Vznik události: | 30. 7. 2017, 17.13 h. |
Popis události: | střetnutí vlaku Os 27714 s osobním automobilem. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie regionální, Zadní Třebaň – Lochovice, železniční přejezd P558 v km 25,744 mezi dopravnou D3 Hostomice pod Brdy a železniční stanicí Lochovice. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 27714); řidič osobního automobilu.bilu. |
Následky: | 1 usmrcený; celková škoda 574 400 Kč. |
Bezprostřední příčina: | nedovolené vjetí osobního automobilu na železniční přejezd v době, kdy byla dávána světelná (dvěma červenými střídavě přerušovanými světly) i zvuková výstraha přejezdového zabezpečovacího zařízení a kdy se k železničnímu přejezdu blížil vlak. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | • jednání řidiče osobního automobilu před železničním přejezdem, při kterém si nepočínal zvlášť opatrně a nepřesvědčil se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet; • nerespektování výstražného signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení řidičem osobního automobilu. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • vzhledem ke skutečnosti, že na železničním přejezdu P558 došlo již v roce 2010 a 2016 ke střetnutí vlaků se silničními motorovými vozidly, a rovněž ke skutečnosti, že železniční přejezd P558 je dvoukolejný, navrhuje Drážní inspekce Drážnímu úřadu zahájit s provozovatelem dráhy jednání o změně – zvýšení způsobu zabezpečení tohoto železničního přejezdu, tj. doplnění přejezdového zabezpečovacího zařízení závorovými břevny, která z hlediska optické a fyzické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na výstražný signál přejezdového zabezpečovacího zařízení; • v návaznosti na již dříve Drážní inspekcí vydaná bezpečnostní doporučení k problematice bezpečnosti na železničních přejezdech (č. j. 877/2012/DI a po něm následujících doporučení stejného či obdobného znění), přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění jejich realizace, za účelem zvyšování úrovně zabezpečení železničních přejezdů a předcházení mimořádným událostem, z důvodu, že na železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor dochází dlouhodobě k největšímu počtu střetnutí vlaků se silničními motorovými vozidly a s nejhoršími následky. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |