EN Česky

Vznik události: 26. 7. 2014, 7:52 h.
Popis události: Střetnutí vlaku Os 7901 s osobním automobilem.
Dráha, místo: dráha železniční, celostátní, přejezd P544, km 80,206 v železniční stanici Bratkovice.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 7901);
řidič silničního motorového vozidla.
Následky: 1 usmrcená, 1 zraněný (zemřel na následky zranění po 48 dnech od vzniku mimořádné události);
celková škoda 332 860 Kč.
Bezprostřední příčina: nedovolené vjetí osobního automobilu na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak a byla dávána jak zvuková výstraha, tak světelná výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Přispívající faktor: nahrazení mechanického přejezdového zabezpečovacího zařízení se závorami za přejezdové zabezpečovací zařízení bez závor na přejezdu P544 v rámci racionalizace staničního zabezpečovacího zařízení a přejezdového zabezpečovacího zařízení v žst. Bratkovice.
Zásadní příčina:

nedodržení vztažných ustanovení zákona č. 361/2000 Sb. řidičem osobního automobilu před vjezdem na železniční přejezd.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
zajistit maximální bezpečnost na stávajících železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor zvýšením úrovně jejich zabezpečení doplňkovou mechanickou
výstrahou (závorami), a to v co nejvyšší míře. Při projektování nových železničních přejezdů pak stanovovat jejich zabezpečení s touto mechanickou výstrahou.
Drážnímu úřadu:
přijmout vlastní opatření, směřující k zajištění realizace uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních, regionálních a v úvahu přicházejících vlečkách v České republice;
nepovolovat ve svých rozhodnutích o změně rozsahu a způsobu zabezpečení křížení železniční dráhy s pozemní komunikací v úrovni kolejí změnu zabezpečení železničního přejezdu zabezpečeného
dosud mechanickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením s mechanickými závorami za zabezpečení výstražnými kříži nebo přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor, ale pouze za přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné o závorová břevna.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'