Vznik události: | 01.04.2009 07:02 |
Popis události: | vykolejení 3 drážních vozidel sunutého posunového dílu, soupravy pro vlak EC 71. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, st. hranice CZ/SK – Brno hl. n. (trať 320A), železniční stanice Brno hl. n., odstavné nádraží A, výhybka č. 29, km 142,352. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce). |
Následky: |
při MU neutrpěla žádná osoba újmu na zdraví. Celková zjištěná škoda vzniklá v důsledku mimořádné události činí 7.481.228,- Kč. |
Bezprostřední příčina: | nedostatečná délka přímé mezi oblouky opačných směrů o délce 2,479 m mezi protisměrnými oblouky výhybek č. 26 a č. 28. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | neprovedení ověření provozních parametrů železničního svršku brněnského zhlaví odstavného nádraží A železniční stanice Brno hl. n. v závislosti na změně stavebnětechnických parametrů vzniklé obnovou výhybek č. 28 a č. 26 a v závislosti na změně provozních podmínek vzniklé při provozování drážní dopravy používáním drážních vozidel délky 26,4 m a delších. |
Příčina v systému bezpečnosti: | neprovádění systematického a soustavného evidování, sledování a prověřování parametrů přechodnosti tratí a z nich vyplývající přechodnosti kolejových vozidel délky 26,4 m a delších. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb. na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných mimořádných událostí, doporučuje provozovateli dráhy, SŽDC, s. o., prověřit polohy kolejí ve stávajících kolejištích železničních stanic posouzením hodnot poloměrů oblouků a délky mezilehlé přímé mezi oblouky opačných směrů, podle normy ČSN 73 6360-1 „Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha – Část 1: Projektování“, z října 2008, čl. 8.4.2 a tab. C.3.1, stanovených ve vztahu k provozování drážní dopravy drážními vozidly délky 26,4 m a delších. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |