve Slezsku st. hr. a železniční stanicí Jindřichov ve Slezsku a jeho následné vykolejení.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, km 25,155, mezi Jindřichovem ve Slezsku st. hr. a železniční stanicí Jindřichov ve Slezsku.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Sp 1661).
Následky: bez zranění;
celková škoda 1 220 232 Kč.
Bezprostřední příčina: narušení průjezdného průřezu traťové koleje mezi Jindřichovem ve Slezsku st. hr. a železniční stanicí Jindřichov ve Slezsku překážkou na dopravní cestě dráhy, vzniklou pádem tří stromů (dubů) rostoucích v obvodu dráhy v dopadové vzdálenosti od osy traťové koleje.
Přispívající faktor: povětrnostní podmínky – silný až bouřlivý vítr.
Zásadní příčina: neodstranění zdroje ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy – tří stromů (dubů) rostoucích v obvodu dráhy v dopadové vzdálenosti od osy traťové koleje.
Systémová příčina: nevyhodnocení dřevin rostoucích v ochranném pásmu dráhy v dopadové vzdálenosti od krajní koleje za zdroj ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy.
Bezpečnostní doporučení: Ministerstvu dopravy České republiky v součinnosti s Drážním úřadem:
iniciovat změnu ustanovení § 8 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, tak, aby podobně jako v ochranném pásmu zařízení elektrizační soustavy a plynárenské soustavy nebylo při provozování drah třeba ke kácení dřevin, rostoucích v ochranném pásmu dráhy jejichž výška zvětšena o 2,5 m
je rovna nebo větší než vzdálenost od osy krajní koleje, povolení orgánů ochrany přírody, ale postačilo pouze písemné oznámení provozovatele dráhy orgánu ochrany přírody nejméně 15 dnů předem.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'