EN Česky

Vznik události: 7. 9. 2015, 16.15.50 h.
Popis události: střetnutí vlaku Os 5449 s jízdní soupravou na dráze železniční, regionální, na železničním přejezdu P3540 na záhlaví žst. Šluknov s následným vykolejením.
Dráha, místo: dráha regionální, železniční stanice Šluknov, 1. staniční kolej, km 8,971.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 5449);
Řidič jízdní soupravy.
Následky: 7 zraněných;
celková škoda 14 898 826 .
Bezprostřední příčina: nedovolené vjetí jízdní soupravy na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak a byla dávána výstraha přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Přispívající faktor: nahrazení mechanického přejezdového zabezpečovacího zařízení se závorami (PZM) za přejezdové zabezpečovací zařízení se světelnou signalizací (bez závor) na železničním přejezdu P3540 v rámci investiční akce „Rekonstrukce přejezdového zařízení světelného km 8,971 a 9,251“ v roce 2005.
Zásadní příčina:

nerespektování světelné a zvukové výstrahy dávané PZS řidičem jízdní soupravy a vjetí na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno;
nedání přednosti drážní dopravě na úrovňovém křížení pozemní komunikace s dráhou.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
zvýšit bezpečnost na železničním přejezdu P3540 instalací doplňkových mechanických zábran (závor) k PZS;
v součinnosti se správci komunikací věnovat větší pozornost údržbě a obnově vodorovného značení v okolí přejezdů;
při rekonstrukcích a modernizacích železničních přejezdů a přilehlých úseků tratí vždy provádět celkovou analýzu řešení, tzn. z hlediska ekonomického, technickobezpečnostního a z hlediska rizik, a na jejím základě zvolit nejvhodnější variantu, přičemž se maximálně vyvarovat vytváření nových překážek zhoršujících
(negativně ovlivňujících) rozhledové poměry na železničních přejezdech (např. překážek v podobě technologických (reléových) domků, protihlukových stěn, atp.), resp. eliminovat výskyt těchto překážek na opravdu nezbytné množství a velikost (rozměr), byť by jejich situování neodporovalo ustanovení právních předpisů a norem.

V návaznosti na již vydaná bezpečnostní doporučení:
zajistit maximální bezpečnost na stávajících železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor zvýšením úrovně jejich zabezpečení doplňkovou mechanickou zábranou (závorami), a to v co nejvyšší míře. Při plánování nových železničních přejezdů pak projektovat jejich zabezpečení vždy jako PZS s mechanickou zábranou;
nesnižovat rozsah zabezpečení křížení železniční dráhy s pozemní komunikací v úrovni kolejí, tzn. pokud je zabezpečení provedeno mechanickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením se závorami, neměnit jej za zabezpečení bez závor.

České dráhy a. s.:
standardně požadovat vybavení vnitřní strany dveří spojujících stanoviště strojvedoucího s oddílem pro cestující příčným panikovým madlem.

Drážnímu úřadu: V návaznosti na již vydaná bezpečnostní doporučení:
přijmout vlastní opatření, směřující k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení pro provozovatele dráhy SŽDC a dopravce ČD i u ostatních dopravců, provozovatelů drah železničních, regionálních a v úvahu přicházejících vlečkách v České republice.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'