EN Česky

Vznik události: 31. 3. 2012, 15:27 hodin.
Popis události: srážka posunu mezi dopravnami s uvázlým vlakem Os 9756.
Dráha, místo: dráha železniční, celostátní, jednokolejná trať č. 529C, Kralupy nad Vltavou Most, mezi železničními stanicemi Peruc a Klobuky v Čechách, km 75,628.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce).
Následky: 1 lehké zranění cestující;
celková škoda 300 000 Kč.
Bezprostřední příčina: 1) dovolení jízdy PMD do kilometru 75,500, který se ve směru jízdy PMD nacházel za uvázlým vlakem;
2) nedodržení technologických postupů pro bezpečné řízení HDV PMD vzhledem k dopravním a provozním podmínkám.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

1) překročení stanovené rychlosti PMD;
2) nenařízení jízdy podle rozhledu strojvedoucímu PMD pokynem
v technologických postupech provozovatele dráhy;
3) nezjištění přesné polohy čela uvázlého vlaku;
4) dovolení jízdy PMD bez dalších opatření do kilometru stanoveného odhadem.

Systémová příčina: 1) provozovatel dráhy nesprávně implementoval ustanovení § 1 písm. n) vyhlášky č. 173/1995 Sb. tím, že PMD ustavil jako další, zvláštní způsob úmyslně a organizovaně prováděné jízdy drážního vozidla nad rámec tohoto obecně závazného právního předpisu, což mělo za následek nerespektování dalších vztažných ustanovení o posunu, v této vyhlášce uvedených;
2) technologické postupy provozovatele dráhy nestanoví závazný postup osoby řídící DV uvázlého vlaku pro jednoznačné zjištění kilometrické polohy čela (konce) vlaku a postup této osoby a osob organizujících drážní dopravu v případech, kdy tuto polohu není možno jednoznačně určit;
3) technologické postupy provozovatele dráhy nestanoví jednoznačně podmínky jízdy PMD jedoucího pro uvázlý vlak.
Bezpečnostní doporučení: SŽDC, s. o.:
uvést technologické postupy pro organizování a provádění jízd PMD, rozpracované v jeho vnitřních předpisech, do souladu s vyhláškou č. 173/1995 Sb., dopravní řád drah, v platném znění;
stanovit závazný postup pro osobu řídící DV uvázlého vlaku k jednoznačnému zjištění kilometrické polohy čela (konce) vlaku a dále postup této osoby a osob organizujících drážní dopravu v případech, kdy tuto
polohu není možné jednoznačně určit;
stanovit jednoznačně podmínky jízdy PMD jedoucího pro uvázlý vlak.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'