EN Česky

Vznik události: 18. 11. 2012, 14:58 h.
Popis události: vykolejení hnacího drážního vozidla a dvou tažených drážních vozidel vlaku Sv 29709.
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Praha-Vršovice, výhybka č. 23, km 182,907
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Sv 29709).
Následky: bez zranění;
celková škoda 615 800 .
Bezprostřední příčina: om levého jazyka výhybky č. 23 v žst. Praha-Vršovice.
Přispívající faktor: provedení návaru levého jazyka výhybky č. 23 jiným než doporučeným průměrem elektrody;
dlouhodobé namáhání levého jazyku, vyrobeného i uvedeného do provozu v roce 1986 jako součást výhybky č. 23;
rozvoj únavové trhliny v oblasti boční pojížděné plochy levého jazyka výhybky č. 23.
Zásadní příčina: nedodržení stanovených technologických postupů provozovatele dráhy při navařování levého jazyka výhybky č. 23.
Systémová příčina: nevydání technologického postupu pro nedestruktivní zkoušku návarů požadovaného k technologickým postupům pro opravy vad jazyků výhybek navařováním ručně elektrickým obloukem obalenými
elektrodami, TP-NAJ-01/00.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
neprodleně vydat technologické postupy stanovující provádění podrobné kontroly provedených návarů dle TP-NAJ-01/00 ultrazvukem včetně jejich evidence;
v rámci rozvoje nejmodernějších defektoskopických metod aktivně pokračovat v hledání nebo vývoji dostupné defektoskopické metody, kterou je možno zjistit i skryté vady jazyků výhybek, a tu nejúčinnější metodu následně aplikovat v rámci své kontrolní činnosti;
u všech jazyků výhybek, které jsou v provozu déle než 15 let, provádět pro odhalování skrytých vad vždy defektoskopickou kontrolu úhlovou sondou nebo jiným účinnějším zařízením;
při přijímání opatření po MU vždy posuzovat nedostatky (rizika) v rámci veškeré provozovatelem dráhy spravované železniční sítě, nikoliv pouze na lokální úrovni.

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních v České republice.

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'