EN Česky

Vznik události: 26. 8. 2012, 10:41 hodin
Popis události: srážka vlaku Os 9205 s odlomenou korunou stromu spadlou na pojížděnou traťovou kolej.
Dráha, místo: dráha železniční, regionální, trať 516A Světlá nad Sázavou – Čerčany, km 27,645 mezi žst. Vlastějovice a Ledeč nad Sázavou.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 9205);
Lesy České republiky, s. p
Následky: ke zranění osob nedošlo;
celková škoda: 60.000 Kč.
Bezprostřední příčina: odlomení a následný pád koruny stromu, rostoucího v ochranném pásmu dráhy, do prostoru traťové koleje.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nezjištění a neodstranění zdroje ohrožení dráhy v ochranném pásmu dráhy, který tvořil strom v dopadové vzdálenosti průjezdného průřezu koleje.

Systémová příčina: nesystematické a nejednotné posuzování zdrojů ohrožení dráhy v jejím ochranném pásmu, jejich neodstraňování a nepřijímání odpovídajících opatření k předcházení podobným mimořádným událostem.
Bezpečnostní doporučení:

provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
1. Vlastním opatřením zajistit odstranění zdrojů ohrožení dráhy tvořených stromy, jejichž dopadová vzdálenost zasahuje do průjezdného průřezu provozovaných kolejí, rostoucích na pozemcích v ochranném pásmu dráhy, přednostně pak v lokalitách, v nichž nejčastěji dochází k pádům stromů na provozovanou dráhu.
2. Důsledně jednat o odstranění těchto zdrojů ohrožení dráhy se všemi vlastníky (s právem hospodaření) pozemků v ochranném pásmu dráhy, včetně předávání podnětů ve sporných případech Drážnímu úřadu.
Drážnímu úřadu v součinnosti s Ministerstvem dopravy České republiky:
1. Iniciovat změnu právních předpisů minimálně v takovém rozsahu, aby byla dána provozovateli dráhy možnost odstraňování dřevin v ochranném pásmu dráhy bez povolení, obdobně jako v ochranném pásmu elektrizační a plynárenské soustavy.

2. Přijmout zásadní opatření k odstraňování zdrojů ohrožení dráhy tvořených stromy, jejichž dopadová vzdálenost zasahuje do průjezdného průřezu provozovaných kolejí, rostoucích na pozemcích v ochranném pásmu dráhy.
3. Přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace uvedených bezpečnostních doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních regionálních v České republice

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'