EN Česky

Vznik události: 01.04.2009 07:02
Popis události: vykolejení 3 drážních vozidel sunutého posunového dílu, soupravy pro vlak EC 71.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, st. hranice CZ/SK – Brno hl. n. (trať 320A), železniční stanice Brno hl. n., odstavné nádraží A, výhybka č. 29, km 142,352.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);
České dráhy, a. s. (dopravce).
Následky:

při MU neutrpěla žádná osoba újmu na zdraví. 

Celková zjištěná škoda vzniklá v důsledku mimořádné události činí 7.481.228,- Kč.
K datu vydání Zprávy o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události nebyla dopravcem škoda na drážních vozidlech vyčíslena.

Bezprostřední příčina: nedostatečná délka přímé mezi oblouky opačných směrů o délce 2,479 m mezi protisměrnými oblouky výhybek č. 26 a č. 28.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: neprovedení ověření provozních parametrů železničního svršku brněnského zhlaví odstavného nádraží A železniční stanice Brno hl. n. v závislosti na změně stavebnětechnických parametrů vzniklé obnovou výhybek č. 28 a č. 26 a v závislosti na změně provozních podmínek vzniklé při provozování drážní dopravy používáním drážních vozidel délky 26,4 m a delších.
Příčina v systému bezpečnosti: neprovádění systematického a soustavného evidování, sledování a prověřování parametrů přechodnosti tratí a z nich vyplývající přechodnosti kolejových vozidel délky 26,4 m a delších. 
Bezpečnostní doporučení: Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb. na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných mimořádných událostí, doporučuje provozovateli dráhy, SŽDC, s. o., prověřit polohy kolejí ve stávajících kolejištích železničních stanic posouzením hodnot poloměrů oblouků a délky mezilehlé přímé mezi oblouky opačných směrů, podle normy ČSN 73 6360-1 „Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha – Část 1: Projektování“, z října 2008, čl. 8.4.2 a tab. C.3.1, stanovených ve vztahu k provozování drážní dopravy drážními vozidly délky 26,4 m a delších.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost



 

'