Vznik události: | 23. 1. 2008, 9:57 hodin |
Popis události: | srážka vlaku IC 540 s manipulačním vozíkem na broušení výhybek a kolejnic |
Dráha, místo: | dráha tramvajová, vozovna Medlánky |
Zúčastněni: | Dopravní podnik mšsta Brna, a. s. |
Následky: | škoda ve výši 3 000 000,- Kč |
Bezprostřední příčina: | technická závada drážního vozidla, konkrétně špatný vzájemný izolační stav vodičů 311 a 283 v důsledku koroze kontaktů konektoru KP3 na stanovišti řidiče A. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | ● v procesu údržby a prohlídek vozidla, který neodhalil korozi konektoru KP3 vzniklou dlouhodobým zatékáním na stanovišti A, jež způsobila propojení vodičů 311 a 283; ● v řešení trakční výzbroje TV3, kde jediné relé (ORJ) rozhoduje o postavení trakčního obvodu pro jízdu či pro brzdu, aniž by byla zajištěna nadřazenost brzdy v případě slepení nebo falešného vybuzení tohoto relé. |
Příčina v systému bezpečnosti: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Na základě výsledků šetření mimořádné události – srážky neobsazené nekontrolovaně jedoucí tramvaje s tramvají vyjíždějící na linku č. 1 v Brně, na křižovatce Husova – Palackého, 10. dubna 2008, přijímá Drážní inspekce toto bezpečnostní doporučení: 1. Provozovatelům tramvajových vozidel typu KT8D5 s trakční výzbrojí TV3 doporučuje mít v technologických postupech pro údržbu zapracovánu povinnost kontrolovat stav konektorů KP1 až KP4, včetně jejich zadní strany. 2. Drážnímu úřadu doporučuje zvážit provedení úpravy u všech vozidel s trakční výzbrojí TV3, která by při poruchovém přítahu relé ORJ zajistila správnou funkci brzdového pedálu (brzdového řadiče) při jeho plném sešlápnutí. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |