EN Česky

Vznik události: 11.04.2008 17:51
Popis události: srážka drážních vozidel – tramvaje linky č. 5, kurz 402, s tramvají linky č. 5, kurz 201, v km 6,9115 dráhy tramvajové „Dopravní podnik Ostrava a.s.“, v traťovém úseku Budišovice, Zátiší – Vřesinská.
Dráha, místo:  na dráze tramvajové „Dopravní podnik Ostrava a. s.“, v km 6,9115 jednokolejného traťového úseku Budišovice, Zátiší – Vřesinská, mezi zastávkami Vřesina a Poruba koupaliště, v katastrálním území obce Vřesina.
Zúčastněni: Dopravní podnik Ostrava a.s.
Následky: Při MU utrpěly 3 (tři) osoby újmu na zdraví s následkem smrti a 58 (padesát osm) osob újmu na
zdraví.  
Celková škoda vzniklá při MU činí cca 2 613 220 Kč.
Bezprostřední příčina: nezajištěný odjezd drážního vozidla tramvajového vlaku linky č. 5, kurz 402, z výhybny Vřesina do jednokolejného úseku trati Budišovice, Zátiší – Vřesinská, mezi zastávkami Vřesina – Poruba koupaliště, v době, kdy byla o
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: nezjišťování příčin a okolností vzniku znovu opakujících se mimořádných událostí.
Příčina v systému bezpečnosti: nepřijetí účinného opatření k předcházení vzniku znovu opakujících se mimořádných událostí.
Bezpečnostní doporučení: Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb. na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU doporučuje provozovateli, Dopravnímu podniku Ostrava a. s., na jednokolejných traťových úsecích dráhy tramvajové s oboustranným provozem:
– vybavit zabezpečovacím zařízením znemožňujícím vjezd tramvajového vlaku do jízdní cesty protijedoucího tramvajového vlaku,
– zabezpečovacím zařízením umožnit vypnutí napájení trakčního vedení v daném úseku trati v případě vjezdu tramvajového vlaku do jízdní cesty protijedoucího tramvajového vlaku,
– technicky nebo organizačně zajistit bezprostřední zastavení tramvajového vlaku při výpadku napětí v trakčním vedení,
– činnost zabezpečovacího zařízení dokumentovat technickým zařízením,
– pořizovat záznam hovorů vedených mezi osobou řídící drážní dopravu a osobou řídící drážní vozidlo.
Drážní inspekce současně doporučuje Drážnímu úřadu jako speciálnímu stavebnímu úřadu, aby při rekonstrukcích jednokolejných traťových úseků drah tramvajových s oboustranným provozem, ve stavebním řízení vždy posoudil způsob zabezpečení a zohlednil výše uvedené bezpečnostní doporučení DI.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'