Vznik události: | 7. 5. 2007, 00:11 h. |
Popis události: | střetnutí vlaku Lv 73880 se stojícím a hořícím automobilem. |
Dráha, místo: | na dráze železniční, celostátní Horní Lideč st. hr. – Hranice na Moravě (trať 308), elektrifikované stejnosměrným napětím 3 kV, ve 2. traťové koleji, na dvoukolejném ŽP v km 33,243, mezi dopravnami – železničními stanicemi (dále jen ŽST) Jablůnka – Valašské Meziříčí, v katastru obce Bystřička. |
Bezprostřední příčina: | nedovolené zastavení a stání silničního motorového vozidla na železničním přejezdu a nezastavení drážní dopravy v době jízdy drážního vozidla – vlaku Lv 73880. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad, ve smyslu § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., na základě výsledků šetření příčin a okolností vzniku střetnutí drážního vozidla vlaku Lv 73880 se silničním motorovým vozidlem na ŽP v 33,243 celostátní dráhy Horní Lideč st. Hr – Hranice na Moravě, doporučuje provozovateli dráhy, kterým jsou České dráhy, a. s., následující: ● zavést jednotný systém označení železničních přejezdů z pohledu dráhy železniční a silniční topologie, sloužící k identifikaci železničních přejezdů jak provozovatelům drah a dopravcům, tak současně i účastníkům silničního provozu a složkám IZS, viz bezpečnostní doporučení uvedené ve zprávě „Zpráva o zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události“, č. j.: 6-19/2007/DI; ● realizovat systémovou úpravu TRS tak, aby: – příkaz „GENERÁLNÍ STOP“, popř. „SELEKTIVNÍ STOP“, vyslaný výpravčím měl přednost před hovorem (spojením) vozidlové rádiové stanice s jinou základnovou rádiovou stanicí v síti TRS, než ze které byl příkaz „GENERÁLNÍ STOP“, popř. „SELEKTIVNÍ STOP“, vyslán; – příkaz „GENERÁLNÍ STOP“, popř. „SELEKTIVNÍ STOP“, vyslaný výpravčím vyvolal automaticky příkaz „GENERÁLNÍ STOP“, popř. „SELEKTIVNÍ STOP“, vyslaný dispečerem, t. j. příkaz byl vyslán plošně na příslušném sdruženém kanálu stuhy v celé trati a zafungoval bez ohledu na hovor (spojení) vozidlové rádiové stanice v síti TRS; ● do doby realizace výše uvedené systémové úpravy TRS v jednotných technologických postupech uvedených ve vnitřních předpisech, zohlednit veškeré systémové a technické vlastností ostrůvkového systému TRS, včetně těch kolizních, a minimalizovat je tak, aby při hrozícím nebezpečí z prodlení bylo zajištěno úspěšné zastavení vlaku (HDV vybaveného funkčním adaptérem XX48) na trati i příkazem „GENERÁLNÍ STOP“, popř. „SELEKTIVNÍ STOP“, vyslaným výpravčím. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |