Bezpečnostní doporučení: |
DI jako věcně příslušný správní úřad podle ustanovení § 53b odst. (5) zákona na základě výsledků šetření příčin a okolností vzniku MU doporučuje provozovateli dráhy ČD, a. s., vzhledem ke stále častěji se opakujícím extrémním povětrnostním podmínkám (vítr, záplavy, sníh, námraza), vytvořit systém k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy a v jeho rámci zejména: ● trvale vyhodnocovat aktuální informace o vývoji povětrnostní situace, např. s využitím služeb Českého hydrometeorologického ústavu a předvídat vývoj počasí přímo pro potřeby železničního provozu v jednotlivých oblastech; ● vytvořit technologické postupy se stručnými, srozumitelnými a konkrétními pokyny pro činnost osob zúčastněných na provozování dráhy a drážní dopravy na jednotlivých stupních řízení; ● vytipovat na dráze místa či úseky nejvíce ohrožené extrémními povětrnostními podmínkami, pro tyto úseky stanovit zvláštní režim prohlídek a podle místní situace přijmout účinné opatření k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy, a to i za cenu narušení pravidelnosti a plynulosti drážní dopravy, např. snížením rychlosti vlaků, jízdou podle rozhledových poměrů, popř. přerušením provozování drážní dopravy; ● důsledným dodržováním a uplatňováním právních norem řešit v místech a úsecích dráhy ohrožených padáním stromů zajištění bezpečného a plynulého železničního provozu vznesením požadavků na vlastníky pozemků na úpravu těžebních a výsadbových plánů v ochranném pásmu dráhy, popř. uplatnit požadavek na ochranu dráhy u drážního správního úřadu ve smyslu § 10 zákona; ● neprovozovat za extrémních povětrnostních podmínek HDV s omezeným výhledem osoby řídící DV (řady 740, 742, 770, 771 a pod.) v čele vlaku s jednočlennou obsluhou HDV.
DI doporučuje Drážnímu úřadu: Při vydávání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy celostátní a regionální ověřit dostatečnost rozpracování technologických postupů k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy při extrémních povětrnostních podmínkách. DI vydává toto bezpečnostní doporučení nejen na základě šetření a dozorování příčin a okolností vzniku této konkrétní MU, ale vychází i z poznatků získaných při výkonu státních dozorů ve věcech drah na správnost šetření obdobných MU, jejichž příčinou byly extrémní povětrnostní podmínky v době předvídané kalamitní situace 18. - 19. 01. 2007.
|