Vznik události: | 18. 1. 2018, 16:20 h. |
Popis události: | snížení brzdícího účinku drážních vozidel vlaku Os 26341 před návěstidlem Sc3 s návěstí Stůj a nedovolená jízda kolem tohoto návěstidla s následnou srážkou se zarážedlem. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie regionální, Železný Brod – Tanvald – Liberec, železniční stanice Smržovka, staniční kolej č. 3. Místem vzniku MU bylo návěstidlo Sc3 v km 20,681 a místem srážky zarážedlo v km 20,680. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 26341). |
Následky: | 3 zranění; celková škoda 0 Kč. |
Bezprostřední příčina: | snížení brzdícího účinku drážních vozidel vlaku Os 26341 v důsledku vytvoření zmrazků mezi koly a brzdovými špalíky. |
Přispívající faktor: |
nepříznivé povětrnostní podmínky (prachový sníh). |
Zásadní příčina: |
nedodržení technologických postupů stanovených dopravcem – nedostatečné „ohřátí“ třecího uzlu brzdového ústrojí drážních vozidel strojvedoucím vlaku |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • zajistit, aby vnitřní předpisy dopravců explicitně stanovovaly jednoznačné postupy pro předcházení situaci snížení součinitele tření mezi kolem a brzdovým špalíkem a nedostatečného brzdícího účinku (např. vlivem vzniku ledových výlisků mezi kolem a brzdovým špalíkem) pro všechna drážní vozidla; • zajistit, aby na trati Josefův Důl – Smržovka a jiných obdobných, sklonově náročných tratích zajišťovali vozbu vlaků primárně strojvedoucí s delší praxí (odvozenou od pravidelnosti a četnosti řízení v daných specifických podmínkách za nepříznivých povětrnostních podmínek), při nezbytném nasazení strojvedoucích s kratší praxí pak zajistit, aby před samostatnou jízdou na daných tratích absolvovali minimálně praktické proškolení ze specifik řízení dané řady HDV za sněhové pokrývky. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |