EN Česky

Vznik události: 5. 2. 2013, 11:12 h.
Popis události: srážka vlaku Vleč 87892 s vlakem Os 27823.
Dráha, místo: dráha regionální, železniční stanice Mirošov, 1. staniční kolej, výhybka č. 10, km 7,810.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 27823);
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Vleč 87892).
Následky: bez zranění;
celková škoda 154 280 .
Bezprostřední příčina: neprovedení zjištění volnosti vlakové cesty pro vlak Vleč 87892 výpravčím a následné vypravení vlaku Vleč 87892;
přestavení výměny výhybky č. 10 dozorkyní výhybek pro jízdu vlaku Vleč 87892, ačkoli výhybka byla obsazena vozidly vlaku Os 27823.
Přispívající faktor: konstrukční uspořádání lokomotivy řady 742 (vedoucí HDV vlaku Vleč 87892), kdy při jízdě dlouhým představkem vpřed má strojvedoucí omezený výhled na trať.
Zásadní příčina:

nedodržení technologických postupů, které jsou stanoveny vnitřním předpisem provozovatele dráhy, při přípravě vlakové cesty pro vlak Vleč 87892 výpravčím a dozorkyní výhybek.

Systémová příčina: nejednoznačné znění čl. 516 vnitřního předpisu provozovatele dráhy SŽDC (ČD) D2.
Bezpečnostní doporučení:

Provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
upravit text článku č. 3033 vnitřního předpisu Dopravní a návěstní předpis SŽDC D1(nový předpis, účinný od 1. 7. 2013) tak, aby byla strojvedoucímu jednoznačně stanovena povinnost uvolnit zadní námezník, pokud je to možné. Dopravci ČD Cargo, a. s.:
stanovit vnitřním předpisem vedoucímu obsluhy vlaku (pokud se nachází za jízdy vlaku na stanovišti strojvedoucího a vlak je veden HDV, jehož konstrukční uspořádání neumožňuje strojvedoucímu řádný výhled na trať – např. HDV řady 742, 770 a 771) povinnost sledovat při odjezdu vlaku ze stanice a při jízdě vlaku,
zda je trať volná a zda nejsou vlaku dávány ruční návěsti, zjm. návěst „Stůj, zastavte všemi prostředky“.

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k realizaci výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah a dopravců v České republice.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'