EN Česky

Vznik události: 24. 3. 2015, 6:59 h.
Popis události: střetnutí vlaku Os 18422 s návěsem nákladního automobilu na železničním přejezdu P6382 a vykolejení vlaku.
Dráha, místo: dráha regionální, traťový úsek Obrataň Chýnov, traťová kolej, km 47,208.
Zúčastněni: České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 18422);
Správa železniční dopravní cesty, s. o. (provozovatel dráhy);
řidič nákladního automobilu.
Následky: 12 zraněných;
celková škoda 7 878 862 Kč.
Bezprostřední příčina: vjetí silničního vozidla na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak;
nerespektování výstražné světelné signalizace řidičem nákladního automobilu.
Přispívající faktor: překročená maximální povolená rychlost v prostoru před a na železničním přejezdu řidičem nákladního automobilu.
Zásadní příčina:

jednání řidiče nákladního automobilu před železničním přejezdem: přehlédnutí dopravního značení, nepočínal si zvlášť opatrně a nepřesvědčil se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet;
nedání přednosti drážní dopravě na úrovňovém křížení pozemní komunikace s dráhou.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
vzhledem ke skutečnosti, že nejvíce střetnutí na železničních přejezdech a s nejhoršími následky se odehrává na železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závorových břeven, v souladu se zněním předchozích bezpečnostních doporučení Drážní inspekce, dále zvyšovat, z důvodu zajištění maximální bezpečnosti provozování drážní dopravy a účastníků provozu na pozemních komunikacích, úroveň jejich zabezpečení tak, aby při rekonstrukcích a modernizacích tratí, železničních přejezdů, nejen těch zařazených do evropského železničního systému, už bylo projektováno a instalováno pouze přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné celými závorovými břevny.

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení pro provozovatele dráhy i u ostatních provozovatelů drah v České republice;
Ministerstvu dopravy České republiky zapracování výše uvedeného bezpečnostního doporučení pro provozovatele dráhy do zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'