Vznik události: | 11. 7. 2014, 17:45 h. |
Popis události: | střetnutí vlaku Os 4753 s nákladním automobilem na železničním přejezdu, s vykolejením první nápravy prvního podvozku. |
Dráha, místo: | dráha celostátní, mezi železničními stanicemi Brno-Chrlice a Brno hl. n., přejezd P7179 v km 6,006. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 4753); řidič nákladního automobilu. |
Následky: | zranění; celková škoda 1 236 797 Kč. |
Bezprostřední příčina: | vjetí silničního vozidla na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | • nerespektování světelné a zvukové výstrahy dávané PZZ řidičem nákladního automobilu a vjetí na přejezd v době, kdy je to zakázáno; • jednání řidiče nákladního automobilu před železničním přejezdem, při kterém si nepočínal zvlášť opatrně a nepřesvědčil se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet; • nedání přednosti drážní dopravě na úrovňovém křížení pozemní komunikace s dráhou. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci: • vzhledem ke skutečnosti, že nejvíce střetnutí na železničních přejezdech a s nejhoršími následky se odehrává na železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závorových břeven, v souladu se zněním předchozích bezpečnostních doporučení Drážní inspekce, dále zvyšovat, z důvodu zajištění maximální bezpečnosti provozování drážní dopravy a účastníků provozu na pozemních komunikacích, úroveň jejich zabezpečení tak, aby při rekonstrukcích a modernizacích tratí, železničních přejezdů, nejen těch zařazených do evropského železničního systému, už bylo projektováno a instalováno pouze přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné závorovými břevny. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |