EN Česky

Vznik události: 18. 1. 2007, 22:40 h.
Popis události: najetí vlaku R 996 na vyvrácený strom s následným vykolejením.
Dráha, místo: mezistaniční úsek ŽST Dvůr Králové nad Labem a ŽST Bílá Třemešná v km 57,130.
Bezprostřední příčina: pád vyvráceného stromu na traťovou kolej při extrémních povětrnostních podmínkách (silná vichřice).
Bezpečnostní doporučení:

DI jako věcně příslušný správní úřad podle ustanovení § 53b odst. (5) zákona na základě výsledků šetření příčin a okolností vzniku MU doporučuje provozovateli dráhy ČD, a. s., vzhledem ke stále častěji se opakujícím extrémním povětrnostním podmínkám (vítr, záplavy, sníh, námraza), vytvořit systém k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy a v jeho rámci zejména:
● trvale vyhodnocovat aktuální informace o vývoji povětrnostní situace, např. s využitím služeb Českého hydrometeorologického ústavu a předvídat vývoj počasí přímo pro potřeby železničního provozu v jednotlivých oblastech;
● vytvořit technologické postupy se stručnými, srozumitelnými a konkrétními pokyny pro činnost osob zúčastněných na provozování dráhy a drážní dopravy na jednotlivých stupních řízení;  
● vytipovat na dráze místa či úseky nejvíce ohrožené extrémními povětrnostními podmínkami, pro tyto úseky stanovit zvláštní režim prohlídek a podle místní situace přijmout účinné opatření k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy, a to i za cenu narušení pravidelnosti a plynulosti drážní dopravy, např. snížením rychlosti vlaků, jízdou podle rozhledových poměrů, popř. přerušením provozování drážní dopravy;
● důsledným dodržováním a uplatňováním právních norem řešit v místech a úsecích dráhy ohrožených padáním stromů zajištění bezpečného a plynulého železničního provozu vznesením požadavků na vlastníky pozemků na úpravu těžebních a výsadbových plánů v ochranném pásmu dráhy, popř. uplatnit požadavek na ochranu dráhy u drážního správního úřadu ve smyslu § 10 zákona;
● neprovozovat za extrémních povětrnostních podmínek HDV s omezeným výhledem osoby řídící DV (řady 740, 742, 770, 771 a pod.) v čele vlaku s jednočlennou obsluhou HDV.

DI doporučuje Drážnímu úřadu:
Při vydávání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy celostátní a regionální ověřit dostatečnost rozpracování technologických postupů k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy při extrémních povětrnostních podmínkách.  
DI vydává toto bezpečnostní doporučení nejen na základě šetření a dozorování příčin a okolností vzniku této konkrétní MU, ale vychází i z poznatků získaných při výkonu státních dozorů ve věcech drah na správnost šetření obdobných MU, jejichž příčinou byly extrémní povětrnostní podmínky v době předvídané kalamitní situace 18. - 19. 01. 2007. 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'