EN Česky

Vznik události: 29.05.2010 18:47
Popis události: střetnutí vlaku Os 20556 se dvěma cyklisty jedoucími na jednom kole
Dráha, místo: dráha regionální; trať 512D, Štíty – Dolní Lipka, mezi dopravnami Červená Voda a Králíky; železniční přejezd P4170 v km 3,835, zabezpečený dopravními značkami A 32a „Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný“
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace - provozovatel  dráhy
České dráhy, a. s. - dopravce vlaku Os 20556 dvě nezletilé osoby
Následky: 1 usmrcená osoba
1 těžce zraněná osoba s trvalými následky
celková škoda 5000 Kč
Bezprostřední příčina: nedostatečné rozhledové pole cyklistů směrem k přijíždějícímu vlaku Os 20556;
chování řidiče jízdního kola, který si nepočínal před železničním přejezdem zvlášť opatrně. 
Přispívající faktor:  cyklisté jeli na jednomístném jízdním kole ve dvou;
řidič kola byl v době vzniku MU pod vlivem návykové látky;
cyklisté neměli za jízdy na kole na hlavách nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přilbu schváleného typu. 
Zásadní příčina: nesprávný postup při prohlídkách přejezdu a údržbě rozhledových poměrů spočívající v nesprávném použití čl. A.5 přílohy A, B.6 přílohy B a C.8 přílohy C ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody, v platném znění.
Systémová příčina: nepoužívání jednotných postupů, zajišťujících soulad stavu přejezdů s požadavky technických norem a platné právní úpravy po dobu jejich životnosti a provozu.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
• prověřit skutečné rozhledové poměry u všech železničních přejezdů zabezpečených výstražnými kříži, na kterých jsou při výpočtu, posouzení a udržování rozhledových poměrů používány čl. A.5, B.6, C.8 ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody, v platném znění, a na kterých je dosud, na základě vnitřního předpisu SŽDC S 4/3 Předpis pro správu a udržování železničních přejezdů a přechodů, aplikováno krácení rozhledových poměrů, a neprodleně takové přejezdy uvést do souladu s ČSN 73 6380, částí 7.4 Rozhledové poměry u přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem.

Všem provozovatelům drážní dopravy na dráhách železničních v ČR:
• vybavit zařízením, které by zaznamenávalo dávání zvukového výstražného znamení (návěsti „Pozor“), všechna hnací drážní vozidla, která jím ještě nejsou vybavena, protože nemožnost prokázat tuto činnost může při obdobných mimořádných událostech poškodit některou ze zúčastněných stran.

Drážnímu úřadu:
• přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních resp. provozovatelů drážní dopravy na dráhách železničních v České republice.

 Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví:
• podmínit použití těch článků příloh A, B, C České technické normy ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody, v platném znění, které umožňují při přestavbě přejezdů zmenšení parametrů Dz, Lr a Lp, takovými opatřeními, aby při jejich aplikaci nedocházelo k ohrožení bezpečnosti silniční i železniční dopravy. 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost
'