EN Česky

Vznik události: 23. 1. 2008, 9:57 hodin
Popis události: srážka vlaku IC 540 s manipulačním vozíkem na broušení výhybek a kolejnic
Dráha, místo: dráha tramvajová, vozovna Medlánky
Zúčastněni: Dopravní podnik mšsta Brna, a. s.
Následky: škoda ve výši 3 000 000,- Kč
Bezprostřední příčina: technická závada drážního vozidla, konkrétně špatný vzájemný izolační stav vodičů 311 a 283 v důsledku koroze kontaktů konektoru KP3 na stanovišti řidiče A.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: ● v procesu údržby a prohlídek vozidla, který neodhalil korozi konektoru KP3 vzniklou dlouhodobým zatékáním na stanovišti A, jež způsobila propojení vodičů 311 a 283;
● v řešení trakční výzbroje TV3, kde jediné relé (ORJ) rozhoduje o postavení trakčního obvodu pro jízdu či pro brzdu, aniž by byla zajištěna nadřazenost brzdy v případě slepení nebo falešného vybuzení tohoto relé.

Příčina v systému bezpečnosti: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Na základě výsledků šetření mimořádné události – srážky neobsazené nekontrolovaně jedoucí tramvaje s tramvají vyjíždějící na linku č. 1 v Brně, na křižovatce Husova – Palackého, 10. dubna 2008, přijímá Drážní inspekce toto bezpečnostní doporučení:
1. Provozovatelům tramvajových vozidel typu KT8D5 s trakční výzbrojí TV3 doporučuje mít v technologických postupech pro údržbu zapracovánu povinnost kontrolovat stav konektorů KP1 až KP4, včetně jejich zadní strany.
2. Drážnímu úřadu doporučuje zvážit provedení úpravy u všech vozidel s trakční výzbrojí TV3, která by při poruchovém přítahu relé ORJ zajistila správnou funkci brzdového pedálu (brzdového řadiče) při jeho plném sešlápnutí.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'