EN Česky

Vznik události: 24. 6. 2015, 13:21 h.
Popis události: střetnutí vlaku Os 2710 s dodávkovým automobilem na železničním přejezdu.
Dráha, místo: dráha regionální, mezi železničními stanicemi Sudoměřice nad Moravou a Strážnice, přejezd P8143 v km 8,985.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 2710);
řidič dodávkového automobilu.
Následky: 1 usmrcený a 2 zranění;
celková škoda 373 263 Kč.
Bezprostřední příčina: nedovolené vjetí silničního vozidla na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak a byla dávána světelná a zvuková výstraha přejezdovým zabezpečovacím zařízením.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nerespektování světelné a zvukové výstrahy dávané přejezdovým zabezpečovacím zařízením řidičem dodávkového automobilu. Uvedené zjištění je nedodržením § 29 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 361/2000 Sb.;
jednání řidiče dodávkového automobilu před železničním přejezdem, kde si nepočínal zvlášť opatrně a nepřesvědčil se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet;
nedání přednosti drážní dopravě na úrovňovém křížení pozemní komunikace s dráhou.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
1. zvýšit zabezpečení přejezdu P8143 doplněním stávajícího přejezdového zabezpečovacího zařízení světelného o závorová břevna;
2. vzhledem ke skutečnosti, že nejvíce střetnutí na železničních přejezdech a s nejhoršími následky se odehrává na železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závorových břeven, v souladu se zněním předchozích bezpečnostních doporučení Drážní inspekce, dále zvyšovat, z důvodu zajištění maximální bezpečnosti provozování drážní dopravy a účastníků provozu na pozemních komunikacích, úroveň jejich zabezpečení tak, aby při rekonstrukcích a modernizacích tratí, železničních přejezdů, nejen těch zařazených do evropského železničního systému, už bylo projektováno a instalováno pouze přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné závorovými břevny.

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení pro provozovatele dráhy i u ostatních provozovatelů drah v České republice, resp. při posuzování žádostí o změnu způsobu zabezpečení železničních přejezdů a rozhodování v dané věci;
Ministerstvu dopravy České republiky zapracování výše uvedeného bezpečnostního doporučení č. 2 pro provozovatele dráhy do zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění;
Městskému úřadu Strážnice přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění instalace vodorovné dopravní značky V18 dle Vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, v platném znění, na komunikaci vedenou hlavním
směrem k přejezdu.

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'