EN Česky

 

Vznik události: 16.02.2009 09:08
Popis události: srážka vlaků osobní dopravy – osobních vlaků Os 3101 a Os 3116 mezi železničními stanicemi Vratimov a Paskov s následným vykolejením hnacího drážního vozidla vlaku Os 3101.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Ostrava hl. n. – Valašské Meziříčí (trať 302A),
mezi železničními stanicemi Vratimov a Paskov, km 13,459, katastrální území Řepiště
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);
České dráhy, a. s. (dopravce).
Následky: při mimořádné události utrpělo újmu na zdraví 57 osob.  
Celková zjištěná škoda vzniklá v důsledku MU činí 14.073.507,61 Kč.
Bezprostřední příčina: nerespektování návěsti „Stůj” odjezdového návěstidla S1 železniční stanice Paskov osobou řídící drážní vozidlo vlaku Os 3101 s následnou nedovolenou jízdou vlaku Os 3101 do prostorového oddílu obsazeného protijedoucím vlakem Os 3116.
Přispívající faktor: absence technických prostředků zabezpečení zabraňující nedovolené jízdě vlaku za hlavní návěstidlo, které svým návěstním znakem jízdu vlaku nedovoluje.
Zásadní příčina: nepřijetí odpovídajících opatření k předcházení vzniku podobných, opakujících se mimořádných událostí, které vzniku této mimořádné události předcházely.
Příčina v systému bezpečnosti: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb. na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných MU, doporučuje provozovateli dráhy SŽDC, s. o.:
– urychlit práce na zavedení ETCS do provozu, a to nejen na dráhách celostátních tvořících konvenční systém Evropského železničního systému, ale i na ostatních dráhách celostátních a regionálních.

Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb. na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných MU, doporučuje ČD, a. s., jako dopravci a operátorovi provozovatele dráhy:
– urychlit práce na zavedení a vybavení drážních vozidel mobilní částí ETCS tak, aby při uvedení systému na příslušné trati do provozu mohla provozovaná drážní vozidla plně využívat všech funkcionalit ETCS;
– do doby zavedení ETCS do provozu v žst., kde je dovolena výprava vlaků s přepravou cestujících, které stojí v prostoru pro výstup a nástup cestujících, postavením hlavního návěstidla na návěst dovolující jízdu, včetně přivolávací návěsti, provést úpravu jednotných technologických postupů výpravy a odjezdu vlaku. Úpravou postupů zamezit omylům a selháním strojvedoucích po uvedení vlaku do pohybu, tzn. aby se strojvedoucí řídil pokyny provozovatele dráhy udílenými při organizování drážní dopravy a v situaci, kdy nebude jízda vlaku návěstí příslušného hlavního návěstidla dovolena, před tímto návěstidlem vlak bezpečně zastavil.

Drážní inspekce současně doporučuje správnímu úřadu, kterým je Drážní úřad, přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost



 

'