EN Česky

Vznik události: 25. 6. 2012, 20:05 h.
Popis události: nedovolená jízda vlaku R 824 kolem hlavního (odjezdového) návěstidla L2b a vjezd na 2. traťovou kolej do obsazeného mezistaničního oddílu vlakem Os 7822.
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Hořovice, 2b. staniční kolej, km 59.602, v úrovni hlavního (odjezdového) návěstidla L2b.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku R 824).
Následky: bez zranění;
beze škody.
Bezprostřední příčina: nedovolená jízda vlaku R 824 kolem zneplatněného hlavního (odjezdového) návěstidla L2b, o jehož zneplatnění nebyl strojvedoucí písemně zpraven a pro pokračování v jízdě si nevyžádal souhlas osoby organizující a řídící drážní dopravu.
Přispívající faktor:

neoprávněně označené odjezdové návěstidlo L2b návěstí „Neplatné návěstidlo“ provozovatelem dráhy bez vědomí osoby řídící a organizující drážní dopravu;

nedovolená jízda předchozího vlaku Os 7822 kolem zneplatněného hlavního návěstidla L2b, o jehož zneplatnění nebyl strojvedoucí písemně zpraven a pro pokračování v jízdě si nevyžádal souhlas osoby organizující a řídící drážní dopravu;
neupozornění strojvedoucího vlaku R 824 na zdržení vlaku z dopravních důvodů v žst. Hořovice dle ustanovení
technologického postupu provozovatele dráhy;
nedostatečná připravenost strojvedoucích dopravce správně vyhodnocovat vzniklé mimořádné situace a ve smyslu vztažných předpisových ustanovení na ně okamžitě reagovat.

 

Zásadní příčina:

nedodržení stanovených technologických postupů provozovatele dráhy osobou řídící vlak R 824 pro jízdu kolem zneplatněných návěstidel.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
v dopravnách, kde je dovolena výprava vlaků návěstí hlavního návěstidla a ve kterých dosud není zavedeno technické zařízení zajišťující automatické zastavení vlaku při nerespektování návěsti zakazující jízdu vlaku, zajistit u vlaků s přepravou cestujících stojících v prostoru pro nástup a výstup cestujících vždy postup dle
ustanovení čl. 2979 písm. e) vnitřního předpisu SŽDC D1 v případech, kdy odjezdové návěstidlo z dopravních důvodů zakazuje jízdu a strojvedoucí není o tomto důvodu výpravčím telekomunikačním zařízením, osobně nebo prostřednictvím jiného zaměstnance informován;
v přijatých technologických postupech definovat problematiku jízdy vlaků a jejich výpravu v jednotlivých obvodech žst. tak, aby pokyny těmito postupy dávané byly jasné a srozumitelné.
Provozovateli drážní dopravy Českým dráhám a. s.:
zaměřit systém přípravy strojvedoucích a jejich pravidelného školení tak, aby dokázali správně a okamžitě, ve smyslu předpisových ustanovení, reagovat na vzniklé mimořádné situace.
Drážnímu úřadu:

přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení pro dopravce České dráhy, a. s., i pro ostatní dopravce v České republice.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'