Vznik události: | 26. 7. 2014, 7:52 h. |
Popis události: | Střetnutí vlaku Os 7901 s osobním automobilem. |
Dráha, místo: | dráha železniční, celostátní, přejezd P544, km 80,206 v železniční stanici Bratkovice. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 7901); řidič silničního motorového vozidla. |
Následky: | 1 usmrcená, 1 zraněný (zemřel na následky zranění po 48 dnech od vzniku mimořádné události); celková škoda 332 860 Kč. |
Bezprostřední příčina: | nedovolené vjetí osobního automobilu na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak a byla dávána jak zvuková výstraha, tak světelná výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení. |
Přispívající faktor: | nahrazení mechanického přejezdového zabezpečovacího zařízení se závorami za přejezdové zabezpečovací zařízení bez závor na přejezdu P544 v rámci racionalizace staničního zabezpečovacího zařízení a přejezdového zabezpečovacího zařízení v žst. Bratkovice. |
Zásadní příčina: |
nedodržení vztažných ustanovení zákona č. 361/2000 Sb. řidičem osobního automobilu před vjezdem na železniční přejezd. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci: • zajistit maximální bezpečnost na stávajících železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor zvýšením úrovně jejich zabezpečení doplňkovou mechanickou výstrahou (závorami), a to v co nejvyšší míře. Při projektování nových železničních přejezdů pak stanovovat jejich zabezpečení s touto mechanickou výstrahou. Drážnímu úřadu: • přijmout vlastní opatření, směřující k zajištění realizace uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních, regionálních a v úvahu přicházejících vlečkách v České republice; • nepovolovat ve svých rozhodnutích o změně rozsahu a způsobu zabezpečení křížení železniční dráhy s pozemní komunikací v úrovni kolejí změnu zabezpečení železničního přejezdu zabezpečeného dosud mechanickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením s mechanickými závorami za zabezpečení výstražnými kříži nebo přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor, ale pouze za přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné o závorová břevna. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |