EN Česky

Vznik události: 27. 11. 2007, 19:01 h.
Popis události: vykolejení hnacího drážního vozidla nákladího vlaku.
Dráha, místo:  na dráze železniční, celostátní Mosty u Jablunkova st. hr. – Bohumín (trať 305), v km 305,520 žst. Bystřice nad Olší v jazykové části výhybky č. 15 ve směru jízdy vlaku  Mn 80203 z traťové koleje č. 1 Třinec – Bystřice nad Olší na staniční kolej č. 4.
Bezprostřední příčina:  jízda drážního hnacího vozidla po dopravní cestě v době, kdy ve výměnové části výhybky č. 15 nedoléhal pravý ohnutý jazyk k opornici a poloha jazyka nebyla zabezpečena závěrovým hákem v poloze zajišťující jízdu drážních vozidel vedlejším směrem proti hrotu jazyka na staniční kolej č. 4 žst. Bystřice nad Olší.
Zásadní příčina: Zásadní příčinou související s kvalifikací, postupy a údržbou je nezjištění porušení celistvosti svěrací čelisti výhybky č. 15 žst. Bystřice nad Olší při provádění pravidelných prohlídek a měření staveb drah a silová manipulace při seřizování hákového závěru prostřednictvím kladiva a páčící tyče.
Příčinou způsobenou předpisovým rámcem: absence technologického postupu provozovatele dráhy, který by upravoval postup při prohlídkách stavu a funkce výměnového závěru zejména u výhybek 1. generace s hákovým závěrem přestavovaných mechanickým přestavníkem s pružinou tak, aby byl zjištěn skutečný stav, včetně trhlin v materiálu hákového závěru.
Bezpečnostní doporučení: Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5) zákona č. 266/1994 Sb., na základě výsledků šetření příčin a okolností vzniku MU doporučuje provozovateli dráhy, kterým je od 01. 07. 2008 Správa železniční dopravní cesty státní organizace na dráze železniční regionální a celostátní:
1. vytvořit systém prohlídek staveb drah, hákových závěrů zejména výhybek 1. generace s hákovým závěrem přestavovaných mechanickým přestavníkem s pružinou, který by umožnil zkontrolování skutečného stavu svěrací čelisti a závěrného háku, včetně zjištění případného porušení celistvosti;
2. přijetí opatření k zamezení silové manipulace s hákovým závěrem při jeho montáži a seřizování.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

 

'