Vznik události: | 16.05.2009 21:50 |
Popis události: | ujetí 5 drážních vozidel z koleje č. 233, srážka se stojícím HDV na kusé koleji č. T 408 s následným vykolejením po srážce |
Dráha, místo: | Železniční stanice Česká Třebová, směrová a odjezdová skupina. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, s. o., (vlastník a provozovatel dráhy) ČD Cargo, a. s., (dopravce) ODOS, a. s. (vlastník poškozeného drážního vozidla) |
Následky: | nedošlo k usmrcení, ani k újmě na zdraví celková škoda činí 3 684 000,- Kč |
Bezprostřední příčina: | Bezprostřední příčinou vzniku mimořádné události bylo selhání ruční brzdy nákladního vozu Shimms evidenčního čísla 31 56 477 0256-4 (k jízdě bylo použito drážní vozidlo, jehož stav po opravě lanoví ruční brzdy nesplňoval technickou způsobilost prokázanou shodou se schváleným typem, dle § 59 odst. 2 vyhlášky č. 173/1995 Sb., dopravní řád drah, v platném znění). |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | nedodržení požadavků technické dokumentace vozu při opravě lanoví ruční brzdy vozu Shimms evidenčního čísla 31 56 477 0256-4 zahraničního vlastníka. |
Příčina v systému bezpečnosti: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách v platném znění, na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných MU, doporučuje dopravci ČD Cargo, a. s.: ● přijmout účinná opatření, aby ochrana proti ujetí vozidel z kolejí směrové skupiny žst. Česká Třebová byla zajištěna i v případě, kdy hmotnost skupiny vozů a její vzdálenost od pojistných zarážek, umístěných na dolním konci kolejí směrové skupiny, nezaručuje účinnost těchto zarážek. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |