EN Česky

Vznik události: 15. 3. 2014, 4.19.51 h.
Popis události: střetnutí vlaku Ex 444 se silničním motorovým vozidlem – osobním automobilem FORD Galaxy.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Přerov – Česká Třebová, mezi železničními stanicemi Červenka a Moravičany, 2. traťová kolej železniční přejezd P6520 v km 61,599.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Ex 444);
řidič silničního motorového vozidla.
Následky: ke zranění osob nedošlo;
celková škoda 1 513 132 Kč.
Bezprostřední příčina: uváznutí osobního automobilu na železničním přejezdu P6520;
nezastavení drážní dopravy mezi železničními stanicemi Červenka a Moravičany, na železničním přejezdu P6520, po obdržení požadavku na její zastavení.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

předání požadavku na zastavení drážní dopravy na železničním přejezdu P6520, při bezprostředním ohrožení bezpečnosti drážní dopravy, zaměstnanci provozovatele dráhy, který nedisponoval prostředky pro přijetí účinných opatření vedoucích k zastavení drážní dopravy na železničním přejezdu P6520 a který plnil pouze
roli prostředníka..

Systémová příčina: nestanovení priority (důležitosti v pořadí) telefonních kontaktů, poskytnutých provozovatelem dráhy integrovanému záchrannému systému, na které operátor integrovaného záchranného systému, při hrozícím nebezpečí z prodlení, požádat o zastavení provozování drážní dopravy.
Bezpečnostní doporučení: 1. provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
stanovit integrovanému záchrannému systému prioritu (důležitost v pořadí) telefonních kontaktů, na které má operátor integrovaného záchranného systému, při hrozícím nebezpečí z prodlení, kontaktovat provozovatele dráhy a předat požadavek k přijetí opatření pro zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy.
2. Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u jiných provozovatelů drah železničních v České republice.
3. Správě silnic Olomouckého kraje, příspěvkové organizaci:
umístit na pozemní komunikaci III/4496, z obou směrů před pravými směrovými oblouky, na které navazuje železniční přejezd P6520, svislé výstražné dopravní značky upozorňující na pravý směrový oblouk nebo na dva po sobě následující směrové oblouky, popř. učinit další vhodná opatření směřující ke zvýšení bezpečnosti na a v okolí železničního přejezdu P6520.
4. Ministerstvu dopravy České republiky v součinnosti s Drážním úřadem:
obsahem právních předpisů upravujících pravidla provozu na pozemních komunikacích rozšířit povinnost účastníků provozu na těchto komunikacích o znalost umístění čísel jednotné identifikace železničních přejezdů a jejího použití při zjištění ohrožení bezpečnosti drážní dopravy na železničním přejezdu;
rozšířit povědomí veřejnosti o umístění čísel jednotné identifikace železničních přejezdů na železničních přejezdech, jejího účelu a způsobu použití.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'