EN Česky

Vznik události: 5. 6. 2017, 5.53.53 h.
Popis události: nedovolená jízda vlaku Ex 1342 za úroveň hlavního (cestového) návěstidla Sc5 žst. Přerov, které návěstilo návěst „Stůj“ a následná srážka s betonovým zarážedlem na konci staniční koleje č. 5.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Prosenice – Přerov, železniční stanice Přerov – obvod osobní nádraží, staniční kolej č. 5, hlavní (cestové) návěstidlo Sc5, km 183,376. Místem srážky vlaku s betonovým zarážedlem je zarážedlo na konci staniční koleje č. 5 v km 183,381.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
LEO Express, a. s. (dopravce vlaku Ex 1342).
Následky: 31 osob utrpělo újmu na zdraví (28 cestujících vlaku Ex 1342 a 3 zaměstnanci dopravce LEO Express, a. s.);
celková ško
da 100 080 368 Kč*.
Bezprostřední příčina: nerespektování návěsti „Stůj“ návěstěné hlavním (cestovým) návěstidlem Sc5 železniční stanice Přerov osobou řídící drážní vozidlo vlaku Ex 1342.
Přispívající faktor: absence technických prostředků zabezpečení, které by při pochybení (omylu nebo selhání) osoby řídící drážní vozidlo aktivním zásahem do řízení vlaku zabránily nedovolené jízdě vlaku za hlavní návěstidlo, které jízdu vlaku zakazuje.
Zásadní příčina: selhání osoby řídící drážní vozidlo vlaku Ex 1342, která v době jízdy vlaku po staniční koleji č. 5 železniční stanice Přerov po místo na dráze, kde mohla obsluhou ovládacích prvků drážního vozidla vlak bezpečně zastavit nejpozději v místě konce postavené jízdní (vlakové) cesty, nejednala včas podle skutečností zjištěných při pozorování trati z důvodů, které se šetřením nepodařilo prokazatelným způsobem zjistit.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu:
s ohledem na předcházení obdobným mimořádným událostem, v souladu se zněním předchozího doporučení „Vydání bezpečnostního doporučení“ č. j.: 6-538/2009/DI-1, ze dne 18. 3. 2010, a po něm následujících doporučení stejného či obdobného znění (obsahu), v obecném zájmu usilovat při projektování rekonstrukcí nebo modernizací železniční infrastruktury, vč. modernizací staničních, traťových a přejezdových zabezpečovacích zařízení, a v rámci své pravomoci konat tak, aby předprojektové, projektové i stavební vybavení tratí umožňovalo v předstihu realizovat závazný harmonogram pro snadnou budoucí instalaci a spuštění systému ERTMS „European Rail Traffic Management System“ (evropský systém řízení železniční dopravy) jak na úrovni komunikace, tak i zabezpečení a řízení drážní dopravy nejen na tratích sítě TEN-T „Trans-European Network –
Transport“ (transevropská železniční síť), ale i na ostatních dráhách celostátních
a regionálních, na kterých bylo zavedení systému ERTMS stanoveno. Současně v rámci své pravomoci působit a zasadit se o zkrácení doby vybavení příslušných drážních vozidel palubními částmi systému ERTMS s cílem maximálně zkrátit tzv. migrační období a minimalizovat problematický paralelní provoz analogové a digitální stacionární části radiového spojení s plným využitím výhod, které systém ERTMS přináší.
v rámci své působnosti jako národní bezpečnostní orgán přijmout vlastní opatření, které zajistí, že na dráhách celostátních a regionálních, jež nejsou nebo nebudou zařazeny do závazného harmonogramu pro zavedení systému ERTMS „European Rail Traffic Management System“, bude instalováno, resp. se bude pokračovat
v
instalaci jiného (národního) bezpečnostního systému, který automaticky zabrání vzniku mimořádné události nedovolené jízdy drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu, resp. nedovolenému odjezdu z dopravny, popř. se bude pokračovat v instalaci technického zařízení pro nouzové zastavení vlaků, které bude automaticky aktivováno nedovolenou jízdou drážního vozidla za hlavní návěstidlo. Současně v rámci své pravomoci působit a zasadit se o vybavení příslušných drážních vozidel palubními částmi výše uvedeného jiného (národního)
bezpečnostního systému, resp. zařízením spolupracujícím (kompatibilním)
s technickým zařízením pro nouzové zastavení vlaků.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'