EN Česky

Vznik události: 28. 11. 2014, 8.20.37 h.
Popis události: vykolejení taženého drážního vozidla za jízdy vlaku Pn 49792 v železniční stanici Bohumín – THÚ.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, železniční stanice Bohumín – THÚ, dopravní kolej č. 27, km 276,529.
Zúčastněni: České dráhy, a. s. (provozovatel dráhy v železniční stanici Bohumín – THÚ, dopravní koleje č. 27);
Advanced World Transport, a. s. (dopravce vlaku Pn 49792).
Následky: ke zranění osob nedošlo;
celková škoda 470 600 Kč.
Bezprostřední příčina: nezajištění požadované rámové tuhosti dopravní koleje č. 27 – rozšíření rozchodu koleje a změna rozchodu koleje.
Přispívající faktor: dlouhodobé umožnění pojíždění oblouku o poloměru 225 m bez převýšení a přechodnic v dopravní koleji č. 27, v km 276,534 až 276,482, rychlostí až 50 km·h-1, tj. rychlostí o 10 km·h-1 větší, než mohou konvenční drážní vozidla takovýmto obloukem projíždět.
Zásadní příčina:

v levém oblouku dopravní koleje č. 27 o poloměru 225 m bez
převýšení a přechodnic používání:
dřevěných kolejnicových podpor, které v km 276,535 276,529 vlivem zteření a provozního opotřebení způsobily narušení držebnosti upevňovadel a rámové tuhosti koleje;
vrtulí R1, které v km 276,535 až 276,529 následkem korozí poškozených závitů nezajišťovaly tuhé spojení podkladnice s kolejnicovou podporou, a tím rámovou tuhost koleje.

Systémová příčina: vytvoření systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy prostřednictvím předpisů převzatých od jiného provozovatele dráhy, který v oblasti organizačního uspořádání, působnosti organizačních složek a odpovědnosti vedoucích zaměstnanců a zaměstnanců zcela odlišné organizační uspořádání, odlišnou
působnost organizačních složek, a také odlišnou odpovědnost vedoucích zaměstnanců a zaměstnanců za zajišťování bezpečnosti provozování dráhy, aniž by prvky systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy obsažené v převzatých předpisech byly dány do souladu s prvky vlastního systému zajišťování bezpečnosti
provozování dráhy.
Bezpečnostní doporučení: 1. provozovateli dráhy České dráhy, a. s.
dát do souladu prvky systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy celostátní a obsah jednotných technologických postupů na ostatních dráhách, kterými stanoví odpovědnost vedoucích zaměstnanců a zaměstnanců za bezpečnost při provozování dráhy, zejména pak za zajištění bezpečné obsluhy
dráhy, údržby součástí dráhy pro bezpečné provozování dráhy, tj. za zajištění dodržení stavebnětechnických parametrů a dovolených opotřebení součástí dráhy a funkčnosti jejich částí, s postupy a odpovědností vedoucích zaměstnanců a zaměstnanců obsaženou v používaných (převzatých) předpisech;
2. Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u jiných provozovatelů drah v České republice, resp. opatření při procesu vydávání, popř. změny, osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy z hlediska úplnosti a správnosti systému zajišťování bezpečnosti.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'