Vznik události: | 11.04.2008 17:51 |
Popis události: | srážka drážních vozidel – tramvaje linky č. 5, kurz 402, s tramvají linky č. 5, kurz 201, v km 6,9115 dráhy tramvajové „Dopravní podnik Ostrava a.s.“, v traťovém úseku Budišovice, Zátiší – Vřesinská. |
Dráha, místo: | na dráze tramvajové „Dopravní podnik Ostrava a. s.“, v km 6,9115 jednokolejného traťového úseku Budišovice, Zátiší – Vřesinská, mezi zastávkami Vřesina a Poruba koupaliště, v katastrálním území obce Vřesina. |
Zúčastněni: | Dopravní podnik Ostrava a.s. |
Následky: | Při MU utrpěly 3 (tři) osoby újmu na zdraví s následkem smrti a 58 (padesát osm) osob újmu na zdraví. Celková škoda vzniklá při MU činí cca 2 613 220 Kč. |
Bezprostřední příčina: | nezajištěný odjezd drážního vozidla tramvajového vlaku linky č. 5, kurz 402, z výhybny Vřesina do jednokolejného úseku trati Budišovice, Zátiší – Vřesinská, mezi zastávkami Vřesina – Poruba koupaliště, v době, kdy byla o |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | nezjišťování příčin a okolností vzniku znovu opakujících se mimořádných událostí. |
Příčina v systému bezpečnosti: | nepřijetí účinného opatření k předcházení vzniku znovu opakujících se mimořádných událostí. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb. na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU doporučuje provozovateli, Dopravnímu podniku Ostrava a. s., na jednokolejných traťových úsecích dráhy tramvajové s oboustranným provozem: – vybavit zabezpečovacím zařízením znemožňujícím vjezd tramvajového vlaku do jízdní cesty protijedoucího tramvajového vlaku, – zabezpečovacím zařízením umožnit vypnutí napájení trakčního vedení v daném úseku trati v případě vjezdu tramvajového vlaku do jízdní cesty protijedoucího tramvajového vlaku, – technicky nebo organizačně zajistit bezprostřední zastavení tramvajového vlaku při výpadku napětí v trakčním vedení, – činnost zabezpečovacího zařízení dokumentovat technickým zařízením, – pořizovat záznam hovorů vedených mezi osobou řídící drážní dopravu a osobou řídící drážní vozidlo. Drážní inspekce současně doporučuje Drážnímu úřadu jako speciálnímu stavebnímu úřadu, aby při rekonstrukcích jednokolejných traťových úseků drah tramvajových s oboustranným provozem, ve stavebním řízení vždy posoudil způsob zabezpečení a zohlednil výše uvedené bezpečnostní doporučení DI. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |