EN Česky

Vznik události: 8. 7. 2014 , 4:00 h.
Popis události: srážka vlaku Pn 148231 s nákladním vlakem Pn 63710 a následné vykolejení (důsledek projetí návěstidla v poloze „STŮJ“).
Dráha, místo: dráha železniční, celostátní, trať 501F, úseku Česká Třebová odj. sk. Odb. Parník, 4. traťová kolej, návěstidlo LV v km 247,390, místo srážky vlaků km 247,830.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
Advanced World Transport, a. s., (dopravce vlaku Pn 148231);
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Pn 63710).
Následky: bez zranění;
celková škoda 4 209 147 Kč.
Bezprostřední příčina: nerespektování návěsti „Stůj” hlavního vjezdového návěstidla LV Odb. Parník osobou řídící drážní vozidlo vlaku Pn 148231.
Přispívající faktor: překročení nejvyšší dovolené rychlosti osobou řídící drážní vozidlo vlaku Pn 148231 bezprostředně před místem vzniku MU.
Zásadní příčina:

nedostatečná znalost traťových poměrů osobou řídící drážní vozidlo vlaku Pn 148231 a z toho vyplývající očekávání vjezdového návěstidla LV v jiném prostoru, než ve kterém bylo ve skutečnosti umístěno, což vyústilo v nedovolené projetí vjezdového návěstidla LV tímto vlakem osoba řídící drážní vozidlo neznala jeho
umístění a nezjistila tak, jaká byla na návěstidle LV Odb. Parník návěst.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, s. o.:
vyhodnotit vzdálenosti a způsob umístění hlavních návěstidel na železniční síti SŽDC a na základě toho stanovit maximální horizontální vzdálenost od osy pojížděné koleje a vertikální vzdálenost nad temenem pojížděné kolejnice;
v případě umístění hlavního návěstidla v jiném než nově stanoveném místě zajistit informování osoby řídící drážní vozidlo návěstěním této situace;
v případě zřizování nových, popř. při rekonstrukcích stávajících hlavních návěstidel tyto umisťovat již v souladu s nově stanovenými vzdálenostmi.

Dopravci Advanced World Transport, a. s.:
nejméně po dobu dvou let archivovat prvotní dokumenty o jízdách zaměstnanců, provedených za účelem získání znalostí traťových poměrů, z důvodu jejich případné dohledatelnosti při zpětných kontrolách skutečného vykonání této činnosti, resp. doložení tak odborné způsobilosti osob řídících hnací drážní vozidla.

Ministerstvu dopravy:

zahrnout výše uvedená bezpečnostní doporučení do příslušných právních předpisů, zejména tedy zpřesnit podmínky pro umísťování hlavních návěstidel a řešení „atypicky“ umístěných hlavních návěstidel, a dále
upřesnit minimální požadavky pro oblast poznání traťových poměrů osobami řídící hnací drážní vozidla (strojvedoucími), včetně systému administrace a archivace.

Drážnímu úřadu.

přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení pro provozovatele dráhy a drážní dopravy i u ostatních provozovatelů dráhy a drážní dopravy.

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'