EN Česky

Vznik události: 25. 5. 2015, 11:15 h.
Popis události: střetnutí vlaku Os 14523 s nákladním automobilem s následným vykolejením vlaku.
Dráha, místo: dráha železniční, regionální, trať 318C Hodonín – Zaječí, železniční přejezd P7140 v km 4,740 mezi žst. Velké Pavlovice a Kobylí na Moravě.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 14523);
řidič nákladního automobilu značky Liaz..
Následky: 19 zraněných osob;
celková škoda 3 400 409 .
Bezprostřední příčina: nedovolené vjetí nákladního automobilu na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak a byla dávána zvuková i světelná výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nerespektování výstražného signálu železničního přejezdu řidičem nákladního automobilu;

jednání řidiče před železničním přejezdem, při kterém si nepočínal zvlášť opatrně a nepřesvědčil se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

provozovateli dráhy SŽDC, s. o.:
v návaznosti na již vydaná bezpečnostní doporučení doplnění železničního přejezdu P7140 zabezpečeného v současné době světelným zabezpečovacím zařízením, o závorová břevna, které z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na světelnou signalizaci železničního přejezdu ve výstraze;
vzhledem ke skutečnosti, že nejvíce střetnutí na železničních přejezdech a s nejhoršími následky se odehrává na železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor, v souladu se zněním předchozích bezpečnostních doporučení Drážní inspekce, dále zvyšovat, z důvodu zajištění maximální bezpečnosti provozování drážní dopravy a účastníků provozu na pozemních komunikacích, úroveň jejich zabezpečení tak, aby při rekonstrukcích a modernizacích tratí, železničních přejezdů, nejen těch zařazených do evropského železničního systému, bylo projektováno a instalováno pouze přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné celými závorovými břevny.

Ministerstvu dopravy České republiky zapracování výše uvedeného bezpečnostního doporučení pro provozovatele dráhy do zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění;
Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení pro provozovatele dráhy i u ostatních provozovatelů drah v České republice, resp. při projednávání žádostí o změnu zabezpečení železničních přejezdů a rozhodnutí v dané věci;

Krajskému úřadu Jihomoravského kraje přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění instalace vodorovné dopravní značky V18 dle vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, v platném znění, na pozemní komunikaci vedenou k železničnímu přejezdu.

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'