Vznik události: | 29. 6. 2015, 14.43.55 h. |
Popis události: | ulomení čepu nápravy taženého drážního vozidla za jízdy vlaku Nex 146893 s jeho následným vykolejením. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Bohumín – Přerov, mezi železničními stanicemi Hranice na Moravě a Drahotuše, 2. traťová kolej, km 208,792. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Nex 146893); CTL KOLZAP Sp. z o. o. (držitel taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1). |
Následky: | k újmě na zdraví osob nedošlo; celková škoda 26 007 791 Kč. |
Bezprostřední příčina: | únavový lom čepu nápravy č. 018970164 taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1 iniciovaný povrchovými nedokonalostmi charakteru korozních důlků. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | nezabezpečení údržby v rozsahu, který by zajistil odpovídající technický stav taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1 po celou dobu jeho používání při provozování drážní dopravy. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | 1. dopravci ČD Cargo, a. s.: • projednat s držitelem taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1 důsledné naplňování ustanovení „KAPITOLA II PRÁVA A POVINNOSTI DRŽITELE VOZU“, „Článek 7: Technická způsobilost a údržba vozů“, odst. 7.1, Všeobecné smlouvy o používání nákladních vozů, v platném znění, tak, aby jeho tažená drážní vozidla používaná při provozování drážní dopravy na území České republiky byla technicky způsobilá podle platných evropských předpisů a aby během doby jejich používání technicky způsobilými zůstala; • projednat s držitelem taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1, resp. dalšími držiteli tažených drážních vozidel, vystrojení tažených drážních vozidel, zejména pak těch, jenž jsou určeny k přepravě nebezpečných věcí, pneumatickým detektorem vykolejení. 2. Drážnímu úřadu: • přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení u ostatních dopravců na území České republiky, resp. v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu, včetně mezinárodních aktivit. 3. bezpečnostnímu orgánu Polské republiky, kterým je Urząd Transportu Kolejowego: • přijetí vlastního opatření směřujícího k držiteli taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1, aby se, v souladu s ustanovením „KAPITOLA II PRÁVA A POVINNOSTI DRŽITELE VOZU“, „Článek 7: Technická způsobilost a údržba vozů“, odst. 7.1, Všeobecné smlouvy o používání nákladních vozů, v platném znění, staral o svá tažená drážní vozidla, zejména pak tažená drážní vozidla osazená na nápravách vyrobených v Zakladach Naprawczych Taboru Kolejowego w Opolu v roce 1986 a dříve tak, aby tažená drážní vozidla zůstala během doby jejich používání technicky způsobilá. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |