EN Česky

Vznik události: 23. 7. 2012, 9:10 h.
Popis události: srážka vlaku Mn 82623 s překážkou přenosným lešením v průjezdném průřezu koleje.lem.
Dráha, místo: dráha železniční, regionální, Střelice – Hrušovany nad Jevišovkou, km 105,190, pod silničním mostem EV. Č. 4152-1 Dolenice.
Zúčastněni: ČD Cargo, a. s. (dopravce);
SŽDC, s. o. (provozovatel dráhy);
SÚS Jihomoravského kraje (vlastník stavby na dráze – objednatel
stavby);
SARES, spol. s r. o. (zhotovitel stavby);
OSVČ, subdodavatel stavby.
Následky: lehká újma na zdraví zaměstnance subdodavatele stavby;
celková škoda 152.960 Kč.
Bezprostřední příčina: narušení průjezdného průřezu dráhy při nedovoleném provádění stavby pracovníky zhotovitele (subdodavatele) v obvodu dráhy, bez povolení provozovatele dráhy a bez dodržení podmínek stanovených SŽDC, s. o., a DÚ pro souhlas s povolením stavby.
Přispívající faktor: neprověření náležitostí zhotovitele, souvisejících s pracemi v provozované dopravní cestě, vedoucím provozního střediska Hrušovany n. Jevišovkou v den zahájení stavby, dle pravidel uvedených v odstavci 93 a 94 předpisu SŽDC (ČD) Op16, Kapitola I, Základní ustanovení, ČÁST TŘETÍ, PRÁCE A POVINNOSTI ZAMĚSTNANCŮ CIZÍCH PRÁVNICKÝCH A FYZICKÝCH OSOB NA ČD;
jednání výpravčích žst. Miroslav, ode dne zahájení stavby do vzniku MU, kteří neodmítli předávání informací o dopravní situaci pracovníkovi zhotovitele (subdodavatele) bez odborné způsobilosti a způsobem, který neodpovídá stanoveným pravidlům v čl. D.1 a D.5 písm b), dokumentu „Výnos č. 1. k předpisu SŽDC (ČD) Op 16“.
Zásadní příčina:

jednání Vedoucího provozního střediska TO Hrušovany nad Jevišovkou při zahájení stavby, který:
1. jednal mimo své kompetence dané dokumentem „Vyjádření k ohlášení stavby“ provozovatelem dráhy SŽDC, s. o.;
2. zajišťoval bezpečnost v místě stavby způsobem, který nebyl v souladu se stanovenými podmínkami pro souhlas s provedením stavby, uvedenými v dokumentu „Vyjádření k ohlášení stavby“ od SŽDC, s. o., a nebyl ani v souladu se stanovenými pravidly v čl. 11., předpisu SŽDC (ČD) Op16, Předpis o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, (dále také předpis SŽDC (ČD) Op 16);
3. porušil povinnosti uvedené v čl. D.1 a D.5 písm b) dokumentu „Výnos č. 1. k předpisu SŽDC (ČD) Op 16“.

Systémová příčina: nejednoznačný postup při předávání bezpečnostních informací v rámci provozovatele dráhy;
nepředání dokumentu „Vyjádření k ohlášení stavby“ od řídících orgánů SŽDC, s. o., směrem k Vedoucímu provozního střediska, který byl přítomen na místě v den zahájení stavby.
Bezpečnostní doporučení: Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
popsat a ustanovit postupy předávání bezpečnostních informací a postupy kontroly jejich předávání v dokumentu „Základní prvky systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a organizování drážní dopravy na dráze celostátní a drahách regionálních“ jasněji, jednoznačněji a uceleně, v souladu s doporučením uvedeným v bodě ad 2b) dokumentu „PROTOKOL o výkonu státního dozoru ve věcech drah“ č. j.:
7- 469/2011/DI-2;
doplnit, vzhledem ke stanovené bezprostřední příčině vzniku MU, do dokumentu „Základní prvky systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a organizování drážní dopravy na dráze celostátní a drahách regionálních“ kapitoly e) „postupy a metody posuzování rizika a zavádění opatření pro usměrňování rizika“ metodiku zohledňování rizika vyplývajícího z činnosti jiných osob, dle čl. 9. odst. 2 „SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2004/49/ES (Směrnice o bezpečnosti
železnic).
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'