Vznik události: | 8. 12. 2011, 6:48 hodin. |
Popis události: | při posunu prázdných DV od rotačního výklopníku z koleje č. 104b na vlečkovou kolej č. 102 došlo po ukončení lanového posunu k ujetí dvou samostatně jedoucích DV s časovým odstupem 3 minut za sebou a k následnému vykolejení prvního DV na koleji č. 100b, přes nesklopenou výkolejku Vk7, a srážce s druhým DV, které do něj najelo. |
Dráha, místo: | Vlečka ČEZ, a.s. - elektrárna Chvaletice, kolej č. 100b, výkolejka Vk7, km 0,058 (přípojná stanice Řečany nad Labem). |
Zúčastněni: | AWT, a. s. (provozovatel dráhy a drážní dopravy na vlečce); ČEZ, a. s. (vlastník vlečky); E S B, a. s. (provozovatel lanového zařízení); ČDC (vlastník drážních vozidel). |
Následky: | nedošlo k usmrcení ani zranění osob; celková škoda 168.128 Kč. |
Bezprostřední příčina: | vyšší rychlost jízdy DV, než jakou byly schopny zvolené prostředky pro zastavení DV eliminovat. |
Přispívající faktor: | neplnění „Opatření pro výkon dopravní služby na vlečce ECHVA“ ze dne 12. 10. 2011 – nesledování dojezdu prvního DV na volnou kolej č. 102 a nevěnování zvýšené pozornosti klimatickým podmínkám, které mají vliv na pohyb DV a na adhezní poměry; • silný nárazový vítr foukající ve směru jízdy DV. |
Zásadní příčina: |
nedostatečné zajištění DV proti ujetí v případě zhoršených povětrnostních podmínek. |
Systémová příčina: | technologický postup provozovatele vlečky, který nestanovoval dostatečně způsob zajištění DV proti ujetí na jinou kolej při zhoršených povětrnostních podmínkách. |
Bezpečnostní doporučení: |
1. Provozovateli dráhy-vlečky a drážní dopravy Advanced World Transport, a. s.: 2. Drážnímu úřadu: |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |