EN Česky

Vznik události: 23. 4. 2014, 11:07 h.
Popis události: střetnutí vlaku Pn 66301 se zadní částí autobusu zasahující do nebezpečného pásma přejezdu.
Dráha, místo: ráha celostátní, železniční stanice Všetaty, staniční kolej č. 2, železniční přejezd P2724, km 361,191.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Pn 66301);
ČSAD Střední Čechy, a. s. (provozovatel autobusu).
Následky: bez zranění;
celková škoda 328 000 Kč.
Bezprostřední příčina: zasahování zadní části autobusu stojícího před výstražníkem uzavřeného železničního přejezdu P2675 do nebezpečného pásma přejezdu P2724 v době jeho uzavření a jízdy vlaku přes přejezd.
Přispívající faktor:

nepřesvědčení se řidiče autobusu, zda bezpečně přejel železniční přejezd P2724;

umožnění vjezdu řidičům vozidel nebo souprav vozidel, jejichž délka přesahuje 6,5 m, na železniční přejezdy P2724 a P2675 bez upozornění na maximálně přípustnou délku vozidla odpovídajícím dopravním značením;
nepřijetí odpovídajícího opatření na základě zjištění ze společné prohlídky železničních přejezdů P2724 a P2675 dne 20. 3. 2013.

 

Zásadní příčina:

neúčinná (nedostatečná) kontrolní činnost při prohlídkách železničních přejezdů P2724 a P2675, kdy nebyly zjištěny zdroje ohrožení dráhy, stav přilehlé pozemní komunikace z hlediska bezpečného přejetí dráhy silničním vozidlem a nedostatečné dopravní značení přejezdů a tím nezajištěna bezpečnost drážní dopravy a bezpečnost uživatelů pozemní komunikace na uvedených přejezdech;
schválení a realizace projektu rekonstrukce zabezpečení železničních přejezdů P2724 a P2675 bez odborného posouzení vlivu na zajištění bezpečné jízdy dlouhých SMV mezi přejezdy a bezpečnost provozování drážní dopravy, vzhledem k místním nepříznivým poměrům křížení dráhy s pozemní komunikací.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
prověřit, zda na dráze provozované provozovatelem dráhy SŽDC, státní organizace, se nenacházejí další železniční přejezdy, mezi nimiž je na přilehlé pozemní komunikaci nedostatečná vzdálenost a řidiči silničních vozidel nejsou dopravním značením upozorněni na maximálně přípustnou délku silničního vozidla v případě, že by řidič byl nucen zastavit mezi těmito přejezdy;
v případě, že se na dráze provozované provozovatelem dráhy SŽDC, státní organizace, nacházejí další obdobné železniční přejezdy, bezodkladně učinit takové opatření, které by v co nejvyšší míře zajistilo bezpečnost drážní a silniční dopravy na těchto přejezdech.
Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah v České republice.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'