EN Česky

Vznik události: 22.01.2011 22:02
Popis události: vykolejení HDV a tří DV nákladního vlaku Rn 52336 na lomu jazyka výhybky č. 43, při kterém byla stržena nosná brána TV, do které narazil přijíždějící osobní vlak Os 4938
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Brno-Maloměřice, výhybka č. 43, km 160,662
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (vlastník a provozovatel dráhy)
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 4938)
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Rn 52336)
Následky: nedošlo k usmrcení ani zranění osob
celková škoda 4.152.112,- Kč
Bezprostřední příčina: • vznik únavové trhliny na boční ploše paty jazyka, v místě přilehnutí jazyka k opornici;
• nezjištění únavové trhliny prohlídkami prováděnými podle postupů provozovatele dráhy
Přispívající faktor: dlouhodobé namáhání jazyka roku výroby 1988 v provozně velmi zatížené výhybce
Zásadní příčina: • nedůsledně prováděné kontrolní obchůzky a pravidelné prohlídky výhybek;
• špatná údržba jazyka a opornice přispívající ke špatnému technickému stavu obou součástí;
• fiktivní odstranění závady – nařízená výměna jazyka a opornice byla záměrně pouze administrativně vykázána
Systémová příčina: • opakované selhání kontrolního systému provozovatele dráhy;
• vnitřním předpisem provozovatele dráhy „SŽDC (ČD) S 2/3 Organizace a provádění kontrol tratí Českých drah“ nedostatečně upravená organizace kontrol a následných kontrol způsobující rozporný výklad zaměstnanci provozovatele dráhy na různých úrovních řízení.
Bezpečnostní doporučení: Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
1) u všech jazyků, které jsou v provozu déle než 15 let, zkrátit termíny provádění defektoskopických kontrol a provádět u nich vždy takovou defektoskopickou kontrolu, kterou se dají odhalit i skryté vady;
2) stanovit maximální dobu životnosti pro jazyky výhybek ve vztahu k jejich době provozu a způsobu namáhání;
3) ve vnitřním předpisu provozovatele dráhy „SŽDC (ČD) S 2/3 Organizace a provádění kontrol tratí Českých drah“, v ustanoveních týkajících se kontrolní činnosti, provést takové úpravy, aby organizace kontrol a následných kontrol byla stanovena tak jednoznačně, aby nemohlo dojít k rozporným výkladům těchto ustanovení zaměstnanci na různých úrovních řízení a aby byla jednoznačně stanovena jejich osobní odpovědnost, jak požaduje § 2 odst. (1) písm. b) vyhl. č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, v platném znění.
Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bodů 1) a 2) bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních v České republice.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události









 

'