EN Česky

Vznik události: 29. 6. 2015, 14.43.55 h.
Popis události: ulomení čepu nápravy taženého drážního vozidla za jízdy vlaku Nex 146893 s jeho následným vykolejením.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Bohumín Přerov, mezi železničními stanicemi Hranice na Moravě a Drahotuše, 2. traťová kolej, km 208,792.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Nex 146893);
CTL KOLZAP Sp. z o. o. (držitel taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1).
Následky: k újmě na zdraví osob nedošlo;
celková škoda 26 007 791 Kč.
Bezprostřední příčina: únavový lom čepu nápravy č. 018970164 taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1 iniciovaný povrchovými nedokonalostmi charakteru korozních důlků.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: nezabezpečení údržby v rozsahu, který by zajistil odpovídající technický stav taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1 po celou dobu jeho používání při provozování drážní dopravy.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: 1. dopravci ČD Cargo, a. s.:
projednat s držitelem taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1 důsledné naplňování ustanovení „KAPITOLA II PRÁVA A POVINNOSTI DRŽITELE VOZU“, „Článek 7: Technická způsobilost a údržba vozů“, odst. 7.1, Všeobecné smlouvy o používání nákladních vozů, v platném znění, tak, aby jeho tažená drážní vozidla používaná při provozování drážní dopravy na území České republiky byla technicky způsobilá podle platných evropských předpisů a aby během doby jejich používání technicky způsobilými zůstala;
projednat s držitelem taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1, resp. dalšími držiteli tažených drážních vozidel, vystrojení tažených drážních vozidel, zejména pak těch, jenž jsou určeny k přepravě nebezpečných věcí, pneumatickým detektorem vykolejení.
2. Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení u ostatních dopravců na území České republiky, resp. v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu, včetně mezinárodních aktivit.
3. bezpečnostnímu orgánu Polské republiky, kterým je Urząd Transportu Kolejowego:
přijetí vlastního opatření směřujícího k držiteli taženého drážního vozidla PL-CTLK Zaes 33 51 7984 332-1, aby se, v souladu s ustanovením „KAPITOLA II PRÁVA A POVINNOSTI DRŽITELE VOZU“, „Článek 7: Technická způsobilost a údržba vozů“, odst. 7.1, Všeobecné smlouvy o používání nákladních vozů, v platném znění, staral o svá tažená drážní vozidla, zejména pak tažená drážní vozidla osazená na nápravách vyrobených v Zakladach Naprawczych Taboru Kolejowego w Opolu v roce 1986 a dříve tak, aby tažená drážní vozidla zůstala během doby jejich používání technicky způsobilá.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'