EN Česky

Vznik události: 18.6.2021 10:10
Popis události: nedovolená jízda posunového dílu za návěstidlo Se12 a následná srážka se stojícím vlakem Os 9010.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, železniční stanice Čerčany, seřaďovací návěstidlo Se12, km 143,882. Místo srážky se nacházelo na 5c. staniční koleji v km 143,756.
Zúčastněni: Správa železnic, státní organizace (provozovatel dráhy);
ČD Cargo, a. s. (dopravce posunového dílu);
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 9010).
Následky: 1 zraněný;
celková škoda 3 513 980 Kč.
Bezprostřední příčina: nerespektování návěsti „Posun zakázán“ seřaďovacího návěstidla Se12 vedoucím posunové čety v čele posunového dílu.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Bezprostřední příčina pokračování nehodového děje (srážky): nepřizpůsobení okamžité rychlosti jízdy posunového dílu podmínkám jízdy podle rozhledových poměrů při jízdě obloukem s omezeným rozhledem přes soupravu vozů stojící na sousední koleji.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Ministerstvu dopravy:
• zajistit úpravu vyhlášky č. 173/1995 Sb. tak, aby byla pravidla pro řízení samostatných a spojených (činných) hnacích drážních vozidel na dráze celostátní, regionální a vlečce v praxi splnitelná, jednoduchá a jednoznačná. Konkrétně je třeba jednoznačně definovat pravidla pro posun spojených (činných) hnacích drážních vozidel s ohledem na skutečnost, že v tomto případě se nejedná o tažení ani o sunutí, dále pravidla pro případ, kdy není možné řídit vozidlo ze stanoviště, z něhož je nejlepší rozhled (když budou kabiny (stanoviště) strojvedoucího druhého hnacího drážního vozidla pro posun opačným směrem prakticky nedosažitelné), a definovat horní hranice rychlosti při posunu v závislosti na tom, ze kterého stanoviště je jízda posunového dílu řízena. Dále je třeba upravit definici jízdy podle rozhledových poměrů, a to minimálně pro případ sunutí, neboť při posunu sunutím reálně nemůže strojvedoucí řídit hnací drážní vozidlo za podmínek jízdy podle rozhledových poměrů, pokud jízda podle rozhledových poměrů znamená jízdu řízenou rozhledem osoby řídící drážní vozidlo (striktně a pouze).
Drážnímu úřadu:
• vyžadovat u všech dopravců na dráze celostátní, regionální a vlečce takovou podobu vztažných vnitřních předpisů, aby byly pokyny pro řízení samostatných a spojených (činných) hnacích drážních vozidel v praxi splnitelné, jednoduché a jednoznačné. Konkrétně je třeba do doby změny vyhlášky č. 173/1995 Sb. jednoznačně definovat pravidla pro posun spojených (činných) hnacích drážních vozidel pro případ, kdy není možné řídit vozidlo ze stanoviště, z něhož je nelepší rozhled (když budou kabiny (stanoviště) strojvedoucího druhého hnacího drážního vozidla pro posun opačným směrem prakticky nedosažitelné);
• vyžadovat u všech provozovatelů drah celostátních, regionálních a vleček takovou podobu vztažných vnitřních předpisů, aby byly stanoveny horní hranice rychlosti při posunu v závislosti na tom, ze kterého stanoviště je jízda posunového dílu řízena.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události
'