EN Česky

Vznik události: 16. 11. 2014, 6:48 h.
Popis události: poškození trolejového vedení sběračem hnacího drážního vozidla vlaku R 803 a následné najetí hnacího drážního vozidla posunového dílu sběračem do poškozeného trolejového vedení.
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Hrušovany u Brna, staniční kolej č. 1, km 125,150.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku R 803).
Následky: celková škoda 310 075 Kč.
Bezprostřední příčina: blíže nespecifikované a náhle vzniklé poškození na sběrači hnacího drážního vozidla CZ ČD 91 54 7 362 023-4.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: nebyly Drážní inspekcí zjištěny.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

1) Dopravci České dráhy, a. s.:
na všechna elektrická hnací drážní vozidla instalovat na sběrače koncový spínač dosednutí lišty sběrače do blokování v jeho dolní poloze, ze kterého by byl veden signál na pult strojvedoucího řídicího vozu i hnací drážní vozidlo s informací potvrzující dosednutí sběrače do blokované polohy, popř. navíc postupně vybavovat
technickými zařízeními umožňujícími strojvedoucímu kontrolu pohybu sběrače po trolejovém vedení (např. kamerami s paměťovým záznamem a přenosem na stanoviště strojvedoucího);
u hnacích drážních vozidel zařazovaných do souprav s řídicími vozy rozšířit záznam elektronického rychloměru o zaznamenávání reakce hnacího drážního vozidla na příkazy k ovládání sběračů dávaných přepínačem S125 strojvedoucím z řídicího vozu.

2) Provozovateli dráhy, Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
na základě zkušeností z jiných MU vypracovat osnovy a konat specializovaná školení zaměřená na řešení krizových situací při zjištění vzniku MU nebo skutečností hrozících vznikem MU.

Drážní inspekce doporučuje Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení v bodě 1) i u jiných dopravců drah železničních v České republice, kteří používají elektrická hnací drážní vozidla;
přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení v bodě 2) i u jiných provozovatelů dráhy a dopravců na dráhách železničních v České republice

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'